Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

6/7-seter - anbefalinger trengs

Startet av MrBacon, tirsdag 15. mars 2022, klokken 20:31

« forrige - neste »

MrBacon

Hei dere

Med mulig familieforøkelse så trengs det en 6/7-seter

Ikke noe budsjett
Krever kun tur/retur Larvik-Oslo, evnt en kort lading på veien langs e18 er selvfølgelig OK, men kjipt om vinteren

Har sett på Tesla X, men er veldig usikker.

geear

Hva er det du er usikker på? Hvilke behov har du for bagasje, henger, osv.?

Per i dag får du ikke ny Model X, men sist den var mulig å bestille var startprisen på 1 050 000,-. Vil anta startprisen blir enda litt høyere når den blir mulig å bestille igjen. Vurderer du brukt så er det mer å velge i.

Tur/retur Larvik - Oslo i 110 kan være krevende for en del biler, så jeg vil tro valgmulighetene dine der, om du skal unngå lading, er Model X 100D eller long range, MB EQB og de kinesiske (Hongqi E-HS9 eller BYD tang). Ikke helt sikker på om EQB og Tang vil klare det under alle forhold.

Radial

Nå kommer vel Mercedes med EQS SUV 19april.
Mulighet for 7-seter, stort batteri (rekkevidde), og masse muligheter vil jeg tro.

Ellers er vel E-HS9 og Tang greie biler rent teknisk, gode å kjøre også. Men lite slår ladenettverket til Tesla på annen bruk enn Oslo-Larvik.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Dani3l

Sjekk ut Nio ES8. Har selv byttet fra Model X til Nio, det er en helt annen byggekvalitet enn Tesla.
2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

oStoreBil

Piggybacker tråden: utenom Model X og ES8, hvilken andre biler får man med 6 seter?

Radial

Sitat fra: oStoreBil på torsdag 12. mai 2022, klokken 00:00
Piggybacker tråden: utenom Model X og ES8, hvilken andre biler får man med 6 seter?

Hongqi E-HS9 (6 og 7 seter)
BYD Tang (bare 7 seter)
MB EQB (bare 7 seter)
Citroen, Peugeot og Toyota sine kassebil/buss-trillinger. (Opptil 9 seter).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Daniel_0007

Sitat fra: Radial på torsdag 12. mai 2022, klokken 06:28
Sitat fra: oStoreBil på torsdag 12. mai 2022, klokken 00:00
Piggybacker tråden: utenom Model X og ES8, hvilken andre biler får man med 6 seter?

Hongqi E-HS9 (6 og 7 seter)
BYD Tang (bare 7 seter)
MB EQB (bare 7 seter)
Citroen, Peugeot og Toyota sine kassebil/buss-trillinger. (Opptil 9 seter).

ID buzz skal vel ha opptil 7 seter samt at ford kommer vel med en el transit med opptil 9 seter.
Model 3 2019 LR Rwd

oStoreBil

Jeg vet at EQS SUV kommer i 7 seter (usikker på om den kommer i 6 seter), er det andre biler som _kommer_? Har en Tesla Model X 7 seter 2019 som jeg gjerne skulle byttet til en 6 seter. Prøvd ES8, falt ikke helt i smak, nye Model X har ikke fått pris eller leveringsdato Får prøve E-HS9, men syns den ser så massiv ut...

Radial

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 12. mai 2022, klokken 08:17
Sitat fra: Radial på torsdag 12. mai 2022, klokken 06:28
Sitat fra: oStoreBil på torsdag 12. mai 2022, klokken 00:00
Piggybacker tråden: utenom Model X og ES8, hvilken andre biler får man med 6 seter?

Hongqi E-HS9 (6 og 7 seter)
BYD Tang (bare 7 seter)
MB EQB (bare 7 seter)
Citroen, Peugeot og Toyota sine kassebil/buss-trillinger. (Opptil 9 seter).

ID buzz skal vel ha opptil 7 seter samt at ford kommer vel med en el transit med opptil 9 seter.

Men pr dd er det bare de som er nevnt.
Mulig Opel Combo-kassa i elektrisk utgave har 7-seter den også, kom jeg på nå.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

edyrli

Ser ut som EQV er glemt her. Den er 8 seter og er nok den beste av "kassebilene", med 100 kWh, kommer den også lengre enn de andre.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

eliten

Maxus Euniq 5 har en 6 seter med 70Kwh batteri.

egleh

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 12. mai 2022, klokken 08:17
ID buzz skal vel ha opptil 7 seter samt at ford kommer vel med en el transit med opptil 9 seter.
minst et par år frem i tid sier internett, og får selskap av peugeot 5008, kia ev-9, osv.

MrBacon

Gjenoppstarter tråden

Har sett på Model X 2019, noen fallgruver jeg må ta hensyn til ? Så langt har jeg skjønt at 2019 ahr Raven oppdatering med en del ting som gjør at den er mer stabil med tanke på service og vedlikehold samt verdi?

Ellers lurer jeg på om noen har en kalkulator eller Google sheet hvor jeg kan plotte inn bilmodell og se Model X (eller annen elbil) kontra min nåværende diesel bil. Om brukte biler  koster 700' men i lengden sparer meg penger eller er like dyr som diesel bilen idag så tenker jeg at jeg er villig til å gjennomføre bilkjøp til 700' dersom det blir dyrere (lån +++) enn det jeg har idag i utgifter så er det kjekt å vite/kunne regne seg frem til. Setter stor pris på all hjelp

Hallgrim86

Sitat fra: MrBacon på søndag 24. juli 2022, klokken 23:39
Gjenoppstarter tråden

Har sett på Model X 2019, noen fallgruver jeg må ta hensyn til ? Så langt har jeg skjønt at 2019 ahr Raven oppdatering med en del ting som gjør at den er mer stabil med tanke på service og vedlikehold samt verdi?

Ellers lurer jeg på om noen har en kalkulator eller Google sheet hvor jeg kan plotte inn bilmodell og se Model X (eller annen elbil) kontra min nåværende diesel bil. Om brukte biler  koster 700' men i lengden sparer meg penger eller er like dyr som diesel bilen idag så tenker jeg at jeg er villig til å gjennomføre bilkjøp til 700' dersom det blir dyrere (lån +++) enn det jeg har idag i utgifter så er det kjekt å vite/kunne regne seg frem til. Setter stor pris på all hjelp

Tesla Model X er suven med mest problemer laget etter år 2010. Tesla har vært på klagetoppen hos forbrukerrådet, det var Model X som sto for flest tilfeller.

Om du er stressa for kvalitet bør du ikke kjøpe brukt s eller x, da disse har svært mange feil.

Det finnes ikke alternativer tilX, det er det kjipe. Dritfin, rask, stor og med kul seteløsning.

Radial

Tror heller jeg hadde "tatt til takke" med feks en NIO ES8 enn model X.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA