Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ladeeffekt rippel - eTron er versting  (Lest 542 ganger)

Erik Ola Ulvestad

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 560
    • Vis profil
    • Malthe Winje
Ladeeffekt rippel - eTron er versting
« på: Tirsdag 22. Mars 2022, klokken 12:30 »
Eit utsnitt av formiddagens lading på jobben viser at forskjellige bilmodellar ikkje er like stabile i effekttrekket.
eTron viser betydelig meir rippel i ladeeffekt enn dei 4 andre.
Med tanke på støyen som eTron genererar i elnettet er det kanskje ikkje så overraskande?


Biler til lading er hhv 1) eGolf, 2) eTron, 3) eGolf, 4) Soul, 5)Enyaq.


1 fas 32A opplegg.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba #remake

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10192
    • Vis profil
Sv: Ladeeffekt rippel - eTron er versting
« Svar #1 på: Onsdag 23. Mars 2022, klokken 09:01 »
Merkelig at det er så stor forskjell internt i VAG-konsernet, trodde de stort sett brukte samme komponenter.

Har du sett konsekvenser på annet elektrisk utstyr?

Erik Ola Ulvestad

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 560
    • Vis profil
    • Malthe Winje
Sv: Ladeeffekt rippel - eTron er versting
« Svar #2 på: Onsdag 23. Mars 2022, klokken 20:02 »
Har ikkje merka noko på jobben, nei. Har ikkje målt THD, men kanskje det blir det neste. Heime har vi en eTron som støyer i induksjonstoppen.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba #remake

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14904
    • Vis profil
Sv: Ladeeffekt rippel - eTron er versting
« Svar #3 på: Torsdag 24. Mars 2022, klokken 08:30 »
Du bør sjekke ut et kjøretøy med en Zivan lader ombord. F.eks en Buddy
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1482
    • Vis profil
Sv: Ladeeffekt rippel - eTron er versting
« Svar #4 på: Tirsdag 05. April 2022, klokken 21:00 »
Vanskelig å se om det er "rippel" eller bare variasjoner i ladeeffekt. Det er jo over ganske lang tid så jeg vil kanskje ikke kalle det støy, men variasjoner. Det kan komme av ujevnheter i laderen/strømtrekket til batteriet, eller variasjoner i forbruket til elektrisk utstyr i bilen, som kjølepumper, vifter osv.
Men det kan også være utenombilske forklaringer... Bilen kan trekke konstant 16A, eller 32A, men dersom spenningen varierer litt så vil også effekten variere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3612
    • Vis profil
Sv: Ladeeffekt rippel - eTron er versting
« Svar #5 på: Tirsdag 05. April 2022, klokken 21:46 »
Av det jeg har sett (via OBD11 på diagnosepluggen) prøver e-tron å få like mye effekt ut av hver av fasene. Effekten blir derfor bestemt av fasen med til enhver tid lavest spenning, og hvor mye effekt det gir ved 15.9 A strømtrekk (har aldri sett den trekke mer).

Eksempelmåling fra 3-fas: 15,9/15,8/15,6 A ved 231/232/233V på hver fase, 3,6 kW på hver. Om spenningen på første fase faller ytterligere, vil effekten på alle fasene gå tilsvarende ned. Om den stiger over 232 V, blir det fase 2 som begrenser hvilken effekt som leveres av alle tre laderne i eksempelet over (gitt de andre fasespenningene ligger fast). Så med litt spenningvariasjoner i nettet, blir det en del variasjoner i effekt, og også hvilken fase som trekker mest strøm.

Jeg antar målingene i graf tidligere i tråden er fra et 32 A 1-fasoppsett. e-tron bruker da to av laderne i parallell. I praksis ser disse ikke eksakt samme spenning, så det vil være en del balansering frem og tilbake hvilken lader som bestemmer effekttrekket. Det kunne derfor vært interessant å se om det er samme variasjon også når bilen lader "ekte" 1-fas, dvs med pilotsignal på 10 A eller lavere (som gjør at kun én lader er aktiv). Nødladeren i vanlig stikkontakt vil gi et slikt testoppsett om ikke ladestasjonen kan reguleres ned.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55