Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe 2018 høy risiko?

Startet av Sandro, mandag 14. mars 2022, klokken 21:05

« forrige - neste »

Sandro

Hei, ser etter en bil til rundt 150-200 k for daglig pendling. Og så støttet på en brukt Renault Zoe 2018 Z.E. 40 R110 til 145 000. Driver og vurdere å kjøpe den men har lest at det kan oppstår problemer med lading...
Selv har jeg TN net hjemme (Easee ladeboks), har sett at andre lader Zoe på jobb men usikker hvilken nett er satt opp der. Selgeren har også TN net, og har enn så lenge brukt bare den kabelen som følger, både hjemme hos dem og på hurtiladestasjoner rundt omkring.
Digger bilen og alt fremstår legit, allikivel grubler jeg over et par ting. Jeg er ingen ekspert, så beklager dumme sps:
1. Om det kan oppstår situasjon der jeg ikke få ladet bil grunnet manglende kabler/adaptor som er brukt i IT net?
2. Om det blir lett å selge en sånn bil om 3-4 år gitt at det er en god del husholdninger som har IT nett?

HCO

#1
Vi har eid Zoe siden 2016, og vi har hatt 5 forskjellige i familien (har fortsatt 3).

Vår erfaring er at det er de som aldri har eid bilen som blåser opp ladeutfordringene, sjelden eierne selv.

Med TN-nett hjemme og sjeldent behov for lading utenfor hjemmet vil jeg hevde at det er en no-brainer å kjøpe Zoe som nummer2-bil/pendlerbil. Verditapet er alltid vanskelig å spå, men vi har fått gode priser for de to vi har solgt.

Langtur med Zoe (før 2020-modell) krever litt planlegging pga at den kun lader på Type2. Men med elbilforeningens app finner man alltids et 22kW eller 11kW ladepunkt. Vi har vært på ferie på Gotland med vår 2018-modell, det var null problem. Trikset er å lade steder der det er noe å finne på, ettersom det kan ta 1-2 timer å lade fullt.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

TB

Renault Zoe krever TN nett.

Ved at du har TN nett hjemme skal ladingen bare fungere uten noe problem.

Om du er et sted der det bare er IT, og du må lade..
Da må du ha med deg en trafo, eller en av disse spesial ladekablene som "lager TN nett".

2018 modellen støtter ikke hurtiglading via CCS, det kom på 2020 modellen (som trolig koster noe mer..)
Fordelen er at bilen lader raskt på ladestasjoner som er 11, 22 kW (eller 43 kW) de er alltid TN nett.

Hvor store disse ulempene er, sett opp mot bilen har en forholdsvis lav pris må bare vurderes hva det er ene og andre er verdt.
At bilen kan selges etter 3-4 år er det ingen tvil om. De som bor i nye boligområder har TN nett, så det vil være et kundegrunnlag. De som bor i eldre områder trenger en trafo / spesial ladekabel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

filtvet

Vi så også litt på zoe før men forstod aldri ladesystemet. Kan alle lades på vanlig type 2 lader eller må man ha ladeboks også der?

Ellers har jeg lest at det er en bil du ikke kan kjøpe brukte deler til da alt er "kodet" sammen av fabrikken. Right to repair er noe jeg støtter!


TB

#4
Sitat fra: filtvet på tirsdag 15. mars 2022, klokken 08:25
Vi så også litt på zoe før men forstod aldri ladesystemet. Kan alle lades på vanlig type 2 lader eller må man ha ladeboks også der?
Det er egentlig ikke så komplisert, Renault Zoe krever TN strømnett for å lade.
TN = Terra Neutral
I praksis betyr det en spenning på 230 V mellom fase og nøytral. Mellom nøytral og jord er det 0 V.

Norge har tradisjonelt benyttet IT nett, Insulated Terra, men områder fra sent 90 tall er bygget ut med TN.
IT har 230 V mellom fasene, og ca 132 V mellom hver fase og jord. (Kan avvike ved belastning og jordfeil.)

Om det er TN nett kan en benytte en vanlig ladeboks, eller en kabel med fra stikk kontakt til bilen.
Er det IT nett må det endres til TN via en spesial ladekabel, eller en transformator.

Alle ladestasjoner som er 11, 22 kW (eller 43 kW) er alltid TN nett.

Renault Zoe 2020 støtter hurtiglading via CCS, dvs. DC. Da trenger en ikke tenke på IT eller TN nett.
Modellene før støtter ikke CCS, som skremte mange fra å kjøpe.

Sitat
Ellers har jeg lest at det er en bil du ikke kan kjøpe brukte deler til da alt er "kodet" sammen av fabrikken. Right to repair er noe jeg støtter!
Om Renault Zoe har kodet kompentene mer enn andre bilprodusenter skal jeg ikke si, ikke uvanlig dette gjøres på biler idag.
Det har blitt mye enklere tilgang på ODB programmerings utstyr, slik at denne jobben også kan gjøres på egen hånd.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Daniel_0007

Sitat fra: filtvet på tirsdag 15. mars 2022, klokken 08:25
Vi så også litt på zoe før men forstod aldri ladesystemet. Kan alle lades på vanlig type 2 lader eller må man ha ladeboks også der?

Ellers har jeg lest at det er en bil du ikke kan kjøpe brukte deler til da alt er "kodet" sammen av fabrikken. Right to repair er noe jeg støtter!

Kommer ann på om type 2 laderen er på it eller tn nettet, f.eks rundt om i Oslo så er de fleste kommunale laderne på it nett som krever trafo for zoe.
Vil heller si at leaf er et tryggere valg, tror zoe kan bli litt tungsolgt om noen år.
Model 3 2019 LR Rwd

Marzo

Det kun er 30% som har TN nett hjemme så er det begrenset med kjøpere på markedet.
Ettersom du har TN hjemme er det en fordel, da du kan gjøre et godt kjøp.
Ulempen blir at du ikke vil kunne selge den like enkelt.

Før i tiden sa man at kun 1 av 10 ville kjøpe en rød bil.
Det samme kan sies om Zoe. 

TB

Sitat fra: Marzo på tirsdag 15. mars 2022, klokken 08:58
Det kun er 30% som har TN nett hjemme så er det begrenset med kjøpere på markedet.
Ettersom du har TN hjemme er det en fordel, da du kan gjøre et godt kjøp.
Ulempen blir at du ikke vil kunne selge den like enkelt.

Før i tiden sa man at kun 1 av 10 ville kjøpe en rød bil.
Det samme kan sies om Zoe. 
De som har IT nett kan også lade en Renault Zoe, men det krever en trafo. Jo eldre bilen er vil trafo utgjøre en større del av totalprisen.

Nå har Renault Zoe vært en rimelig bil, med for sin tid stort batteri og lang rekkevidde - det har gjort ulempen med lading mindre. Når alternative biler, med tilsvarende, eller lengre rekkevidde kommer ned i pris vil det påvirke Renault Zoe, men den har fortsatt en bruksverdi for de som ønsker en ekstra bil.

Nå kjøpte jeg rød bil sist gang, mulig ikke helt representativ :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

HCO

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 15. mars 2022, klokken 08:44
(...)
Vil heller si at leaf er et tryggere valg, tror zoe kan bli litt tungsolgt om noen år.

Siden det er mye ukvalifisert synsing her, kan jeg bidra med min egen: Jeg tror ikke det kommer til å bli lett å selge biler med Chademo/Type1, de kommer til å anses som stadig mer ukurante. Det er allerede begynt å bli langt mellom Chademo-laderne. Leaf vil fortsatt ha en verdi som kortrekkeviddebiler/pendlebiler som lades hjemme, men prisen vil gjenspeile ukuransen.

Noen av de samme argumentene kan man sikkert bruke om Zoe (før 2020-modell), men det er iallefall en bil som har sjarm og som er artig å kjøre. Dessuten vil Type2-lading fortsatt være lett å finne, selv om Type2 også er iferd med å forsvinne fra mange ladeparker langs de store veiene.

Det er nå en dreining mot standardisering på CCS på ladestasjonene, mens det før ofte var CCS, Chademo og Type2 i omtrent like mengder.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Daniel_0007

Sitat fra: HCO på tirsdag 15. mars 2022, klokken 09:56
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 15. mars 2022, klokken 08:44
(...)
Vil heller si at leaf er et tryggere valg, tror zoe kan bli litt tungsolgt om noen år.

Siden det er mye ukvalifisert synsing her, kan jeg bidra med min egen: Jeg tror ikke det kommer til å bli lett å selge biler med Chademo/Type1, de kommer til å anses som stadig mer ukurante. Det er allerede begynt å bli langt mellom Chademo-laderne. Leaf vil fortsatt ha en verdi som kortrekkeviddebiler/pendlebiler som lades hjemme, men prisen vil gjenspeile ukuransen.

Noen av de samme argumentene kan man sikkert bruke om Zoe (før 2020-modell), men det er iallefall en bil som har sjarm og som er artig å kjøre. Dessuten vil Type2-lading fortsatt være lett å finne, selv om Type2 også er iferd med å forsvinne fra mange ladeparker langs de store veiene.

Det er nå en dreining mot standardisering på CCS på ladestasjonene, mens det før ofte var CCS, Chademo og Type2 i omtrent like mengder.

Sant, det tryggeste valget er uansett å gå for en ioniq28 i den pris klassen, ja man får mindre batteri men man får aktiv kjøling på batteri, ccs og type 2 som kan lades på it nett uten hassle.
Model 3 2019 LR Rwd

filtvet

Her i Oslo er det kun 7,4 kw ladere. Da må vel ladeboksen stå ved siden av med risiko for at den blir borte. Men det er vel ikke egentlig Zoe sin feil at vi og albania har elendig elektrisk system.

Teslaén vår lades fint med 11-22 kw på vårt gamle it-nett hjemme....

HCO

Som nevnt her er det sjelden et problem å lade Zoe når man er på farten. Men om man har en bolig eller en hytte med IT, må det en skilletrafo til. Her er en veldig kortfattet oversikt over hvilke muligheter man har, og cirka prisbilde:

Fastmontert transformator:

Skilletransformator IT-TN monteres av elektriker, mellom sikring og ladeboks. Pris inkl. arbeid anslås til 8-12.000.
Pro-tip: På finn.no kan man av og til få kjøpt komplette pakker med jordfeilsikring, trafo og PodPoint-ladeboks, til en hyggelig pris. Disse ble levert ferdig montert sammen med mange av de første Zoe-ne som ble solgt her til lands. Så om man ikke har ladeboks fra før kan dette være et gunstig alternativ til å kjøpe nytt. Løse skilletransformatorer dukker også ofte opp på finn.no.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Portable løsninger:

Ladebøtte (kun Schuko-kontakt): Nypris se lenker nedenfor. Bruktpris på finn.no typisk 6-8.000 kroner. Lader med  10A (ca. 2,3kW). For daglig lading må stikkontakten være montert etter forskriften (se DSB.no).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Zapcharger Portable (Schuko og CEE blå): Ble levert med nye Zoe i en periode. Ikke lenger til salgs, og litt variabel kvalitet. Men om man allerede har en blå CEE-kontakt på garasjeveggen, og man klarer å få tak i en slik brukt, er dette raskeste vei til å få 16A (ca. 3,6kW) ladehastighet hjemme.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Raydiall (Schuko og Type2): Blir levert med 202x-modeller av Zoe. Kan brukes rett i eksisterende Type2-ladeboks. Er av og til å finne brukt på finn.no, til varierende priser (jeg har sett de fra ca. 8.000 og oppover).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Integrerte løsninger:
Flere tilbydere lager integrerte løsninger, det vil si skilletransformator, ladeboks og ladekabel i ett. Her er noen nyttige linker:
http://www.nofuel.no/renault-zoe-lading
https://www.elbilgrossisten.no/products/ladetrafo-noratel
https://folkeladeren.no/produkt/folkeladeren-zoe/
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

Sitat fra: filtvet på tirsdag 15. mars 2022, klokken 10:27
(...)
Teslaén vår lades fint med 11-22 kw på vårt gamle it-nett hjemme....

Fortell gjerne hvordan du får 22kW fra 230V IT...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

RJK

Sitat fra: filtvet på tirsdag 15. mars 2022, klokken 10:27
Her i Oslo er det kun 7,4 kw ladere. Da må vel ladeboksen stå ved siden av med risiko for at den blir borte. Men det er vel ikke egentlig Zoe sin feil at vi og albania har elendig elektrisk system.

Teslaén vår lades fint med 11-22 kw på vårt gamle it-nett hjemme....
Dette er feil. Det er flere steder der de offentlige laderne støtter 22 kW, men man må lete litt. F.eks er alle laderne ved Bjerke travbane på 22 kW.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Sitat fra: HCO på tirsdag 15. mars 2022, klokken 10:48
Sitat fra: filtvet på tirsdag 15. mars 2022, klokken 10:27
(...)
Teslaén vår lades fint med 11-22 kw på vårt gamle it-nett hjemme....

Fortell gjerne hvordan du får 22kW fra 230V IT...

ca da :) 2.7 * 32a * 21v. Men lader aldri mer enn 11kw.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA