Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Originale takbøyler knuste glasstaket - "clearly external force" sier Tesla

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 22. mars 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

Ladeangst

Når jeg blåser opp bildet så ser det ut som streken i glasset ikke er der hvor det er sprekt, men litt til venstre? Kan det være at festet er montert på feil sted (eller at jeg ser feil  :) )?

Handyman

Sitat fra: Ladeangst på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:11
Når jeg blåser opp bildet så ser det ut som streken i glasset ikke er der hvor det er sprekt, men litt til venstre? Kan det være at festet er montert på feil sted (eller at jeg ser feil  :) )?
Det er to streker med en pil (V) midt mellom disse. Kroken skal plasseres ved pila.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: k1 på onsdag 23. mars 2022, klokken 13:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. mars 2022, klokken 12:49
Sitat fra: k1 på onsdag 23. mars 2022, klokken 12:30
Av nysgjerrighet: dekkes ikke dette av forsikringen som glasskade? Altså ~2000ish i egenandel.

Det har jeg ikke sjekket ennå, selv om det med forsikringen er plan B eller C. Det er og et alternativ at en går til forsikringsselskapet, får det dekket, og at forsikringsselskapet kjører regress mot Tesla, hvor det kan være jeg slipper unna om forsikringsselskapet vinner / Tesla gir seg.

Er noen betenkeligheter med å bruke forsikringsselskapet:
- Dersom en reparerer ruten og det er dekket av forsikringsselskapet, og grunnen til at ruten sprakk i utgangspunktet ikke er reparert, slik at ruten sprekker en gang til....da har jeg brukt opp bonus- og egenandels-fordeler, og synker nedover, og må betale mer. Da kan Tesla si: "Å ja, jævla idiot, du har ødelagt det igjen med external force".

- Dersom jeg reparerer det på forsikringsselskapet vil jeg jo ikke tørre å bruke takbøylene igjen, ref forrige punkt, samt jeg får aldri vite hvorfor det sprakk.

- Dersom jeg bruker forsikringsselskapet vet jeg ikke hva slags lånebil jeg får, og jeg vet heller ikke hvor lenge jeg har bil, og hvor lang tid Tesla bruker

- Ifølge noen kollegaer vil ikke glasstak dekkes av glasskade-forsikring med 2500,- i egenandel, men heller dekkes som vanlig kasko med høyere egenandel, om det dekkes.

Jeg forstår deg veldig godt, ikke misforstå. Opptredenen til Tesla her er under enhver kritikk.
Tanken min er bare at dersom det dekkes av glasskadeforsikring, så spørs det hvor mye energi jeg hadde orket å legge i kampen mot Tesla her. Men all ære til dem som orker  ;)

Jo, hvis jeg da hadde garantert et vindu som aldri vil sprekke igjen, så er jeg enig. Men problemet er at jeg føler jeg har gjort alt rett, så dermed er det gjerne stor sjanse for at akkurat det samme skal skje igjen. Og da er jeg screwed.
Tesla Model Y                         2021-

k1


Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:41
Sitat fra: k1 på onsdag 23. mars 2022, klokken 13:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. mars 2022, klokken 12:49
Sitat fra: k1 på onsdag 23. mars 2022, klokken 12:30
Av nysgjerrighet: dekkes ikke dette av forsikringen som glasskade? Altså ~2000ish i egenandel.

Det har jeg ikke sjekket ennå, selv om det med forsikringen er plan B eller C. Det er og et alternativ at en går til forsikringsselskapet, får det dekket, og at forsikringsselskapet kjører regress mot Tesla, hvor det kan være jeg slipper unna om forsikringsselskapet vinner / Tesla gir seg.

Er noen betenkeligheter med å bruke forsikringsselskapet:
- Dersom en reparerer ruten og det er dekket av forsikringsselskapet, og grunnen til at ruten sprakk i utgangspunktet ikke er reparert, slik at ruten sprekker en gang til....da har jeg brukt opp bonus- og egenandels-fordeler, og synker nedover, og må betale mer. Da kan Tesla si: "Å ja, jævla idiot, du har ødelagt det igjen med external force".

- Dersom jeg reparerer det på forsikringsselskapet vil jeg jo ikke tørre å bruke takbøylene igjen, ref forrige punkt, samt jeg får aldri vite hvorfor det sprakk.

- Dersom jeg bruker forsikringsselskapet vet jeg ikke hva slags lånebil jeg får, og jeg vet heller ikke hvor lenge jeg har bil, og hvor lang tid Tesla bruker

- Ifølge noen kollegaer vil ikke glasstak dekkes av glasskade-forsikring med 2500,- i egenandel, men heller dekkes som vanlig kasko med høyere egenandel, om det dekkes.

Jeg forstår deg veldig godt, ikke misforstå. Opptredenen til Tesla her er under enhver kritikk.
Tanken min er bare at dersom det dekkes av glasskadeforsikring, så spørs det hvor mye energi jeg hadde orket å legge i kampen mot Tesla her. Men all ære til dem som orker  ;)

Jo, hvis jeg da hadde garantert et vindu som aldri vil sprekke igjen, så er jeg enig. Men problemet er at jeg føler jeg har gjort alt rett, så dermed er det gjerne stor sjanse for at akkurat det samme skal skje igjen. Og da er jeg screwed.
Du kan jo be de som skifter glasset (ikke Tesla) om å sjekke at festet under glasset sitter der det skal. Både i høyde og lengde-/sideretning.  Hvis posisjonen er riktig bør det ikke være noe problem. Hvis man finner feil med festet har du jo en god sak å ta tilbake til Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:35
Sitat fra: Ladeangst på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:11
Når jeg blåser opp bildet så ser det ut som streken i glasset ikke er der hvor det er sprekt, men litt til venstre? Kan det være at festet er montert på feil sted (eller at jeg ser feil  :) )?
Det er to streker med en pil (V) midt mellom disse. Kroken skal plasseres ved pila.

Det virker som at det er fremre del av braketten som har presset metall-braketten opp mot vinduet...altså at takbøylene har blitt dyttet litt bakover sånn at braketten har løftet seg litt opp. Men det er bare min teori. Kanskje det ikke var stramt nok med 3Nm.
Tesla Model Y                         2021-

snhansen

Her tenker jeg at siden Tesla er så klar i sin sak, så burde de forklare og vise deg hva det er du har gjort feil ved monteringen. Enten er forklaringen så god at den er logisk for deg som kunde, eller så har de et forklaringsproblem. Har du fulgt anvisning, så er det ikke så mye som kan gjøres feil er min første tanke... Så lenge feste braketten er mellom de to rette strekene, så skal det ikke være mulig å knuse glasset med mindre du har trukket til noe voldsomt. Får håpe dette ordner seg på en grei måte :-)
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:50
Sitat fra: Handyman på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:35
Sitat fra: Ladeangst på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:11
Når jeg blåser opp bildet så ser det ut som streken i glasset ikke er der hvor det er sprekt, men litt til venstre? Kan det være at festet er montert på feil sted (eller at jeg ser feil  :) )?
Det er to streker med en pil (V) midt mellom disse. Kroken skal plasseres ved pila.

Det virker som at det er fremre del av braketten som har presset metall-braketten opp mot vinduet...altså at takbøylene har blitt dyttet litt bakover sånn at braketten har løftet seg litt opp. Men det er bare min teori. Kanskje det ikke var stramt nok med 3Nm.
I festebøylen under glasset er det en spalte som tuppen av kroken skal opp i. Jeg tror ikke man får rettet opp kroken dersom man bommer på spalten. Festebøylen er punktsveiset foran og bak og skal ikke kunne løftes opp. Men dersom man trekker til med for stor kraft vil man kunne strekke hele festet slik at kroken tilslutt treffer glasset på undersiden. Det er derfor best å bruke minst mulig moment, kun så mye at takbøylene ikke er helt løse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tmn

Sitat fra: Handyman på onsdag 23. mars 2022, klokken 15:04
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:50
Sitat fra: Handyman på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:35
Sitat fra: Ladeangst på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:11
Når jeg blåser opp bildet så ser det ut som streken i glasset ikke er der hvor det er sprekt, men litt til venstre? Kan det være at festet er montert på feil sted (eller at jeg ser feil  :) )?
Det er to streker med en pil (V) midt mellom disse. Kroken skal plasseres ved pila.

Det virker som at det er fremre del av braketten som har presset metall-braketten opp mot vinduet...altså at takbøylene har blitt dyttet litt bakover sånn at braketten har løftet seg litt opp. Men det er bare min teori. Kanskje det ikke var stramt nok med 3Nm.
I festebøylen under glasset er det en spalte som tuppen av kroken skal opp i. Jeg tror ikke man får rettet opp kroken dersom man bommer på spalten. Festebøylen er punkt sveiset foran og bak og skal ikke kunne løftes opp. Men dersom man trekker til med for stor kraft vil man kunne strekke hele festet slik at kroken tilslutt treffer glasset på undersiden. Det er derfor best å bruke minst mulig moment, kun så mye at takbøylene ikke er helt løse.

Skal sies at jeg fikk til å tre festet under glasset på min Model Y (ref. et spørsmål jeg hadde her på forumet sist høst) - men det ringte noen varsellamper da jeg kjente noe var ulikt. Tok den ut og fant ut at jeg ikke hadde tredd den langt nok under glasset til a treffe festet. Så det er i alle fall nok klaring under der, i alle fall på min. Kjørt med sykler og skiboks fra Lindesnes til Nordkapp på Model 3 siden 2019 og nå Model Y hvor både vær og vind og fart og krefter trekker i utstyret på taket. Ikke hatt noe problem enda.

Får håpe trådstarter finner en løsning på regla her. Kjedelig å få sprekk i glasset uansett.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

RuneW

Litt trist at man må få magesår av å feste takbøyler på en Tesla. Håper det kommer en bedre løsning en eller annen gang.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på onsdag 23. mars 2022, klokken 15:33
Litt trist at man må få magesår av å feste takbøyler på en Tesla. Håper det kommer en bedre løsning en eller annen gang.
Vi er mange som har brukt takbøylene flittig i flere år uten å bekymre oss for ødelagt glasstak. Frontrute ødelagt av steinsprut har jeg derimot opplevd i samme tidsrom, og mange tilfeller som som like gjerne kunne blitt steinsprut.
Kaskoforsikring dekker i de fleste tilfeller nytt glass (ikke bare frontruta) med egenandel på 2-2500,- uten tap av bonus. Det bør lege magesåret for de fleste.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hallgrim86

Sitat fra: Handyman på onsdag 23. mars 2022, klokken 17:22
Sitat fra: RuneW på onsdag 23. mars 2022, klokken 15:33
Litt trist at man må få magesår av å feste takbøyler på en Tesla. Håper det kommer en bedre løsning en eller annen gang.
Vi er mange som har brukt takbøylene flittig i flere år uten å bekymre oss for ødelagt glasstak. Frontrute ødelagt av steinsprut har jeg derimot opplevd i samme tidsrom, og mange tilfeller som som like gjerne kunne blitt steinsprut.
Kaskoforsikring dekker i de fleste tilfeller nytt glass (ikke bare frontruta) med egenandel på 2-2500,- uten tap av bonus. Det bør lege magesåret for de fleste.

Glasstakene som ryker er montert skjevt, det gir feil spenning i glasset, så ryker de ved små støt. Sjekk forumet, nettet og Teslas egne forum - konstruksjonsfeil 100%.

Handyman

Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 23. mars 2022, klokken 17:43
Sitat fra: Handyman på onsdag 23. mars 2022, klokken 17:22
Sitat fra: RuneW på onsdag 23. mars 2022, klokken 15:33
Litt trist at man må få magesår av å feste takbøyler på en Tesla. Håper det kommer en bedre løsning en eller annen gang.
Vi er mange som har brukt takbøylene flittig i flere år uten å bekymre oss for ødelagt glasstak. Frontrute ødelagt av steinsprut har jeg derimot opplevd i samme tidsrom, og mange tilfeller som som like gjerne kunne blitt steinsprut.
Kaskoforsikring dekker i de fleste tilfeller nytt glass (ikke bare frontruta) med egenandel på 2-2500,- uten tap av bonus. Det bør lege magesåret for de fleste.
Glasstakene som ryker er montert skjevt, det gir feil spenning i glasset, så ryker de ved små støt. Sjekk forumet, nettet og Teslas egne forum - konstruksjonsfeil 100%.
Det er ikke bare spenning i glasset som gjorde dette. I begynnelsen var ganske mange tilfeller der skjevt glasstak medførte at det ble svært lite til plass til kroken, og gummipolstringen fikk ikke plass slik at glasset lå inn mot kroken. Da skulle det svært lite til før glasset sprakk. Altså en produksjonsfeil.
Et for lavt montert glass kan medføre i at kroken tar i glasset. Eventuelle feilmonterte festepunkter er også en mulig feil. Begge er i så fall produksjonsfeil (montasjefeil).
En konstruksjonsfeil vil normalt gjelde alle eksemplarer helt til designsvakheten/kontrukjonen er rettet opp.
Produksjonsfeil skyldes som regel "slurv" og dårlig kvalitetssikring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hallgrim86

Sitat fra: Handyman på onsdag 23. mars 2022, klokken 18:00
Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 23. mars 2022, klokken 17:43
Sitat fra: Handyman på onsdag 23. mars 2022, klokken 17:22
Sitat fra: RuneW på onsdag 23. mars 2022, klokken 15:33
Litt trist at man må få magesår av å feste takbøyler på en Tesla. Håper det kommer en bedre løsning en eller annen gang.
Vi er mange som har brukt takbøylene flittig i flere år uten å bekymre oss for ødelagt glasstak. Frontrute ødelagt av steinsprut har jeg derimot opplevd i samme tidsrom, og mange tilfeller som som like gjerne kunne blitt steinsprut.
Kaskoforsikring dekker i de fleste tilfeller nytt glass (ikke bare frontruta) med egenandel på 2-2500,- uten tap av bonus. Det bør lege magesåret for de fleste.
Glasstakene som ryker er montert skjevt, det gir feil spenning i glasset, så ryker de ved små støt. Sjekk forumet, nettet og Teslas egne forum - konstruksjonsfeil 100%.
Det er ikke bare spenning i glasset som gjorde dette. I begynnelsen var ganske mange tilfeller der skjevt glasstak medførte at det ble svært lite til plass til kroken, og gummipolstringen fikk ikke plass slik at glasset lå inn mot kroken. Da skulle det svært lite til før glasset sprakk. Altså en produksjonsfeil.
Et for lavt montert glass kan medføre i at kroken tar i glasset. Eventuelle feilmonterte festepunkter er også en mulig feil. Begge er i så fall produksjonsfeil (montasjefeil).
En konstruksjonsfeil vil normalt gjelde alle eksemplarer helt til designsvakheten/kontrukjonen er rettet opp.
Produksjonsfeil skyldes som regel "slurv" og dårlig kvalitetssikring.

Takk for god forklaring på konstruksjon/produksjon, mente produksjon som du nevner.

ToWalkOrDrive

Kommunikasjonen med Tesla så langt er at :
-jeg la inn på app at jeg hadde brest i toppruten som så ut til å stamme fra fremre høyre takbøylefeste
-fikk telefon fra Tesla 15 minutter etter at timen var bestilt til: "kom og hent bilen - det er ikke reklamasjon"
- ser på fakturaen at en har skrevet på engelsk: "damage is clearly caused by external force!" (med utropstegn. Jeg er usikker på om denne one-minute-man'en kan norsk, og om han har lest at skaden kommer fra et sted som er dekket av takbøylefestet)).
- siden jeg var på vei til jobb, svippet jeg innom Tesla med en gang, og spurte han jeg fikk snakke med hva som mentes med den setningen. Fikk da i svar at han ikke kjente til saken og dersom jeg var uenig i konklusjonen måtte jeg sende mail. Jeg fikk tydeligvis ikke snakke med han som hadde gitt dommen, og det var sikkert like greit ettersom jeg var rimelig hissig på det tidspunktet.
- ringte Service for å høre mailadressen, og fikk beskjed om å sende mail til Service i Norge (og ikke Stavanger), noe jeg så gjorde
- ikke hørt en dritt enda, etter at jeg sendte mail med bilder og spørsmål.

Dette er forøvrig tredje Tesla jeg har hatt, og hatt takbøyler på alle (i nesten 8 år) uten slike hendelser før.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA