Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parkering i trangt P-hus

Startet av ElectroJuice, tirsdag 22. mars 2022, klokken 15:05

« forrige - neste »

ElectroJuice

Har lyst på IX, men tror kanskje parkeringsplassen på jobben er litt for liten. Tenkte å høre deres erfaringer før jeg evt får lånt en for å prøve. Parkeringsplassen er 2,5m bred men en søyle ved innkjøringen som jeg må parkere helt inntil om naboen skal få plass til sin bil. (har forsøkt å legge ved en skisse) Har dere tro på at jeg får parkert på denne plassen, eller er det bare å glemme?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Fungerer 360 graders kameravisningen når speilene er klappet inn? Vil den automatiske/innlærte parkeringen kunne fungere? Tror det beste er å rygge inn på plassen, men da må man kanskje gå ut på passasjersiden – Er åpningen under dashbordet så stor at det er lett å komme over i passasjersetet?

LMOR

Det blir nok ikke lett. Kameraene på sidene mener jeg ikke fungerer når speilet står inne, men du få faktisk litt hjelp av kamera foran og bak, siden de står litt på siden.
Jeg lurte også på hvordan automatikken ville slå ut når det er så trangt, om den nekte å kjøre. Den bruker ikke kameraene, så den burde klare seg fint, men mulig den ikke tar hensyn til ar du slår inn speilene.
Men nå får jeg ikke prøvd, siden den funksjonaliteten ikke kommer på biler produsert før mars.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ElectroJuice

Takker for svar. Tror jeg venter med å bestemme meg til det kommer bilder av iX1, men er redd den ikke blir like kul som IX. I så fall får jeg undersøke om noen med bredere plass er villige til å bytte mot et mellomlegg.

geear

Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 23. mars 2022, klokken 08:33
Takker for svar. Tror jeg venter med å bestemme meg til det kommer bilder av iX1, men er redd den ikke blir like kul som IX. I så fall får jeg undersøke om noen med bredere plass er villige til å bytte mot et mellomlegg.
Ikke blir like kul? Siden det er den styggeste BMWen noen sinne produsert, så kan det umulig bli verre, iX1 blir nok et mye bedre valg.  :P

Hallgrim86

Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 23. mars 2022, klokken 08:33
Takker for svar. Tror jeg venter med å bestemme meg til det kommer bilder av iX1, men er redd den ikke blir like kul som IX. I så fall får jeg undersøke om noen med bredere plass er villige til å bytte mot et mellomlegg.

Mye kulere å stikke seg ut litt ja, se etter noen plasser med småbiler på kanskje? Legge en lapp i ruta eller noe om det er interresant med P-plass bytte.

Hallgrim86

Sitat fra: geear på onsdag 23. mars 2022, klokken 09:04
Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 23. mars 2022, klokken 08:33
Takker for svar. Tror jeg venter med å bestemme meg til det kommer bilder av iX1, men er redd den ikke blir like kul som IX. I så fall får jeg undersøke om noen med bredere plass er villige til å bytte mot et mellomlegg.
Ikke blir like kul? Siden det er den styggeste BMWen noen sinne produsert, så kan det umulig bli verre, iX1 blir nok et mye bedre valg.  :P

Kanskje ikke det hyggeligste du kan skrive til en som sier han liker den bilens utseende eller? I en tråd om p-plass pg denne personens ønske om en iX? Det finnes bedre egnede steder kanskje?

Orbit

Ut fra hva som står av tekniske spesifikasjoner, er speilene på iX asymetriske! Dvs passasjersiden stikker 6 mm mindre ut. Det hjelper i dette tilfellet på avstanden til nabobilen, men ikke mye.....

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LMOR

Syntes i3 var kul og synes iX er kul. En har lov å være uenig, men bør ha respekt for at vi er forskjellig. iX3 og iX1 synes jeg er kjedelige på utsiden, men tror iX1 blir best av dem og ganske lik iX, men mindre på innsiden.

Ser at det burde være mulig å få til å parkere med iX, hvis du får naboen til å parkere langt inne, så bør en kunne rygge inn skrått og legge over hardt på slutten slik at speilet kommer bak stolpen. Men tviler på at automatikken klarer det.

Men du kan jo bare låne en og prøve?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Kanskje Parking Assistent Pro er løsningen. Men jeg må tilstå at jeg har liten tro på at det vil være trygt å parkere automatisk på en sånn plass. Skal måle plassen vår som er ganske lik. Det gir enklere enn jeg trodde men det ville utvilsomt vært en fordel om naboen byttet til en mindre bil. Inntil nå har han ikke vært villig til det 😉

Trond.m

Sjekket min parkeringsplass som er veldig lik den som er vist i skissen. Men bredden fra senter til innerkant av søyle var 2,43. 9 cm mindre er nok merkbart, men ikke avgjørende tror jeg. Men drt forutsetter at du har grei plass foran pakeringsplass for manøvrering. Jeg har søylen på høyre side av plassen, og rygger derfor inn og har da god kontroll med avstand til speilet. Trenger ikke mer enn 3-5 cm klaring, for parkeringen går jo i sneglefart.

THE

Sitat fra: LMOR på onsdag 23. mars 2022, klokken 15:45
Ser at det burde være mulig å få til å parkere med iX, hvis du får naboen til å parkere langt inne, så bør en kunne rygge inn skrått og legge over hardt på slutten slik at speilet kommer bak stolpen. Men tviler på at automatikken klarer det.

Denne metoden er også nødvendig med TMX på mange plasser. Ofte må speilet felles inn også akkurat når man passerer søylen på vei bakover, men pga. kamera og sensorer er jo ikke det noe problem. TMX og iX er jo relativt like i ytre mål, så tror dette skal gå bra. Selv parkerer jeg slik sjelden, og det kan jo være litt mer slitsomt når det er fast parkeringsplass det er snakk om. Man bruker jo noen sekunder lenger pr. parkering enn når det er bare å rygge rett inn, og risikoen for å ta speilet blir jo nødvendigvis større spesielt etter at det har blitt en rutine.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ElectroJuice

Må nesten få lånt en så jeg får testet. Er det enkelt å flytte seg over i passasjersete og gå ut der? Vil være bedre plass for å åpne døra bak søylen.

Trond.m

Sitat fra: ElectroJuice på fredag 25. mars 2022, klokken 09:18
Må nesten få lånt en så jeg får testet. Er det enkelt å flytte seg over i passasjersete og gå ut der? Vil være bedre plass for å åpne døra bak søylen.
Parking assistant pro burde jo være som skapt for dette...hvis det virker da. Virker litt skummelt å parkere uten å sitte i bilen 🥺

Trond.m

#13
Fikk akkurat beskjed om at en bil jeg hadde reservert med Parking Assistant Pro har gått i produksjon (status 150). Så da får vi snart se om selvparkering er noe verd ved en tilsvarende pareringsluke som ElectroJuice har 🙏. Tviler vel sterkt på at man får tilstrekkelig presisjon til at det kan erstatte manuell kjøring.

cp1983

Sitat fra: Trond.m på lørdag 26. mars 2022, klokken 06:10
Fikk akkurat beskjed om at en bil jeg hadde reservert med Parking Assistant Pro har gått i produksjon (status 150). Så da får vi snart se om selvparkering er noe verd ved en tilsvarende pareringsluke som ElectroJuice har 🙏. Tviler vel sterkt på at man får tilstrekkelig presisjon til at det kan erstatte manuell kjøring.

Gratulerer, min og gikk i status 150 på tirsdag denne uken med parking assistant pro.

Er du sikker på vi får selvparkering uten fører med Parking assistant Pro? Har ikke sett dette bekreftet noe sted, kun att bilen kan parkere selv med fører i bilen på en forhåndslagret rute.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA