Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjølevifta stopper ikke

Startet av Elmo, onsdag 16. januar 2008, klokken 19:54

« forrige - neste »

Elmo

Jeg merket idag morges at kjølevifta på Elmo (Saxo) stod og gikk. Altså vifta helt foran på bilen som blåser inn i radiatoren. Også da jeg skulle hjem fra jobben ikveld gikk den så den har nok hengt seg opp.

Noen som vet om det er computeren eller en vanlig termostat på vannet som styrer vifta? Og om det er termostat, hvor den står. Været på østlandet for tiden innbyr ikke akkurat til å feilsøke utendørs.

Kan det skadelig at den går hele tiden, rent bortsett fra strømforbruket som tilsynelatende er minimalt. Kan batteriene bil for kalde ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

El rayo

Sjekk først at vannet sirkulerer. Når du tar av radiatorlokket og tenninga er på skal du tydelig se at vannet beveger seg i radiatoren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Takk for tips

Tja, det er jo ikke noe lokk på radiatoren da ...
Men hvis du mener lokket på de to kjølevæskebeholderene så er svaret ja og nei  :o

I den på høyre side (sett forfra) strømmer det blågrønn væske, mens i den venstre er det stillestående melkaktig væske.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#3
Hva har man instruksjonsbok til ?   Ref bildet under.

Vifta som går hele tiden er 15 (ikke 12), men det var vel klart :)
Beholderen med sirkulasjon er 11 (mens den uten er 2), så da er vel det greit  ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

Sitat fra: Elmo på onsdag 16. januar 2008, klokken 20:27
Takk for tips

Tja, det er jo ikke noe lokk på radiatoren da ...
Men hvis du mener lokket på de to kjølevæskebeholderene så er svaret ja og nei  :o

I den på høyre side (sett forfra) strømmer det blågrønn væske, mens i den venstre er det stillestående melkaktig væske.
Den på venstre side i fartsretningen er for kjøling av batterier, den på pasasjerside er for oppvarming av kupeen. Selv om den ene er for kjøling og den andre for varme skal det være samme type væske.

Det er normalt om kjølingen går en stund etter at du har stoppet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på onsdag 16. januar 2008, klokken 20:42
Det er normalt om kjølingen går en stund etter at du har stoppet.

Ja jeg vet det, men her snakker vi om konstant ikke bare en stund.
13 timer i natt (de første med lading) og 10 timer i dag.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

#6
Den styres av termostat i batteri systemet og går nok noe mens en lader. Men 10 timer etter stopp når det ikke lades må være en feil. Temperaturmålingen går via computer, så det er ikke en direkte av og på termostat.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: Elmo på onsdag 16. januar 2008, klokken 20:27
Takk for tips

Tja, det er jo ikke noe lokk på radiatoren da ...
Beklager, da husker jeg feil. Når vannet sirkulerer er vannpumpa OK så da har du eliminert den mest sannsynlige årsaken. Da er jeg nok helt blank. Overlater videre tips til ekspertene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Takk uansett El Rayo. Vannpumpa byttet Enviro for meg for bare 2 måneder siden.

Griffel.
Ingen lamper eller oppførsel forøvrige tilsier at noe annet er galt.
Jeg kjøpte EvLite fra Evan like før jul, men har enda ikke prøvd det (har vært for kaldt). Tror du jeg kan finne ut noe via den?
Vet du om styringen er basert på jording av viftestrømkretsen? Da vil vel kortslutning til jord på ledningen mellom vifta og styringen i computeren føre til av vifta går.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Har hatt samme problem etter feil avslutning av diagnose på 106'en.

Rett og slett bilens komputer som hang. Prøv en resett ved å ta ut en traksjons sikring, og deretter 12V batteriet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Sitat fra: Elmo på onsdag 16. januar 2008, klokken 23:43
Jeg kjøpte EvLite fra Evan like før jul, men har enda ikke prøvd det (har vært for kaldt). Tror du jeg kan finne ut noe via den?

EvLite har ikke noen diagnose funksjoner. Den kan kun sette i gang de forskjellige ladeprogrammer, og slette telleverk/resette servicelys.

Har ikke vært borte i en slik feil før, men å resette computeren med å gjøre som Elektrolux sier høres fornuftig ut.
Det er kun en temp sensor på batteriene. Denne sitter i batteripakken foran som inneholder tre blokker.
Men det sitter også en sensor i elektronikkboksen. Sensoren i batteriblokka kan avleses med EvLite.

Men jeg har nok mest tro på at computeren har "hengt seg opp".
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Griffel

Dersom ladingen går som normalt og ingen feillamper lyser tviler jeg på at computeren registrere noen feil derfor vil det neppe være registrert i diagnosesystemet. Det er som sagt normalt at kjølesystemet virker mens ladingen pågår og en stund etter kjøring 10-20 minutter.

Jeg ville prøve som elektrolux skriver å resette systemet først. Husk å trekke hovedsikringen for framdriftsbatteriet først, så kan service batteriets + pol kobles ifra, etter en liten stund tilbake i omvendt rekkefølge.

Dersom dette ikke hjelper; Kjølesystemet skal vell kjøle til temperaturen er et sted mellom 20 og 30 grader. Dersom temperaturen i batteripakken kan avleses med EVLite og den viser f.eks 30 grader når det er kalt og det ikke skjer noen lading kan en vell mistenke at det er en feil på sensoren. Ellers er en nok avhengig av bedre diagnose utstyr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Jeg gjorde som foreslått:
Tok ut en traksjons sikring, og deretter +polen på 12V batteriet.
Vifta stoppet allerede da jeg trakk ut traksjons sikringen, men jeg forstatte med 12V batteriet allikevel.
Etter innkobling igjen ser det ut som det løste feilen.
Jeg har riktig nok ikke hatt tid til mere enn en liten tur, stoppet helt og sjekket at vifta stoppet. Så det samme igjen. Vifta oppfører seg som den skal.

Takker for alle innspill. Hvis problemet ikke er 100% løst så tar jeg vel opp igjen tråden.

Hilsen Jørn og Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA