Det sies at det som sliter på lithium-ion-celler, er høye oppladinger, og djupe utladinger, mens arbeidsområdet i mellom ikke sliter så mye.
I praksis trur jeg Leaf-batteriene slites mest av tiden cellene blir stående med høy spenning, når det er høy temperatur.
Stadig klattlading til 100% er en stygg uvane.
Anbefalingen om å kjøre batteriet ned til 10% før man lader opp og på den måten få færre ladesykluser, kan være for å unngå stadig opplading til 100% og begrense tiden bilen står parkert på 100%.
Er batteriet kaldt, så trur jeg ikke det er så farlig om det blir stående med høy opplading. Men da er det oppladingsprosessen som er skadelig og gir plating, hvis du lader for høyt opp. Plating er proposjonal med ladestrømmen, og den skjer på høye oppladinger. Er batteriet kaldt, bør du lade med låg strøm, om du lader høyt opp.
Skal man parkere ute i kulda, så gjelder det å lade opp før batteriet blir kaldt.
Skal du hurtiglade om vinteren, er rådet mitt å starte turen med fullada batteri, og kjøre det langt ned før du hurtiglader, for at du skal få kjørt inn en lunk i batteriet før du lader, og for å lade på låg SOC. Å hurtiglade ett batteri med kuldegrader, er fy fy.
En gammel tommelfingeregel, er at man bør unngå å hurtiglade over 80%.
Er batteriet for kaldt om vinteren eller det er fare for at det blir for varmt ellers i året, synes jeg det er greit å avslutte hurtiglading på 50% eller før, eller når ladeeffekten går nedover.
Man bør fullade av og til, for å balansere cellene. De første årgangene av Leaf kunne balansere på 80%.