Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva må man passe på før kjøp?

Startet av ViktorS, onsdag 16. mars 2022, klokken 21:03

« forrige - neste »

ViktorS

Vurderer 2021-ish Kia E-niro.
Hva burde jeg være påpasselig med en slik en? Noe jeg burde vite? Hva er serviceutgifter første årene?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Barid Bel

Kommer ann på kjørelengde. Service hver 15k, og prisene står her:

https://www.bos.no/bilverksted/elbilservice-kia?gclsrc=aw.ds&gclid=Cj0KCQjwuMuRBhCJARIsAHXdnqPQZCEqLr_XMqNFLfC8ecBvBXeT0SoXfnJpVonNfRc72HEbHsJAcmMaAtOXEALw_wcB

Ellers har de vært bra, ladeluken fryser og sprekker, noen motorer har utviklet ulyd og må byttes. Rekkevidden er bra, appen fungerer helt greit (for meg, det føles som andre har mer problemer). Hvis du har små barn går en stor barnevogn akkurat i bagasjerommet.
Jeg skulle ønske den hadde awd, spinner lett på vått/glatt underlag fra stille, ved kjøring i normal hastighet er det en normalt god vinterbil.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

ViktorS

Sitat fra: Barid Bel på torsdag 17. mars 2022, klokken 20:03
Kommer ann på kjørelengde. Service hver 15k, og prisene står her:

https://www.bos.no/bilverksted/elbilservice-kia?gclsrc=aw.ds&gclid=Cj0KCQjwuMuRBhCJARIsAHXdnqPQZCEqLr_XMqNFLfC8ecBvBXeT0SoXfnJpVonNfRc72HEbHsJAcmMaAtOXEALw_wcB

Ellers har de vært bra, ladeluken fryser og sprekker, noen motorer har utviklet ulyd og må byttes. Rekkevidden er bra, appen fungerer helt greit (for meg, det føles som andre har mer problemer). Hvis du har små barn går en stor barnevogn akkurat i bagasjerommet.
Jeg skulle ønske den hadde awd, spinner lett på vått/glatt underlag fra stille, ved kjøring i normal hastighet er det en normalt god vinterbil.

Takk for svar. Kjekt å se serviceprisene. Må dette gjøres hos kia-verksted eller kan man ta det hos feks Meca eller lignende? Kjører 12-14 hvert år. Så ikke så ille kostnader det der.

Ser jo at det kommer ny e-niro etterhvert.

AWD hadde vært flott. Men... Annen pris på bil med awd gitt.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Barid Bel

Sitat fra: ViktorS på torsdag 17. mars 2022, klokken 21:37
Sitat fra: Barid Bel på torsdag 17. mars 2022, klokken 20:03
Kommer ann på kjørelengde. Service hver 15k, og prisene står her:

https://www.bos.no/bilverksted/elbilservice-kia?gclsrc=aw.ds&gclid=Cj0KCQjwuMuRBhCJARIsAHXdnqPQZCEqLr_XMqNFLfC8ecBvBXeT0SoXfnJpVonNfRc72HEbHsJAcmMaAtOXEALw_wcB

Ellers har de vært bra, ladeluken fryser og sprekker, noen motorer har utviklet ulyd og må byttes. Rekkevidden er bra, appen fungerer helt greit (for meg, det føles som andre har mer problemer). Hvis du har små barn går en stor barnevogn akkurat i bagasjerommet.
Jeg skulle ønske den hadde awd, spinner lett på vått/glatt underlag fra stille, ved kjøring i normal hastighet er det en normalt god vinterbil.

Takk for svar. Kjekt å se serviceprisene. Må dette gjøres hos kia-verksted eller kan man ta det hos feks Meca eller lignende? Kjører 12-14 hvert år. Så ikke så ille kostnader det der.

Ser jo at det kommer ny e-niro etterhvert.

AWD hadde vært flott. Men... Annen pris på bil med awd gitt.

Det er rimeligere servicepriser i Sverige, har jeg fått med meg. Men mener jeg leste (på et forum) at man da mister veihjelp/mobilitetsgaranti .. dette burde du eventuelt undersøke, da jeg ikke kan stå bak det jeg skriver her😅
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

geear

Går helt fint å ta det hos tredjepart. Tok 1. år hos BOS, men de var så dyre på 2. års at jeg tok det hos et Automester-verksted, og endte vel på 2750,- eller hva det var, inkl. bremseservice. Helt banale servicer.

Vår har ikke vært feilfri over tre år, men hadde ikke hatt noen bekymringer med å eie den i mange år fremover.

Påpasselig ved kjøp, vel, du sparer deg for bekymringer om du kjøper en bil som er solgt ny i Norge. Den har større bagasjerom (lavere gulv), og utstyrsnivået er bra. Kjøper du import må du sjekke at den faktisk har varmepumpe og andre detaljer du er interessert i. Det er nemlig stor forskjell i standardnivå fra land til land. De første bilene i Norge hadde dessuten alt utstyr, kun soltak som var valgfritt.

ViktorS

Huff, tenk om Eniro hadde 4*4. Vært den perfekte bil! Smell på 50-60k for det, og jeg hadde glatt kjøpt.

Noen tips, uten å gå for mye opp i pris? 400-450?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

vinterdekk

Sitat fra: ViktorS på lørdag 19. mars 2022, klokken 17:24
Huff, tenk om Eniro hadde 4*4. Vært den perfekte bil! Smell på 50-60k for det, og jeg hadde glatt kjøpt.

Noen tips, uten å gå for mye opp i pris? 400-450?

Tja. Piggdekk, noen runder med dekkvask, hurtigkjetting (er litt avhengig av hjuldimensjon som står på hva du kan bruke).. Eller tenkte du tips til annen bil? :p
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ViktorS

Gode forslag, men var nok mere tenkt på tips til annen bil. Får se når Toyotaen kommer.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

vinterdekk

Toyota BZ4X og Subaru Solterra blir utvilsomt spennende å følge med på.

Jeg leste fra ett ryktested at den nye Niro EV (generasjon to) var tiltenkt å få 4x4 opsjon men at halvledermangelen har gjort at dette vil bli utsatt noen år. Niro generasjon to har jo fått en nyutviklet plattform og Niro EV har mye større bagasjerom (475 liter tror jeg det var), så det virker ikke helt usannsynlig at de har satt av plass til en ekstra elmotor. Niro generasjon to er ventet i løpet av året.

Elektrisk Kia Sportage går det også rykter om. Det blir nok en litt mer tradisjonell bil enn EV6.

Er litt for lite detaljer om den, men Kia EV4 vil nok arve mye teknologi fra EV6. EV4 blir en kompakt crossovervariant av EV6 i Seltos/Niro størrelse. Kan ikke utelukke 4x4 utgave.

Spørsmålet er hvor lenge du vil vente på ny bil. Det vil alltid være noe bedre rundt neste hjørne med elbil-lanseringene i årene framover. Og også noen barnesykdommer.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ViktorS

Hei. Gode innspill her :)

Ja, mye som skjer framover. Og mye som skjer i markedet som kan på påvirke markedet. Man kan jo bare se på prisene på Tesla model 3 siste mnd. er+ opp fra 350-410 på kort tid. (angrer på at jeg ikke slo til i høst på at+...)

Nyeste E-kona ser meget bra ut, tradisjonell, god rekkevidde, ok serviceprisene. Savner dog 4*4... Skal avvente noen uker, se hva bz4x byr på av priser med passelig utstyrspakke og levering.
Hvis ikke, tror jeg 350-ish for en E-kona er en bra pris. (bruker 2500-3000 i diesel pr mnd, og med nordnorske strømpriser på 15-20 øre, henter jeg inn bilpris alene på drivstoff hehe.

Neste generasjon E-kona, Sportage kan bli bra!
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

vinterdekk

Om man ønsker bil her og nå så virker både Hyundai Kona og Kia e-Niro å være kjempegode alternativer både på pris og tilgang til lagerbiler. Som du påpeker endres prisene fort i disse dager, f.eks. Tesla Model 3.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Olemann

#11
Mange glemmer at Kona er like mye mindre enn eGolf som eNiro er større enn eGolf....lett å la seg lure av designet, Kona og eNiro kan jo ligne litt på hverandre, så noen er nok ikke klar over dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA