Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmabil

Startet av elektro, torsdag 17. mars 2022, klokken 09:42

« forrige - neste »

elektro

Er det noen som har vurdert ES8 som firmabil? Kan batterileie sees som drivstoff og dermed ikke skattes av?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Synsete svaret; antagelig. ES8 er listepris'et med og uten batteri, signature og standard edition.
BaaS betales vis app og kredittkort, så usikker på hvordan det skal kan være særlig forskjellig skattemessig fra "bensinkort".

Beste svaret er å ringe skatteetaten, de synser ikke. Til 580k inklusive krok og vhjul, må ES8 standard edition være ett rimelig greit alternativ som firmabil.

Straks dag 100, har hatt utfall på App i en periode (server side), skiftet batteri 8 ganger og veldig fornøyd så langt. Er noen eiere som har slitt med ladeporten, men de er veldig fornøyd med oppfølgingen hos NIO (iallefall i Oslo området)
Stereoanlegget ble oppdatert i januar, har langt mer volum. Standard edition er tilgjengelig for prøvekjøring nå, etter hva jeg kan forstå.

Deltaker.no/nio har påmelding til driving experience.

elektro

#2
Godt svar over her, som vanlig fra den kanten.  :)

Det har gått et par mnd. Er det noen flere som har utforsket muligheten for- eller faktisk bestilt ES8 som firmabil? Bare for å recap'e litt;

1) Hvis man får arbeidsgiver til å betale BaaS, skal det da beskattes? Drivstoffet på fossilbiler, bilvask ol. beskattes vel ikke selv om det betales av arbeidsgiver. Vet ikke med lading..

2) Hvis man ikke får arbeidsgiver til å betale dette, lønner det seg ikke da å få arbeidsgiver til å kjøpe batteriet i stedet for å betale BaaS av egen lomme? Man sparer ca. 1000 kr/mnd. (avhengig av inntekt og modell).

På den annen side, da kommer selv ES8 en standard edition med krok og vinterhjul på 775.000 med metallic og 20-tommer. Hvis dette i det hele tatt er innafor iht. retningslinjene til din arbeidsgiver/stilling, så er det en del andre aktuelle biler der ute.. Tenker spesielt på BMW iX40, selv om man mister 6/7-seter og en del plass.

Man får også e-tron 55. Som kommer med mer rekkevidde veldig snart. Det er klart, det blir jo en litt feil sammenligning da man ikke får samme plassen, man kunne jo da like gjerne sammenlignet med ID.4 og ENYAQ. Likevel.. er usikker på om ES8 i det hele tatt er et godt kjøp uten BaaS?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

2. Hadde absolutt kjøpt batteriet med bilen om BaaS ikke var del av fordelskatten for firmabil. Elbil gir 50% reduksjon på fordelskatten mtp innkjøpspris.

Når det gjelder om bilen er bra uten BaaS eller ei, er det litt verre å si, det er ned på personlige preferanser. Usikker på om jeg hadde kjøpt den uten batteribytte/BaaS i sin tid, hadde antagelig tatt en Santa Fe, Sorento eller 5008. Nå er jeg litt mer usikker, er blitt veldig glad i klimaanlegget, komforten og interiøret. Så håper en at navigasjonen, Tidal integrasjonen, AVAS og kjøremodus blir endret til det bedre etterhvert 😁

Tror vi er de to er de eneste som poster under NIO, kan hende FB gruppen har noen eiere som har NIO som firmabil.
https://m.facebook.com/groups/439709330580941/about/

elektro

Firmabil fordelen for elbil er dessverre senket til 20% fom. 2022. Det er fortsatt litt å spare, jeg har imidlertid også funnet ut at leasingselskapene ikke kan videreformidle BaaS, da dette er 10 års avtaler. Noe sånt.

En ting jeg heller ikke har tenkt på er at de legger til grunn lavere restverdi for en ES8 med eiet batteri, enn en de mer etablerte merkene i dette segmentet. Dermed blir ES8 dyrere for bedriften. Skattemessig blir det vel det samme.

Uansett er det mye som peker mot at det lønner seg å kjøpe ES8 privat med BaaS hvis man mottar billønn og/eller kjøregodtgjørelse. Og heller diskutere om arbeidsgiver kan dekke BaaS. (Jobber man i et stor/internasjonalt selskap, vil de sannsynligvis se ut som spørsmålstegn hvis man kommer med et sånt forslag. He, he.. det får holde at man skal ha elbil liksom.)

PS! Takk for tips om Facebook gruppa. Min erfaring med disse fra andre merker er imidlertid at det kan bli i overkant mye aktivitet. Og kos med misnøye.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

#5
Leaseplan har leasing med BaaS, men kun signature edition.
Edit: Leaseplan har nå også standard edition med 75 kWh for leasing.

FB har jeg ikke, men smugkikker litt en gang i blant med konas FB. Er en blanding av skrytebilder, ros av bilen, syting over de kjente svakhetene og hjelp til selvhjelp.

Kianus

Man skatter av hele summen på bilen + batteri selvom det er BaaS. Det er slik Leaseplan beregner det og Skatteetaten har bekreftet det.
Ergo er det ingen spesiell god deal som Firmabil - og Kbil som annonserer på Finn.no er helt på jordet når de bruker dette som argument for "billig firmabil".

BubbaJoFet

#7
Hadde, som tidligere nevnt, tatt en telefonsamtale til skatteetaten, skal en kjøpe firmabil til f.eks. eget selskap, så er det lite trolig at en må fordelskatte for bilpris pluss batteri ved BaaS.

I min selvangivelse står bilen oppført med listeprisen uten batteri, men er privat eid.

Så er spørsmålet om dekket BaaS avtale går som del av løpende kostnader på linje med forsikring, veiavgift, drivstoff, service mm.
Eller om det må meldes inn som ett separat skattbart gode.

Kianus

I min kalkyle fra Leaseplan ligger BaaS som "drivstoff", men alikevel er kalkylen satt opp slik at skattbar pris er bil + utstyr + batteri...
Så det er ikke så lett å forstå seg på dette.
Leaseplan hevder også at kalkylen deres er korrekt og at man skal skatte for batteriet selvom det er BaaS.

BubbaJoFet

Leaseplan "leaser" vel batteriene av NIO direkte, slik at faktura benyttes, ikke kort, som privatpersoner må bruke. Vil tro at verdien på batteriene legges i regnskapet, akkurat som med annen leasing av utstyr? Er på litt tynn is i dette feltet, men om BaaS dekkes av månedsleien, ville det ikke tilkomme ekstra mva  om de bare viderefakturerte BaaS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA