Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Russland, Ukraina, Kina - og Tesla

Startet av Motorwatt, fredag 18. mars 2022, klokken 13:08

« forrige - neste »

Fjeldern

Sitat fra: automat på lørdag 19. mars 2022, klokken 09:05
Sitat fra: filtvet på lørdag 19. mars 2022, klokken 08:33
Ja, hvor kan jeg kjøpe en Tesla som ikke er fra et land som har drept 500.000 barn pga falske beskyldninger i Irak eller som har bombet barn med napalm?
Ser du ikke forskjellen på et demokrati og et diktatur?

Skal man kun handle med land som ikke har gjort feil opp gjennom historien, så blir lista kort.

Tror ikke man skal godta folkemord og drap bare fordi det blir utført av et demokratisk land. Om noe, så blir det jo bare verre, siden da er hele befolkningen "medskyldig". USA har en god del kriger og menneskeliv på samvitigheta fra 1950 til i dag.

Nå legger jeg ikke skylda på den amerikanske befolkninga, men å gjøre forskjell på demokratier og diktaturer når det kommer til å kvitte seg med mennskeliv ser jeg ikke noe poeng ved. USA har ved flere anledninger fått tyn fra UN og det har vært avstemninge rom å begrense krigshandlingene til USA (bare formulert sånn at USA ikke er nevnt med navn). USA har veto rett, så det ble jo nedstemt...

Electric cars in Norway

Motorwatt :+1: synes du legger opp en god problemstilling i ditt start innlegg.

Electric cars in Norway

#17
Sitat

Tror ikke man skal godta folkemord og drap bare fordi det blir utført av et demokratisk land. Om noe, så blir det jo bare verre, siden da er hele befolkningen "medskyldig". USA har en god del kriger og menneskeliv på samvitigheta fra 1950 til i dag.

Nå legger jeg ikke skylda på den amerikanske befolkninga, men å gjøre forskjell på demokratier og diktaturer når det kommer til å kvitte seg med mennskeliv ser jeg ikke noe poeng ved. USA har ved flere anledninger fått tyn fra UN og det har vært avstemninge rom å begrense krigshandlingene til USA (bare formulert sånn at USA ikke er nevnt med navn). USA har veto rett, så det ble jo nedstemt...

Fjeldern :+1: ser den... men er det slik vi skal se på US? Jeg mener det er en stooooor forskjell, men meg om det ;D

Contango

Det finnes mange sosiale medier man kan debattere storpolitikken. Synes også det er mer passende å diskutere Motorwatts spørsmål i denne tråden.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Contango på lørdag 19. mars 2022, klokken 10:38
Det finnes mange sosiale medier man kan debattere storpolitikken. Synes også det er mer passende å diskutere Motorwatts spørsmål i denne tråden.

Contango :+1: støttes. Måtte bare si dette over. Caset er Tesla!

Electric cars in Norway

Har vi en liste over de Tesla komponenter som pr i dag er bare MIC?

Litt som det Ukrainas produkt til Enyaq dvs ledningsnettet...

automat

Sitat fra: Fjeldern på lørdag 19. mars 2022, klokken 10:21

Tror ikke man skal godta folkemord og drap bare fordi det blir utført av et demokratisk land. Om noe, så blir det jo bare verre, siden da er hele befolkningen "medskyldig". USA har en god del kriger og menneskeliv på samvitigheta fra 1950 til i dag.

Nå legger jeg ikke skylda på den amerikanske befolkninga, men å gjøre forskjell på demokratier og diktaturer når det kommer til å kvitte seg med mennskeliv ser jeg ikke noe poeng ved. USA har ved flere anledninger fått tyn fra UN og det har vært avstemninge rom å begrense krigshandlingene til USA (bare formulert sånn at USA ikke er nevnt med navn). USA har veto rett, så det ble jo nedstemt...

Så fordi det demokratiske landet har feil og mangler, så velger man istedet et diktatur?

Et diktatur som overvåker, undertrykker og fengsler egen befolkning. Og ikke nøler med å bruke finansielle muskler mot land de er politisk uenige med. (Ref kinesisk fredsprisvinner.)

Ikke glem at USA gjennom NATO har vært garantisten for at vi har kunnet leve frie demokratiske liv i Vest-Europa i etterkrigstiden.

Mange aspekter rundt dette er allerde belyst i kinabil-tråden, så det behøver ikke gjentas her.

https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Fjeldern

Sitat fra: automat på lørdag 19. mars 2022, klokken 12:15
Sitat fra: Fjeldern på lørdag 19. mars 2022, klokken 10:21

Tror ikke man skal godta folkemord og drap bare fordi det blir utført av et demokratisk land. Om noe, så blir det jo bare verre, siden da er hele befolkningen "medskyldig". USA har en god del kriger og menneskeliv på samvitigheta fra 1950 til i dag.

Nå legger jeg ikke skylda på den amerikanske befolkninga, men å gjøre forskjell på demokratier og diktaturer når det kommer til å kvitte seg med mennskeliv ser jeg ikke noe poeng ved. USA har ved flere anledninger fått tyn fra UN og det har vært avstemninge rom å begrense krigshandlingene til USA (bare formulert sånn at USA ikke er nevnt med navn). USA har veto rett, så det ble jo nedstemt...

Så fordi det demokratiske landet har feil og mangler, så velger man istedet et diktatur?

Et diktatur som overvåker, undertrykker og fengsler egen befolkning. Og ikke nøler med å bruke finansielle muskler mot land de er politisk uenige med. (Ref kinesisk fredsprisvinner.)

Ikke glem at USA gjennom NATO har vært garantisten for at vi har kunnet leve frie demokratiske liv i Vest-Europa i etterkrigstiden.

Mange aspekter rundt dette er allerde belyst i kinabil-tråden, så det behøver ikke gjentas her.

https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0

Velger? Ikke sagt noe om valg. Det er bare greit å ha i bakhodet at USA ikke akkurat er gudsbeste barn. Feil og manglene som er i flere diktatur er det jo i overflod av i USA også. Men skulle man valgt basert på ren moral, så burde ikke USA eller Kina være på lista over steder man kjøper biler.

"Og ikke nøler med å bruke finansielle muskler mot land de er politisk uenige med."
Ref USA mot Venezuela, Russland (før nåværende krig), Iran, Haiti, Ecuador, Irak, Libya, Uruguay, Nicaragua, Kambosja, Guatamala med flere. Bare at man må legge til militærmakt, massedrap, styrting av demokratisk valgte ledere, bevæpning av opposisjonsstyrker mm. Skal vel også sies at "uenig" ofte innebærer at landet ikke er villig til å gi bort olje og oljefirmaene sine til USA (ref Venezuela, hvor Bolton (utenriksminister under Trump) sa, på live TV, at alle sanksjoner ville bli borte hvis dem ga bort oljefirmaene sine til amerikanske firmaer.)
Når UN ber om mindre vold, drap og ødeleggelse, hvor Russland er enig, og du (USA) legger ned veto, så er det omtrent Hollywood skurk tendenser.

Dette forsvarer ikke Kina, Russland eller noen andre. Det bare viser at selv om USA har stått for deler av freden i Europa, så har dem ikke stått for fred i Afrika, Sør Amerika, Midt-Østen og andre steder. For Europa er derimot USA bedre enn alternativet, men USA gjør det lett for andre land å forsvare  krigerske handlinger. 


Over til det TS spør om:
Hittil har Kina bedt Russland om å avslutte krigen og sagt at dem ikke støtter Russland sine handlinger. Det må altså skje noe i krigen som innblander Kina på en eller annen måte for at dette skal skje.
Hvis sanksjoner blir gjort mot Kina så tror jeg heller ikke dette fortrinnsvis rammer Tesla. Tesla er ikke eid av kinesiske myndigheter og å straffe dem vil være å straffe USA sin egen økonomi. Når det kommer til dataprodukter, så er det litt det samme. Råvarene blir produsert i Kina, men selve produktene er ofte en inntekt til andre firmaer som bruker dem. Land vil gjøre sanksjoner som rammer dem selv minst mulig, som også er grunnen til at land har vært nølende med sanksjoner mot russisk olje og gass.

automat

Sitat fra: Fjeldern på lørdag 19. mars 2022, klokken 12:40

Velger? Ikke sagt noe om valg. Det er bare greit å ha i bakhodet at USA ikke akkurat er gudsbeste barn. Feil og manglene som er i flere diktatur er det jo i overflod av i USA også. Men skulle man valgt basert på ren moral, så burde ikke USA eller Kina være på lista over steder man kjøper biler.


Interresant at Norges viktigste sikkerhetspolitiske samarbeidspartner settes i bås med diktauret Kina.

Forøvrig ikke noe nytt i at når reises kritikk mot land som Kina og Russland, så kommer meldingene med svartmaling av USA.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Fjeldern

Sitat fra: automat på lørdag 19. mars 2022, klokken 16:37
Sitat fra: Fjeldern på lørdag 19. mars 2022, klokken 12:40

Velger? Ikke sagt noe om valg. Det er bare greit å ha i bakhodet at USA ikke akkurat er gudsbeste barn. Feil og manglene som er i flere diktatur er det jo i overflod av i USA også. Men skulle man valgt basert på ren moral, så burde ikke USA eller Kina være på lista over steder man kjøper biler.


Interresant at Norges viktigste sikkerhetspolitiske samarbeidspartner settes i bås med diktauret Kina.

Forøvrig ikke noe nytt i at når reises kritikk mot land som Kina og Russland, så kommer meldingene med svartmaling av USA.

Ikke noe nytt at folk velger å ignorere USA sin historie heller. Når du nevner at Kina bedriver økonomiske sanksjoner mot land dem er uenig med, så må en jo nevne at vesten gjør akkurat det samme, bare i større skala.
I internasjonal sammenheng så setter jeg vel heller ikke Kina og USA i samme bås. Kina har internasjonalt ikke vært i nærheten av så blodig og krigersk som USA. Dem har heller ikke erstatta statsledere i land for å ta over nasjonale produktene demmes (Iran er jo beste eksempelet).
At noen mener man ikke burde nevne USA sine handlinger, er jo ikke noe nytt. Russland bruker jo selv USA som unnskyldning, eller eksempel på dobbel moral. "Det vi gjør er jo ikke noe annet enn det USA gjør, Israel gjør" osv.
Dårlige unnskyldninger, ja, men du stiller ikke akkurat sterkt nå fienden kan si at en av dine allierte har gjort akkurat det samme og det er noe alle er klar over..



turfsurf

Sitat fra: Fjeldern på lørdag 19. mars 2022, klokken 17:13
Ikke noe nytt at folk velger å ignorere USA sin historie heller. Når du nevner at Kina bedriver økonomiske sanksjoner mot land dem er uenig med, så må en jo nevne at vesten gjør akkurat det samme, bare i større skala.
Nå spurte TS om Kina spesifikt.

Som andre sier, skal man boikotte alle land som har gjort større eller mindre feilsteg blir lista lang. Alle de store Europeiske landene utgår f.eks. Og f.eks Japan. Hva ett land gjorde og styresettet det hadde for 50+ år siden er ikke interessant i så måte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

@Fjelderen.
Det er selvfølgelig legitimt å kritisere USA's handlinger. Men det kan fort oppfattes som whataboutism når det kommer som en respons på kritikk av diktaturer.

Det er forøvrig forskjell på sanksjoner som styrker diktaturer, og sanksjoner som svekker diktaturer.

Mye av millitærmakren som ble brukt under den kalde krigen var resultat av rivaliseringen mellom Sovjetunionen og USA. Med skittent spill på begge sider. Kan være kett å glemme 30 år etter den kalde krigens slutt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Fjeldern

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. mars 2022, klokken 17:35
Nå spurte TS om Kina spesifikt.

Som andre sier, skal man boikotte alle land som har gjort større eller mindre feilsteg blir lista lang. Alle de store Europeiske landene utgår f.eks. Og f.eks Japan. Hva ett land gjorde og styresettet det hadde for 50+ år siden er ikke interessant i så måte.

Nå er vel USA sitt pågående, sånn som i Venezuela, og Irak, Libya, Iran er det jo flere tilfeller de siste 5-25 årene.
Men svarte opp mot hva jeg tror Kina, hvis dem snur om Russlan/Ukraina, vil bety for Tesla.

Sitat fra: automat på lørdag 19. mars 2022, klokken 18:01
@Fjelderen.
Det er selvfølgelig legitimt å kritisere USA's handlinger. Men det kan fort oppfattes som whataboutism når det kommer som en respons på kritikk av diktaturer.

Det er forøvrig forskjell på sanksjoner som styrker diktaturer, og sanksjoner som svekker diktaturer.

Mye av millitærmakren som ble brukt under den kalde krigen var resultat av rivaliseringen mellom Sovjetunionen og USA. Med skittent spill på begge sider. Kan være kett å glemme 30 år etter den kalde krigens slutt.

Er enig i det du begynner med her, men kommentaren min var svar kommentaren din: "Ser du ikke forskjellen på et demokrati og et diktatur?"
Som i at det finnes noen som helst forskjell på folkemord begått av demokratier og diktaturer. Jeg mener bestemt at dem drepte ikke bryr seg nevnverdig.

Jeg bedømmer ikke sanksjoner utifra om det påvirker et demokrati eller diktatur, men heller folket og om det er berettiget. Man kan jo bedømme dem etter om sanksjonene bidrar til å øke finansielle interesser til private firmaer eller ikke, til seg selv eller ikke, med mer. Venezuela er (om bare på papiret) et demokrati.
Det er jo også brukt sanksjoner (og bidratt til opposisjonen militiært) mot land hvor valget har blitt erklært, av europeiske tredjeparter, som legitimt. Da av feks. USA på 70 til 90 tallet.
Noen sanksjoner er legitime, andre ikke, men det finnes fungerende dikaturer (dog sjeldne). Det finnes også diktaturer som feks. dreper journalister som er uenige (Saudi Arabia) hvor USA ikke gir sanksjoner.
Så hvis man skal forsøke å være objektiv, så må en prøve å se på om reaksjonen på alle sammen er like eller ikke. Altså, hva godtar vi av noen land, men ikke av andre? Hadde Kina oppført seg som Israel, så hadde vi vært i tredje verdenskrig for lengst.
Det betyr ikke at USA også har gjort en del riktig internasjonalt og at innblandingen demmes til tider har vært positiv. Det har jo også vært tider hvor Kina, Russland, FN og USA har vært enig. Det har også vært ganger da FN, Kina og Russland er enig, mens USA bruker veto retten.

Igjen: Ikke for a legitimere noen handlinger. Kina er verre for egen befolkning enn USA. Russland er verre enn USA (men man kan argumentere for at dem har gjort mindre skade internasjonalt, om dog bare pågrunn av reaksjoner fra vesten og mangelen på økonomiske milder).

Når det kommer til kalde krigen så var det mye fælt på begge sider. Bare som et notat der også, så stemte FN om nedtrapping av våpenkapløpet. Russland stemte for dette, mens USA brukte veto retten. Man kan spekulere i om USA tenkte at Russland ville bryte avtalen osv, så det er langt ifra svart/hvit.

automat

Sitat fra: Fjeldern på lørdag 19. mars 2022, klokken 18:29

Er enig i det du begynner med her, men kommentaren min var svar kommentaren din: "Ser du ikke forskjellen på et demokrati og et diktatur?"
Som i at det finnes noen som helst forskjell på folkemord begått av demokratier og diktaturer. Jeg mener bestemt at dem drepte ikke bryr seg nevnverdig.


Jeg tolket utspillet ditt mer som en generell kritikk av USA, enn bokstavlig.

Det er forøvrig ikke USA som er tema for tråden. Jeg lar derfor videre diskusjon ligge.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vaduz

Libya, Irak, Venezuela og Iran ja, mon tro hva intensjonen bak intervensjon var der, folkemord, undertrykkelse, diktaturer og grove overtramp mot menneskerettigheter. Hadde vært best å bare la de være i fred, og la Gadaffi, Khomeini, Saddam og Chavez få vanstyre og terrorisere befolkningene sine i all overskuelig fremtid. /sarkasme

Vi har lært at intervensjon fungerer dårlig, det er svært deprimerende at man må stå og se på land begå grove overtramp mot egen befolkning, men det ser nesten ut til at det er eneste måte. Men å sammenblande forsøk på å demokratisere et tyranni med Kina og Russland blir i overkant kynisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA