Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva forventer DU av oppdatering 3.0?

Startet av El-inor, torsdag 17. mars 2022, klokken 22:12

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. mars 2022, klokken 20:27
Har opplevd denne type korreksjoner mange ganger, og har aldri hatt noe problem med å avverge det. Men man skal ikke være mye uoppmerksom før det kan gå galt.
Nå kjører jeg lite på smale veier med stripe på hver side uten midtstripe, men under NAF-testen blant annet kjørte vi opp på fjellet på slike veier og jeg må jo si jeg hadde det i bakhodet når to biler møtes i 80km/t, begge legger seg ut mot siden for å ha god klaring og bilens støttesystem kan finne på å svinge bilen tilbake inn fra kanten. BMW`en kunne fint finne på å svinge meg bort fra kanten.
I Mercedesen klagde kona på at når motorsykler forsøkte å kjøre midt mellom felter og hun la seg ut til siden for å gi plass, så kunne bilen finne på å svinge imot. Den opplevdes mer aggressiv da den svingte noe hardere, varslet veldig tydelig og slakket også av farten samtidig.

Hyundaien gjorde en del rart, men der var det vel kanskje feltholderen som var mest underlig.

Poenget er at dette er standard i alle? nye biler nå og de oppfører seg akkurat slik - dvs. legger du deg ut mot kantlinjen kan bilen finne på å svinge imot. ID4 er mindre aggressiv på dette enn andre biler jeg har kjørt, men den varsler derimot oftere visuelt/akustisk om plassering enn enkelte andre biler. Motstyringen synes jeg er relativt moderat sammenlignet med andre biler jeg har hatt.

Så det handler om moderne sikkerhetssystem som kan virke mot sin hensikt på enkelte veier. Jeg vil derimot ikke kalle bilen farlig, men en må vite hvilke systemer bilen har og hvordan de kan oppføre seg på smale veier med møtende trafikk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. mars 2022, klokken 20:27
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 23. mars 2022, klokken 19:55

VW kommer til å lære å kjenne dette bedre, og det vil forundre meg om dette ikke vil oppleves annerledes innen kort tid.
Men man skal ikke være mye uoppmerksom før det kan gå galt.

Min erfaring tilsier at da kan man ikke kan hatt hendene på rattet. Man kjenner ganske greit når det napper, og jeg blir litt ekstra oppmerksom når det skjer. Med antall km som disse bilene etter hvert får, kan man nok anse at risikoen mest er av teoretisk interesse.

I sommer opplevde jeg noe interessant. Jeg kom kjørende på rettstrekning med flere mindre bakketopper (ikke lovlig å kjøre forbi) som er sikkert opptil 1 km lang. Nede i en av disse dumpene hadde det stoppet en motorsykkel og og en bil pga sauer i veibanen. Før jeg kom over dumpen hogger nødass systemet til med rød stripe på dash og bremsing. Jeg skjønte ikke noe, for jeg hadde jo ikke sett noe hindre i veibanen for jeg hadde selvsagt ikke kommet på bakketoppen og kunne se ned i dumpen. Hvordan sensorene klarte å detektere dette, er for meg en gåte. De fleste vil oppleve bilens systemer som trygge, men det at den napper, lager lyder og vil ha bilen mot midt er en svakhet som jeg velger å leve med og som jeg er overbevist blir fikset.

daktari

I manualen står at systemet ikke vil reagere hvis man bruker blinklys. Og ikke under 55 km/h og ved aktiv kjøring og noen andre greier. Man kan også slå av og på vibrering i rattet. Verdt å utforske.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MinID

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 23. mars 2022, klokken 21:19
Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. mars 2022, klokken 20:27
Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 23. mars 2022, klokken 19:55

VW kommer til å lære å kjenne dette bedre, og det vil forundre meg om dette ikke vil oppleves annerledes innen kort tid.
Men man skal ikke være mye uoppmerksom før det kan gå galt.

Min erfaring tilsier at da kan man ikke kan hatt hendene på rattet. Man kjenner ganske greit når det napper, og jeg blir litt ekstra oppmerksom når det skjer. Med antall km som disse bilene etter hvert får, kan man nok anse at risikoen mest er av teoretisk interesse.

I sommer opplevde jeg noe interessant. Jeg kom kjørende på rettstrekning med flere mindre bakketopper (ikke lovlig å kjøre forbi) som er sikkert opptil 1 km lang. Nede i en av disse dumpene hadde det stoppet en motorsykkel og og en bil pga sauer i veibanen. Før jeg kom over dumpen hogger nødass systemet til med rød stripe på dash og bremsing. Jeg skjønte ikke noe, for jeg hadde jo ikke sett noe hindre i veibanen for jeg hadde selvsagt ikke kommet på bakketoppen og kunne se ned i dumpen. Hvordan sensorene klarte å detektere dette, er for meg en gåte. De fleste vil oppleve bilens systemer som trygge, men det at den napper, lager lyder og vil ha bilen mot midt er en svakhet som jeg velger å leve med og som jeg er overbevist blir fikset.

Har du Max? Den har vel en radar i vw logoen forran. Kanskje det var den som slo inn?
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Dieselgubben

Vanlig pro 1st,men den har front assist og der er det radar. Mener jeg også lest at VW har et system som kan overvåke andre biler i trafikken (ved stopp eller andre hendelser) hvis de også har dette systemet installert.

MinID

Ifølge Battery Life sin video som kom i går, skal det komme en forbedring av lane assist i sw 3.0. Skal ikke oppfattes like brå.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

igniztion

Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 24. mars 2022, klokken 16:46
Vanlig pro 1st,men den har front assist og der er det radar. Mener jeg også lest at VW har et system som kan overvåke andre biler i trafikken (ved stopp eller andre hendelser) hvis de også har dette systemet installert.

Car2X kommuniserer med andre kjøretøy i nærheten om slikt. Men det er  jo begrenset hvor mange andre kjøretøy som støtter det.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Truls Antonsen

Er jo en 15-20' etron som også skal støtte det...men om det er aktivert, er en annen sak...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


andre1980

Sitat fra: igniztion på fredag 25. mars 2022, klokken 14:55
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 24. mars 2022, klokken 16:46
Vanlig pro 1st,men den har front assist og der er det radar. Mener jeg også lest at VW har et system som kan overvåke andre biler i trafikken (ved stopp eller andre hendelser) hvis de også har dette systemet installert.

Car2X kommuniserer med andre kjøretøy i nærheten om slikt. Men det er  jo begrenset hvor mange andre kjøretøy som støtter det.

Car2X er visstnok ikke tilgjengelig i Norge. Tror valget er fjernet og ikke tilgjengelig i menyen for oss nordmenn.
Har ikke klart å finne ut hvorfor, men regner med det er noen regler som står i veien.

unik42

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Robert Nilsen

Noen som vet om 1st Max vil får park assist med oppgraderingen til 3.0?

Krokstein

I den grad bilen har de nødvendige sensorene så er jeg litt spent på hvordan vw vil kuske slike ting fremover. Kan vi håpe at de vil dele ut nye features uten kostnad, eller kommer vi til et sted hvor det lanseres nye features til eksisterende biler som man må kjøpe?
Snakker da ikke om oppdateringer på eksisterende features som jeg forventer skal være inkludert, men helt nye ting som de utvikler basert på sensorer som allerede befinner seg i bilen
ID.4 GTX

daktari

Sitat fra: Robert Nilsen på tirsdag 29. mars 2022, klokken 09:23
Noen som vet om 1st Max vil får park assist med oppgraderingen til 3.0?
Lite sannsynlig Da park assist krever ultralydsensor på siden av bilen. Det har ikke modellene levert så langt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Robert Nilsen

Som fryktet, sånn er det å kjøpe med alt av utstyr :(

hELgenen

Sitat fra: Robert Nilsen på tirsdag 29. mars 2022, klokken 13:19
Som fryktet, sånn er det å kjøpe med alt av utstyr :(

Ja ja - det fine med å IKKE få med dette er jo at man da kan bruke hodet selv og parkere lenger vekk fra andre biler enn å tvinge seg inn på trange plasser vha. elektronikk...

Jeg har hatt dette på mange biler - selgere har også demonstrert hvor supert det er når jeg har hentet ny bil - faktisk har de ved et par anledninger insistert på å vise det for meg...selv har jeg ALDRI brukt denne funksjonen på noen biler. Det første jeg gjør når jeg skal parkere er å finne meg en egen plass der jeg ikke vil få bruk for slikt - for selv om bilen klarer å lirke seg inn - er det ikke sikkert nabobilen klarer å lirke seg ut - og da blir det liksom bare ekstra dyrt å bruke denne funksjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA