Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe 2018 høy risiko?

Startet av Sandro, mandag 14. mars 2022, klokken 21:05

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: filtvet på tirsdag 15. mars 2022, klokken 14:22
Sitat fra: HCO på tirsdag 15. mars 2022, klokken 10:48
Sitat fra: filtvet på tirsdag 15. mars 2022, klokken 10:27
(...)
Teslaén vår lades fint med 11-22 kw på vårt gamle it-nett hjemme....

Fortell gjerne hvordan du får 22kW fra 230V IT...

ca da :) 2.7 * 32a * 21v. Men lader aldri mer enn 11kw.
Skjønner ikke regnestykket ditt, men 32 A 3-fas 230 V gir ca. 32 * 230 * 1,73 = 12,7 kW som maks på 32 A kurs. Dette er det meg bekjent ingen Teslaer som støtter. Model S og X kan få ca. 8,5 kW (selv om de støtter 16,5 kW på 400V), mens Model Y og 3 får full 3-fas, men begrenset til 28 A, 28 * 230 * 1,73 = 11 kW. Kjenner ikke til at AC hjemmeladere som støtter noe mer enn 32 A. Uansett ikke særlig relevant for ZOE...

TB

Sitat fra: filtvet på tirsdag 15. mars 2022, klokken 10:27
Her i Oslo er det kun 7,4 kw ladere. Da må vel ladeboksen stå ved siden av med risiko for at den blir borte.
Men det er vel ikke egentlig Zoe sin feil at vi og albania har elendig elektrisk system.
IT nett har også sine fordeler, med lavere linjespenning, lavere spenning mot jord, færre ledere.
Blir benyttet på installasjoner der første jordfeil ikke skal bryte strømmen.

Feilen var Norge noe senere enn de andre land i Europa fant det var smart å standardisere på samme typen nett. Å bygge om fra IT til TN nett er omfattende, og blir i praksis ikke gjort annet enn for nybygg.

At Renault Zoe er levert med en "Chameleon lader", som utnytter komponenter i motoren for å lade gjør at den sjekker hvilket nett som er benyttes, og nekter å lade på IT, da spenningen til jord blir feil.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Sitat fra: HCO på tirsdag 15. mars 2022, klokken 10:32
Som nevnt her er det sjelden et problem å lade Zoe når man er på farten. Men om man har en bolig eller en hytte med IT, må det en skilletrafo til. Her er en veldig kortfattet oversikt over hvilke muligheter man har, og cirka prisbilde:

Fastmontert transformator:

Skilletransformator IT-TN monteres av elektriker, mellom sikring og ladeboks. Pris inkl. arbeid anslås til 8-12.000.
Pro-tip: På finn.no kan man av og til få kjøpt komplette pakker med jordfeilsikring, trafo og PodPoint-ladeboks, til en hyggelig pris. Disse ble levert ferdig montert sammen med mange av de første Zoe-ne som ble solgt her til lands. Så om man ikke har ladeboks fra før kan dette være et gunstig alternativ til å kjøpe nytt. Løse skilletransformatorer dukker også ofte opp på finn.no.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Portable løsninger:

Ladebøtte (kun Schuko-kontakt): Nypris se lenker nedenfor. Bruktpris på finn.no typisk 6-8.000 kroner. Lader med  10A (ca. 2,3kW). For daglig lading må stikkontakten være montert etter forskriften (se DSB.no).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Zapcharger Portable (Schuko og CEE blå): Ble levert med nye Zoe i en periode. Ikke lenger til salgs, og litt variabel kvalitet. Men om man allerede har en blå CEE-kontakt på garasjeveggen, og man klarer å få tak i en slik brukt, er dette raskeste vei til å få 16A (ca. 3,6kW) ladehastighet hjemme.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Raydiall (Schuko og Type2): Blir levert med 202x-modeller av Zoe. Kan brukes rett i eksisterende Type2-ladeboks. Er av og til å finne brukt på finn.no, til varierende priser (jeg har sett de fra ca. 8.000 og oppover).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Integrerte løsninger:
Flere tilbydere lager integrerte løsninger, det vil si skilletransformator, ladeboks og ladekabel i ett. Her er noen nyttige linker:
http://www.nofuel.no/renault-zoe-lading
https://www.elbilgrossisten.no/products/ladetrafo-noratel
https://folkeladeren.no/produkt/folkeladeren-zoe/
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Glemte å ta med vår ladetrafo med aktiv kjøling og mange smarte funksjoner:

Ellers koder Renault delene slik at kun nye "jomfru" deler kan monteres i en bil som trenger reparasjon. Det eliminerer gjenbruk av brukte deler fra ellers like biler.

https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/renault-zoe-3-kw-universell-ladetrafo?tm=ladestasjoner
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HCO

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. mars 2022, klokken 17:48Glemte å ta med vår ladetrafo med aktiv kjøling og mange smarte funksjoner:

https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/renault-zoe-3-kw-universell-ladetrafo?tm=ladestasjoner

Den husket jeg ikke i farten, beklager det. Det er kanskje den kuleste løsningen av de som er listet her, særlig fordi den er semiportabel og dermed enkelt kan tas med (eller selges). Bra pris også 👍
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Sandro

Sitat fra: Marzo på tirsdag 15. mars 2022, klokken 08:58
Det kun er 30% som har TN nett hjemme så er det begrenset med kjøpere på markedet.
Ettersom du har TN hjemme er det en fordel, da du kan gjøre et godt kjøp.
Ulempen blir at du ikke vil kunne selge den like enkelt.

Før i tiden sa man at kun 1 av 10 ville kjøpe en rød bil.
Det samme kan sies om Zoe.

Interessant! mange takk

Sandro

Sitat fra: HCO på tirsdag 15. mars 2022, klokken 10:32
Som nevnt her er det sjelden et problem å lade Zoe når man er på farten. Men om man har en bolig eller en hytte med IT, må det en skilletrafo til. Her er en veldig kortfattet oversikt over hvilke muligheter man har, og cirka prisbilde:

Fastmontert transformator:

Skilletransformator IT-TN monteres av elektriker, mellom sikring og ladeboks. Pris inkl. arbeid anslås til 8-12.000.
Pro-tip: På finn.no kan man av og til få kjøpt komplette pakker med jordfeilsikring, trafo og PodPoint-ladeboks, til en hyggelig pris. Disse ble levert ferdig montert sammen med mange av de første Zoe-ne som ble solgt her til lands. Så om man ikke har ladeboks fra før kan dette være et gunstig alternativ til å kjøpe nytt. Løse skilletransformatorer dukker også ofte opp på finn.no.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Portable løsninger:

Ladebøtte (kun Schuko-kontakt): Nypris se lenker nedenfor. Bruktpris på finn.no typisk 6-8.000 kroner. Lader med  10A (ca. 2,3kW). For daglig lading må stikkontakten være montert etter forskriften (se DSB.no).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Zapcharger Portable (Schuko og CEE blå): Ble levert med nye Zoe i en periode. Ikke lenger til salgs, og litt variabel kvalitet. Men om man allerede har en blå CEE-kontakt på garasjeveggen, og man klarer å få tak i en slik brukt, er dette raskeste vei til å få 16A (ca. 3,6kW) ladehastighet hjemme.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Raydiall (Schuko og Type2): Blir levert med 202x-modeller av Zoe. Kan brukes rett i eksisterende Type2-ladeboks. Er av og til å finne brukt på finn.no, til varierende priser (jeg har sett de fra ca. 8.000 og oppover).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Integrerte løsninger:
Flere tilbydere lager integrerte løsninger, det vil si skilletransformator, ladeboks og ladekabel i ett. Her er noen nyttige linker:
http://www.nofuel.no/renault-zoe-lading
https://www.elbilgrossisten.no/products/ladetrafo-noratel
https://folkeladeren.no/produkt/folkeladeren-zoe/
Du kan ikke vise dette vedlegget.

For en sammendrag! Takk for innsatsen!

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

HCO

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

ABA

Kan en renault zoe 2017-2019-mod hurtiglade hvis du har type 2 kabel? Vurderer å kjøpe en pga god rekkevidde, og bruke på strekning stavanger-bergen.
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

HCO

Modeller før 2020 har kun "semihurtig", det vil si Type 2 opptil 22kW.

Noen tidlige modeller hadde opptil 43kW, men det begynner å bli langt mellom disse ladestasjonene.

Zoe fra og med 2020 har CCS (likestrøm) opptil 50kW.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

ABA

Sitat fra: HCO på tirsdag 29. mars 2022, klokken 16:41
Modeller før 2020 har kun "semihurtig", det vil si Type 2 opptil 22kW.

Noen tidlige modeller hadde opptil 43kW, men det begynner å bli langt mellom disse ladestasjonene.

Zoe fra og med 2020 har CCS (likestrøm) opptil 50kW.

Aha, kan en zoe lade med type 2 langs strekningen Bergen - Stavanger, mulig å sjekke? Og kan man lade via stikkontakt hvis man har it-nett (eller må man ha boks med transformator)?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

ABA

Kan man kjøpe en ladeboks til zoe, stikke denne i stikkontakten og lade?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

HCO

Tidligere i denne tråden redegjorde jeg for hvilke alternativer man har for hjemmelading dersom man har IT-nett. Dersom man har TN-nett hjemme kan man lade med alle løsninger på markedet som har en Type2-kontakt i "bil-enden".
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

ABA

Sitat fra: HCO på onsdag 30. mars 2022, klokken 20:23
Tidligere i denne tråden redegjorde jeg for hvilke alternativer man har for hjemmelading dersom man har IT-nett. Dersom man har TN-nett hjemme kan man lade med alle løsninger på markedet som har en Type2-kontakt i "bil-enden".
Stemmer. Klarer du se hvilket strømnett jeg har?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

RJK

Sitat fra: ABA på onsdag 30. mars 2022, klokken 21:47
Sitat fra: HCO på onsdag 30. mars 2022, klokken 20:23
Tidligere i denne tråden redegjorde jeg for hvilke alternativer man har for hjemmelading dersom man har IT-nett. Dersom man har TN-nett hjemme kan man lade med alle løsninger på markedet som har en Type2-kontakt i "bil-enden".
Stemmer. Klarer du se hvilket strømnett jeg har?
Det står 400V på den enheten til venstre, så det kan tyde på TN-nett, da IT og TT kun er 230V. Men endel utstyr er laget for å fungere både på 230V og 400V, så det er ikke et 100% sikkert tegn. Samtidig ser den ut til å være bare 2-modul.

Bør vel ha bilde av måleren din (kan slædde målernr), og gjerne også den oversikten som viser hvilke sikringer som finnes, og hvor de fører til. Da er det lettere å se hva som faktisk gjelder for akkurat deg.

"Hvis det ikke står et klistremerke med f.eks "IT" (230V), "TN-C" (400V) eller "TN-S" (400V) på sikringsskapet du skal trekke strømmen i fra, kan du sjekke inntakssikringen / automatsikringene."

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-valg-ladestasjon
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA