Jeg kjenner kun eldre årganger og de kunne ofte mangle varme i seter og ratt nede i Europa, mans det var standard i Norge, og de fleste årgangene hadde det i alle stater i USA. Man bør også sjekke om det er varme i baksetet. Jeg oppdaga nylig at enkelte 2016 fra USA mangler det.
Fabrikkgarantien på batteriet er nok 8 år, og kapasitetsgarantien tipper jeg er på 8år/160 000km som det var på 30kwt-batteriet. Det er ingen andre garantier jeg bryr meg om på Leaf, da man kan alltids finne en rimelig utvei om det er noe galt med bilen.
Det som har betydning på importbiler, er om de er gått i varme strøk eller ikke. Man kan se etter historikk på yr.no, om det har vært en heteperiode i området det bilen er gått.
Dersom batteriet står fullada, så kan det tape seg en del prosenter i en heteperiode. Enkelte har hatt dårlig erfaring med å kjøpe demoversjoner som har stått fullada, og som kanskje har stått i solsteiken.
40kwt kan lades til 4,2V, og da er jeg redd batteriet kan tape seg fort, dersom det står parkert fullada. På eldre Leafer kunne man velge mellom lading til 4,1V eller 4V, og på 4V trur jeg batteriet ville vare dobbelt så lenge som ved 4,1V. Og ved 4,2V trur jeg batteriet varer halvparten så lenge som ved 4,1V.
Raser man rundt på autobahn med mye hurtiglading på en og samme dag, så kan batteriet bli varmt og tape seg. Jeg hadde en kollega med 2012 Leaf for mange år sida, og han mente at batteriet tapet seg på en tur gjennom Danmark til Tyskland på sommeren.
Dersom bilen skal ha allt utstyr, bør du sjekke om den virkelig har det: 6kw likeretter, varme i alle seter, arroundview, nordiske vinterdekk med tpms, dab-radio og dab-antenne, varmekappe til batteriet, Bose-anlegg, evse, type2-kabel, led-lys, tåkelys, skinnseter osv. Fjernkontroll til garasje har jeg kun sett på usa-modeller. Egentlig trur jeg ingen biler har allt.