Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeeffekt rippel - eTron er versting

Startet av Erik Ola Ulvestad, tirsdag 22. mars 2022, klokken 12:30

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Eit utsnitt av formiddagens lading på jobben viser at forskjellige bilmodellar ikkje er like stabile i effekttrekket.
eTron viser betydelig meir rippel i ladeeffekt enn dei 4 andre.
Med tanke på støyen som eTron genererar i elnettet er det kanskje ikkje så overraskande?


Biler til lading er hhv 1) eGolf, 2) eTron, 3) eGolf, 4) Soul, 5)Enyaq.


1 fas 32A opplegg.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

geear

Merkelig at det er så stor forskjell internt i VAG-konsernet, trodde de stort sett brukte samme komponenter.

Har du sett konsekvenser på annet elektrisk utstyr?

Erik Ola Ulvestad

Har ikkje merka noko på jobben, nei. Har ikkje målt THD, men kanskje det blir det neste. Heime har vi en eTron som støyer i induksjonstoppen.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

Du bør sjekke ut et kjøretøy med en Zivan lader ombord. F.eks en Buddy
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Vanskelig å se om det er "rippel" eller bare variasjoner i ladeeffekt. Det er jo over ganske lang tid så jeg vil kanskje ikke kalle det støy, men variasjoner. Det kan komme av ujevnheter i laderen/strømtrekket til batteriet, eller variasjoner i forbruket til elektrisk utstyr i bilen, som kjølepumper, vifter osv.
Men det kan også være utenombilske forklaringer... Bilen kan trekke konstant 16A, eller 32A, men dersom spenningen varierer litt så vil også effekten variere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Orbit

Av det jeg har sett (via OBD11 på diagnosepluggen) prøver e-tron å få like mye effekt ut av hver av fasene. Effekten blir derfor bestemt av fasen med til enhver tid lavest spenning, og hvor mye effekt det gir ved 15.9 A strømtrekk (har aldri sett den trekke mer).

Eksempelmåling fra 3-fas: 15,9/15,8/15,6 A ved 231/232/233V på hver fase, 3,6 kW på hver. Om spenningen på første fase faller ytterligere, vil effekten på alle fasene gå tilsvarende ned. Om den stiger over 232 V, blir det fase 2 som begrenser hvilken effekt som leveres av alle tre laderne i eksempelet over (gitt de andre fasespenningene ligger fast). Så med litt spenningvariasjoner i nettet, blir det en del variasjoner i effekt, og også hvilken fase som trekker mest strøm.

Jeg antar målingene i graf tidligere i tråden er fra et 32 A 1-fasoppsett. e-tron bruker da to av laderne i parallell. I praksis ser disse ikke eksakt samme spenning, så det vil være en del balansering frem og tilbake hvilken lader som bestemmer effekttrekket. Det kunne derfor vært interessant å se om det er samme variasjon også når bilen lader "ekte" 1-fas, dvs med pilotsignal på 10 A eller lavere (som gjør at kun én lader er aktiv). Nødladeren i vanlig stikkontakt vil gi et slikt testoppsett om ikke ladestasjonen kan reguleres ned.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AndersT2

Den variasjonen kan kanskje forklare hvorfor Audi e-Tron ofte slår ut sikringen i Zaptec Pro. Har det problemet på flere ladeanlegg, og er som regel e-Tron som har ladet. Det hender vi får feilmeldingen at det er trukket 39A før den slo ut. Alle anlegg er 230V IT anlegg hvor det har skjedd.

Har en kunde med 15 ladere, og de har vel opptil 10 stk e-Tron fra første batch som ble levert. Enkelte av de har jo også hatt feil på ombordladeren som har blitt byttet.

De har også greid å slå ut sikringene, selv om de er satt ned langt under maks på sikringene, til og med knivsikringene på 125A har de greid å slå ut, det er imponerende. Kun ladeanlegget på de sikringene.

Erik Ola Ulvestad

#7
Sitat fra: Orbit på tirsdag 05. april 2022, klokken 21:46
Av det jeg har sett (via OBD11 på diagnosepluggen) prøver e-tron å få like mye effekt ut av hver av fasene. Effekten blir derfor bestemt av fasen med til enhver tid lavest spenning, og hvor mye effekt det gir ved 15.9 A strømtrekk (har aldri sett den trekke mer).

Eksempelmåling fra 3-fas: 15,9/15,8/15,6 A ved 231/232/233V på hver fase, 3,6 kW på hver. Om spenningen på første fase faller ytterligere, vil effekten på alle fasene gå tilsvarende ned. Om den stiger over 232 V, blir det fase 2 som begrenser hvilken effekt som leveres av alle tre laderne i eksempelet over (gitt de andre fasespenningene ligger fast). Så med litt spenningvariasjoner i nettet, blir det en del variasjoner i effekt, og også hvilken fase som trekker mest strøm.

Jeg antar målingene i graf tidligere i tråden er fra et 32 A 1-fasoppsett. e-tron bruker da to av laderne i parallell. I praksis ser disse ikke eksakt samme spenning, så det vil være en del balansering frem og tilbake hvilken lader som bestemmer effekttrekket. Det kunne derfor vært interessant å se om det er samme variasjon også når bilen lader "ekte" 1-fas, dvs med pilotsignal på 10 A eller lavere (som gjør at kun én lader er aktiv). Nødladeren i vanlig stikkontakt vil gi et slikt testoppsett om ikke ladestasjonen kan reguleres ned.
Sant nok. Kunne kanskje prøvd å logge ein eTron saman med fasespenningane for å sjå om det er samamheng.

Men, ved 1 fas (230V IT) og parallellkobling av 2 ladetrinn....om ikkje begge ser 100% same spenning, så er vel variasjonen lik? Og differansen konstant? Eller er ladetrinna svært usymmetriske? Her er jo 32A tilgjengelig,  så 2 x 16 A burde vere oppnåelig. Spenningsmålinga er vel referert til ladetrinnet sin N?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA