Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva mener Ford om Tesla?

Startet av Motorwatt, fredag 16. september 2022, klokken 10:35

« forrige - neste »

Motorwatt

I et stort forhandlermøte hvor Ford presenterer sine ambisjoner om Fords videre vei med elbiler kom dette fram. Hva mener han egentlig?

Vi har studert Tesla nøye, spesielt med hvordan merkevaren deres har skalert med enheter og virksomhet i Norge, og det vi har lagt merke til er at de har nesten 1200 ansatte nå og de har veldig mye forhandlerlignende fasiliteter, og vi tror det er retningen de vil gå mens de skalerer sin virksomhet i USA - Jim Farley, administrerende direktør, Ford Motor Company
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

#1
At de tror Tesla har et forhandlerlignende nettverk kanskje?

Har du en lenke til hvor du fant sitatet ditt? Kanskje oversettelsen ikke er helt presis.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

https://insideevs.com/news/610114/ford-modele-dealership-rules/

We've been studying Tesla closely, especially with how their brand has scaled with units and operations in Norway and what we've noticed is that they have almost 1,200 employees now and they have very much dealer-like facilities and we think that's the direction they'll go as they scale their operations in the United States - Jim Farley, CEO, Ford Motor Company
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Ja, er jo forhandleraktig nettverk de mener det er da, men at dette eies og driftes av Tesla som er det utradisjonelle. Mener det er slik i USA også?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Burger

Burde vel egentlig ikke være en bombe siden forhandlere har vært lovpålagt i enkelte stater i USA. De er forhatte, man kan bruke vanlig tid på teste en bil som har en pris, men bruke 2-3 timer på å bli lurt på finanseringsmodell. Tesla hoppet over det og solgte biler direkte.

Tror det er noen stater fortsatt man må til nabostaten for å hente ut Teslaen sin.

Dette utsagnet er veldig sært fra en i ledelsen, siden denne problematikken er velkjent i USA.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

OlaM

'21 3LR

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fredag 16. september 2022, klokken 13:30https://insideevs.com/news/610114/ford-modele-dealership-rules/

We've been studying Tesla closely, especially with how their brand has scaled with units and operations in Norway and what we've noticed is that they have almost 1,200 employees now and they have very much dealer-like facilities and we think that's the direction they'll go as they scale their operations in the United States - Jim Farley, CEO, Ford Motor Company

Dette står i artikkelen:

"He explained how he believes that as Tesla scales up, it will be forced to change how it does business and its operations will begin to look more like traditional dealer networks. In fact, he's already seeing that in Tesla's operations in Norway."

Men jeg skjønner ikke helt hvordan Tesla i Norge ligner med på tradisjonelle bilforhandlere. Tesla eier da sine egne salgs- og servicelokasjoner. Generelt eier tesla mer av verdikjeden, derunder at de har fjernet den gamle forhandlermodellen og har alt innenfor selskapet. Et annet eksempel er Superchargers ("bensinstasjoner").

Sandvika

Han ser at Tesla ikke klarer å opprettholde en lett organisasjon i norge hvor de har stor markedsandel.
Han gjør da feilsluttningen om at mange av de ansatte jobber med salg, og ikke å fikse kvalitetsproblemer. ?

Cobos

En viktig forskjell som amerikanere flest sliter med å oppfatte er at en bilforhandler i USA (med unntak av Tesla som ikke har amerikanske type forhandler) er en hatet business. De fleste mener seriøst at de heller vil ha rotfylling hos tannlegen enn å handle bil i USA. I Europa derimot er de aller fleste bilforhandlere hyggelige butikker. Ihvertfall i salgsdelen, kanskje ikke på service. I USA derimot er det spesielt salgsdelen som er krisedårlig for forbrukerne. Dermed når han sammenligner forhandlere i Norge med USA, kunne det vært nyttig å vite om han forstår kulturforskjellen.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Motorwatt

Det er vel først og fremst bruktbilselgere som har så dårlig rykte. Men også nybilselgere har sitt å slite med fordi mange bilprodusenter har tatt i bruk MSRP, en pris som produsenten foreslår at bilen skal prises til av en forhandler. Begrepet "foreslått" er misvisende fordi MSRP i mange tilfeller er ekstremt høy sammenlignet med den faktiske engrosprisen, noe som åpner markedet for lavprisbutikker som er i stand til å selge produkter vesentlig under MSRP, men fortsatt tjene penger. Lavprisbutikkene drar nytte av ublu MSRPs fordi rabatten som tilbys øker kundens oppfattelse av at de har fått en kjempeavtale.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Cobos

Min erfaring med mine amerikanske venner og bekjente er at dette gjelder i aller høyeste grad nybilsalget også. Det matcher også godt det jeg har lest i media om mest forhatte yrkesgruppe osv. Problemet slik jeg ser det er at man kjøper en spesifikk bil i USA fra parkeringsplassen til forhandleren. Man dukker opp og noen timer (typisk genuint 3-4 timer) senere kjører man ut med sin nye bil. Da har man snakket med en selger, prøverkjørt bilen, kranglet med finans og sjefen og finans igjen og selgere osv osv. for å få en pris. Resultatet er at alle kjøpere egentlig føler seg lurt, men er fornøyd med å være ferdig med prosessen. Noe helt annet enn i Europa hvor man bestiller noe som tar typisk uker å få levert, og bygget på dine ønsker. Prisen er gitt utifra prislister og du får det du betaler for, hvor noen kan få forhandlet med gratis vinterdekk eller slikt, men hvor de fleste får omtrent samme deal.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA