Det er vanskelig å forutse mva 3 år fram i tid.
Dersom du skal skaffe deg neste bil om 3 år, så kan mva bidra til en høyere pris når den tid kommer.
Men det kan være andre faktorer som betyr mer for prisutvikling enn mva: Inflasjon, varemangel, valutasvingninger, teknologisk utvikling, mer effektive produksjonsmetoder mm.
Man bør ta en helhetsvurdering ved valg av investering.
Sjølv så synes jeg risiko for mva og inflasjon er argumenter for å eie i tider som dette.
Er ny bil for stor investering, så kan man vurdere å kjøpe en rimeligere bil, eller bruktbil, som ikke koster mer en 3 års leasingpris. Da vil du ha en bil som er nedbetalt om 3 år, i stedet for at du må skaffe neste bil om 3 år.
§ 6-7.Kjøretøy mv.
(1) Omsetning og leasing av kjøretøy som bare bruker elektrisitet til framdrift, er fritatt for merverdiavgift. Fritaket gjelder bare kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om engangsavgift § 7 første ledd bokstav i og som er registreringspliktige etter vegtrafikkloven.
(2) Omsetning av batteri til kjøretøy som nevnt i første ledd, er fritatt for merverdiavgift.
(3) Omsetning av kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift, er fritatt for merverdiavgift dersom kjøretøyet har vært registrert her i landet. Fritaket omfatter også kjøretøy som nevnt i vedtaket § 1 avgiftsgruppe c og som har tillatt totalvekt på 7 500 kg eller mer.
(4) Departementet kan gi forskrift om hva som menes med leasing av kjøretøy etter første ledd og batteri til kjøretøy etter annet ledd. Departementet kan videre gi forskrift om at fritaket i tredje ledd omfatter andre varer enn selve kjøretøyet og arbeid som utføres på kjøretøyet.