Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva forventer DU av oppdatering 3.0?

Startet av El-inor, torsdag 17. mars 2022, klokken 22:12

« forrige - neste »

Krokstein

Jeg tror nok også at bruksområdet for dette er veldig snevert, men om jeg etterhvert får bilen og min førerassistentpakke+ på magisk vis skulle ha blitt oppgradert til dette så er det greit nok det.

Antar ingen vil bruke det for å kunne parkere nærmest mulig andre biler, men muligens det kan være noen use-cases hvor det skal parkeres tett inntil ett-eller-annet?? Men ja....jeg tror heller ikke dette er noe som vil brukes allverdens mye
ID.4 GTX

Øyvind.h

Enten er en helt nødt til å ha det pga ekstremt trang p-plass, eller så er det ren gimmick. Har hatt det på flere biler og aldri hatt reell bruk for det. Kun lek/demo/påtatt behov.

Har også sett alt for mange feilmanøvreringer av slike systemer der bilen skraper inn i diverse med karosseri og hjul (hos flere forskjellige merker), så jeg kommer ikke til å bruke det selv om jeg har det. For høy risiko, for tregt, for knotete og unødvendig. Men har uansett ikke behov :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Samme erfaring som flere over her. Er det skikkelig trangt kan man ikke stole på det, er det god plass kan man gjøre det raskere selv.

Eneste må være hvis man er skikkelig usikker på lukeparkering.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bitbrat

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. mars 2022, klokken 16:08
Samme erfaring som flere over her. Er det skikkelig trangt kan man ikke stole på det, er det god plass kan man gjøre det raskere selv.

Eneste må være hvis man er skikkelig usikker på lukeparkering.
Der har du halve befolkningen


Sent from my iPhone using Tapatalk

hELgenen

Sitat fra: bitbrat på tirsdag 29. mars 2022, klokken 18:43
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. mars 2022, klokken 16:08
Samme erfaring som flere over her. Er det skikkelig trangt kan man ikke stole på det, er det god plass kan man gjøre det raskere selv.

Eneste må være hvis man er skikkelig usikker på lukeparkering.
Der har du halve befolkningen


Sent from my iPhone using Tapatalk

Og med rette..dersom du feiler EN gang så koster det mye..og selv om du lykkes må også bilen foran OG bak,gitt at du parkerer mellom 2,også lykkes for at du skal slippe en utgift. Bare ta en tur i Oslo å kikk på bilene som står lukeparkert...det er ekstremt mange som har bulker foran og/eller bak.
Bedre med et billig vrak dersom du må ty til lukeparkering jevnlig

Krokstein

Får vente på next-gen parkering hvor bilen kan slippe meg av ved inngangen og selv kjøre avgårde for å finne en parkering LANGT unna alle mulige parkeringsbulk scenarier....og bare vente på en melding før den kommer tilbake for å hente meg. Det kommer nok...men ligger vel noen år frem i tid
ID.4 GTX

hELgenen

Sitat fra: Krokstein på tirsdag 29. mars 2022, klokken 20:09
Får vente på next-gen parkering hvor bilen kan slippe meg av ved inngangen og selv kjøre avgårde for å finne en parkering LANGT unna alle mulige parkeringsbulk scenarier....og bare vente på en melding før den kommer tilbake for å hente meg. Det kommer nok...men ligger vel noen år frem i tid

Kone heter dette..god kone

ELvin2022

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. mars 2022, klokken 21:03
Sitat fra: Krokstein på tirsdag 29. mars 2022, klokken 20:09
Får vente på next-gen parkering hvor bilen kan slippe meg av ved inngangen og selv kjøre avgårde for å finne en parkering LANGT unna alle mulige parkeringsbulk scenarier....og bare vente på en melding før den kommer tilbake for å hente meg. Det kommer nok...men ligger vel noen år frem i tid

Kone heter dette..god kone
Haha 😅

TJV

Det er jo noen som ikke burde fått kjørt bil uten en automatisk parkeringsfunksjon.
https://www.nrk.no/mr/lars-petter-_20_-er-sa-redd-for-bilen-sin-at-han-brukar-to-parkeringsplassar-1.15902761
Jeg har kjørt mange biler opp gjennom årene med diverse parkeringsfunksjoner, men gjengangeren er treg synest jeg og man bør ha forholdsvis god plass rundt bilen.
Kjørte XPeng G3 før den ble utlevert til kunder i Norge. Den kunne man kjøre inn på en parkeringsplass, velge en ledig plass på skjermen, gå ut og så rygget bilen på plass aleine. Funksjonen fungerte greit nok når man satt i bilen, men det gikk tregt og mye ratting. Men selgeren mente den gang at alle funksjoner ikke ville bli tilgjengelig i Norge slik som parkering uten sjåfør.
Kan bli spennende funksjonen til VW, men har litt tvil om dette er noe jeg ville brukt ofte.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Roy Aasen

For å komme til utgangsspørsmålet;  Jeg forventer intet, men tar det som en overraskelse ..litt sånn julekvelden kanskje  :)

unik42

Vanlig parkeringssassistanse er lite interessant for min del, men den memorydelen hadde vært hendig. Jeg må foreta en trepunkts snuoperasjon i oppkjørselen for å rygge bilen inn i garasjen - om den kunne blitt utført automatisk (gjerne uten at jeg satt i bilen) så hadde jo det vært praktisk.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

ihaal

Er det noen som vet om bilen kan parkere selv uten at man sitter i den? Hadde vært ganske praktisk om den i hvert fall kunne rygge rett bak i trange parkeringshus så man slapp å lirke seg ut selv etterpå.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

PTh

Touareg har mulighet for parkering med app og har lest rykter om at dette skulle komme til ID familien også etterhvert. Men hvis det kommer er nok disse parkassist pakkene med nye sensorer et krav.

https://youtu.be/v9JatMDXA3g

Automatisk filskifte på motorvei er også avhengig av disse sensorene så det kommer kun til biler som har bestilt parkassist.

unik42

Sitat fra: ihaal på onsdag 30. mars 2022, klokken 19:54
Er det noen som vet om bilen kan parkere selv uten at man sitter i den? Hadde vært ganske praktisk om den i hvert fall kunne rygge rett bak i trange parkeringshus så man slapp å lirke seg ut selv etterpå.

Mener å ha lest et sted at du må sitte i bilen mens den autoparkerer. Tenk hvor greit om jeg bare kunne kjøre opp i oppkjørselen min, trykke på en knapp og forlate bilen mens den parkerer seg selv i garasjen.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hELgenen

Sitat fra: unik42 på torsdag 31. mars 2022, klokken 06:38
Sitat fra: ihaal på onsdag 30. mars 2022, klokken 19:54
Er det noen som vet om bilen kan parkere selv uten at man sitter i den? Hadde vært ganske praktisk om den i hvert fall kunne rygge rett bak i trange parkeringshus så man slapp å lirke seg ut selv etterpå.

Mener å ha lest et sted at du må sitte i bilen mens den autoparkerer. Tenk hvor greit om jeg bare kunne kjøre opp i oppkjørselen min, trykke på en knapp og forlate bilen mens den parkerer seg selv i garasjen.

Huff..håper vi som ikke vil bruke dette slipper å betale for denne type funksjonalitet. Er så mye nye,ukjente behov som popper opp i kjølvannet av at bilene blir dyttet full av teknologi. Plutselig en dag får vi ikke kjøre dem selv lenger...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA