Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til høsten øker Oslo bomring avgiftene igjen, blir elbiler skjermet?

Startet av Electric cars in Norway, mandag 14. mars 2022, klokken 19:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Til høsten øker Oslo bomring avgiftene igjen.

Det var tv innslag nå nettopp på distriktnyhetene kl 1945.

Argumentasjonen for å øke var at alt har blitt dyrere, mindre inntekter fra bomringen pga mange elbiler, Fornebubanen skal bygges osv... det var flere forskjellige forhold som ble nevnt som begrunnelse for å øke bompengene til høsten.

Alt koster. Men er det riktig å sette opp bompenger nivå for elbiler også?

Jeg synes ikke det. Hva mener dere?

Bilder fra nrk tv innslaget.

Her tipper jeg det ligger arkivert allerede i nrk spilleren: https://tv.nrk.no/se?v=DKOV98031422&autoplay=false

hELgenen

Det er nesten tragikomisk å se det offentlige renne over av penger samtidig som de driver med budsjettsiloer. Dersom inntekten går ned ett sted så skal de øke satsene der helt uavhengig av hva som skjer på andre offentlige budsjetter. Netto effekten er jo at de samlede offentlige inntektene kommer til å renne over mens innbyggerene kommer til å tappes for penger i raskere tempo og i et omfang en knapt har sett maken til i etterkrigstiden.
Dermed blir det trolig bråstopp i økonomien på sikt. En bråstopp som i stor grad trolig blir trigget av offentlige budsjetter. 

filtvet

Tja, de vil vel at folk skal sykle eller gå.

Jeg har syklet mange vintre til og fra jobb men det er krevende og forutsetter svært gode garderobeforhold med tørkeskap og dusj. Ikke mange har det.

For oss går det mot mer hjemmekontor og om jeg klarer å lobbe for det - flytte langt unna osloringen. Har allerede nedbetalt hus utenfor.

En annen bonus er at vi slipper saltet. Utrolig deilig å kjøre på vei som ikke er saltet.


Daniel_0007

Øker nok for elbiler og men en så lenge så er det krav om 40% reduksjon til elbiler forhold til fosil så vil fortsatt lønne seg å kjøre el. Men mdg ønsker vel å fjerne rabatten til elbilene da tipper jeg mange går tilbake til diesel eller bensin evt hybrid med 100km el rekkevidde.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Blir helt feil at bilistene må finansiere sprekk i Fornebu-banen. Ser ikke den sammenhengen. Sprekken bør dekkes inn av oljefondet, og betegnes som en investering på lik linje med aksjekjøp av utenlandske aksjer, evt. Petoro, med tanke på de fordeler en får av å flytte flere mennesker over på bane.

Blir jo litt feil at de som har toppleilighet på Torshov skal kunne rusle gratis ned til jobben, mens de som ikke har råd til å bo der, og må bo på Bøler og jobber på to lavtbetalende steder de ikke når å komme til med buss/bane må betale masse for bare å komme dit. Bomprisene er jo allerede veldig høye i Oslo sammenlignet med andre byer.
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 16. mars 2022, klokken 13:10
Øker nok for elbiler og men en så lenge så er det krav om 40% reduksjon til elbiler forhold til fosil så vil fortsatt lønne seg å kjøre el. Men mdg ønsker vel å fjerne rabatten til elbilene da tipper jeg mange går tilbake til diesel eller bensin evt hybrid med 100km el rekkevidde.

Kravet er 50% rabatt, styrt av Stortinget (hvor MGD har liten påvirkningskraft). Det var snaut 30% elbilpasseringer i februar 2022, økende til kanskje 40% i denne perioden. Per i dag får elbil mer enn 50% rabatt.

På rent gjett, havner prisene i Oslo-ringen i rush rundt 40 kr for fossil, 20 kr for elbil. I dag er er dette henholdsvis 28 og 11 kr.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Orbit på torsdag 17. mars 2022, klokken 11:50
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 16. mars 2022, klokken 13:10
Øker nok for elbiler og men en så lenge så er det krav om 40% reduksjon til elbiler forhold til fosil så vil fortsatt lønne seg å kjøre el. Men mdg ønsker vel å fjerne rabatten til elbilene da tipper jeg mange går tilbake til diesel eller bensin evt hybrid med 100km el rekkevidde.

Kravet er 50% rabatt, styrt av Stortinget (hvor MGD har liten påvirkningskraft). Det var snaut 30% elbilpasseringer i februar 2022, økende til kanskje 40% i denne perioden. Per i dag får elbil mer enn 50% rabatt.

På rent gjett, havner prisene i Oslo-ringen i rush rundt 40 kr for fossil, 20 kr for elbil. I dag er er dette henholdsvis 28 og 11 kr.

Problemet er at en også tar ekstra hardt de som har mine, dine og våre unger, som må kjøre unger på fritidsaktiviteter hvor de i tillegg til Oslo-ringen og må utenfor dyrere ringer, og så når de skal inn i byen og hente unger så går nesten ikke det heller fordi det er unntakstilstand mot biler i byen, så det ikke lenger går an å parkere, sånn at de må be barna krysse gater og møte på andre steder, helst ikledd rustning for å bevare livet, mens faren står på en fortauskant en kilometer unna og håper datteren overlevde denne gangen og, og ikke blir voldtatt på veien (veldig dodgy nabolag), før treningen kan begynne. Når så det koster 23 kroner literen for diesel for denne faren uten arbeid, som ikke har råd til elbil, så går det ut over unger....og ja, jeg kjenner noen som har dette problemet. Han vurderer å kjøpe leilighet i nærheten av barnemoren, men det går ikke heller ettersom prisene er helt sinnsyke.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway


Sitat

Problemet er at en også tar ekstra hardt de som har mine, dine og våre unger, som må kjøre unger på fritidsaktiviteter hvor de i tillegg til Oslo-ringen og må utenfor dyrere ringer, og så når de skal inn i byen og hente unger så går nesten ikke det heller fordi det er unntakstilstand mot biler i byen, så det ikke lenger går an å parkere, sånn at de må be barna krysse gater og møte på andre steder, helst ikledd rustning for å bevare livet, mens faren står på en fortauskant en kilometer unna og håper datteren overlevde denne gangen og, og ikke blir voldtatt på veien (veldig dodgy nabolag), før treningen kan begynne. Når så det koster 23 kroner literen for diesel for denne faren uten arbeid, som ikke har råd til elbil, så går det ut over unger....og ja, jeg kjenner noen som har dette problemet. Han vurderer å kjøpe leilighet i nærheten av barnemoren, men det går ikke heller ettersom prisene er helt sinnsyke.

ToWalkOrDrive :+1: har det blitt så dramatisk der altså? Det det var ille!

RJK

Nei, så ille er det ikke for de som har elbil. Gateparkering er fremdeles billig for elbilister på offentlige steder, og kan du dessuten stå et sted der du lader samtidig, så er det nesten gratis gitt dagens priser, spesielt på kveld/natt/helg utenom romslige "forretningstider".

Last ned "Bil i Oslo, så kan du søke opp områder der du ønsker å parkere, se om de har egne plasser med ladeplikt, og så lenge bilen er angitt som EV, få se de EV-spesifikke prisene. Men generelt, offentlige plasser med ladeplikt koster gjerne 15,- per time i "forretningstiden", og 5,- per time utenom disse tider, og da er og det og mulig å stå over natten og lade.

Pris for parkering+lading gjør at man man betaler fra 0,68 per kWh dersom man lader om kvelden og får 7,4 kW effekt, og opp til 2,03 ved samme effekt på dagtid. Du betaler i realiteten bare for strømmen. De som finner plass som gir opp til 22 kW effekt, og kan utnytte alt fra 11 til 22 kW, vil i realiteten få langt gunstigere pris på strømmen.

Det gjør at med rette bilen, og unger ute av hiet/ikke anskaffet ennå, nesten kan være fristende å slå på campermode/utility mode, og ta seg "city-camping" en natt i helgen. Betaler mindre enn for strømbruken hjemme, og får definitivt en alternativ helgeopplevelse, med film på mobilen/nettbrettet før man tar kvelden.

PS! Har aldri gjort dette selv foruten når man er på langtur, og kan velge å ta camping i bilen på AC-lader som alternativ til lynlading, og så bruke av batteriet om natta til camper/utility-mode, så man har mindre igjen neste morgen. Så lenge det ikke er tidsbetaling, og kWh-prisen blir billigere på AC, og man på AC-lading kan fortsette med 80-100 % SoC neste morgen, så er valget lett.

Det som i tillegg er problemet, er at mange steder får man ikke stå mer enn 2 eller 3 timer før man må flytte bilen, så å kjøre et sted der en må stå en stund, så kan det bli stressfullt. Må du derimot parkere andre steder, der det er private som styrer prisene, er det samme pris som for ice/hybrid-biler. Eller må parkere dyrt i parkeringshus der man uansett ikke bryr seg om tiden, bare at man betaler for parkeringen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Benytt Enova sitt nye insentiv til å kjøpe en #bomfrie elektrisk motorsykkel. Sikkert noen dager den ikke kan brukes grunnet føre og transportbehov, men den vil kunne ta brorparten av turene. F.eks for frakt av jentungen forbi bommer og voldtekstmenn. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. mars 2022, klokken 11:55
Benytt Enova sitt nye insentiv til å kjøpe en #bomfrie elektrisk motorsykkel. Sikkert noen dager den ikke kan brukes grunnet føre og transportbehov, men den vil kunne ta brorparten av turene. F.eks for frakt av jentungen forbi bommer og voldtekstmenn. ;D

Kult en får 12500,- i støtte for lett-el-motorsykkel. Den kan en og være 2 på. Når en får el-lett-motorsykkel for 30000, og 12500 i støtte...da er en nede i 17500,-før registrering?.....og så kan en kjøre i 80km/t....mulig det bare er drit? men billig er det...

https://rxsport-shop.no/?product=zd-max-elektrisk-lett-mc&attribute_pa_farge=solv&gclid=Cj0KCQjw3IqSBhCoARIsAMBkTb0tqZcbm-zHLS9uTJsRcehq3tL7zQAGCv4Y7Lbwk7Tsh7AznfFgLY4aAhb5EALw_wcB

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/elmotorsykkel/
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. mars 2022, klokken 11:55
Benytt Enova sitt nye insentiv til å kjøpe en #bomfrie elektrisk motorsykkel. Sikkert noen dager den ikke kan brukes grunnet føre og transportbehov, men den vil kunne ta brorparten av turene. F.eks for frakt av jentungen forbi bommer og voldtekstmenn. ;D

Hmm, jeg tror nok risikoen for å skade seg alvorlig på motorsykkel er langt, langt høyere enn risikoen for å bli angrepet av en voldtektsmann...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

MaxLevel

At Oslos borgere skal bli dratt mer og mer inn i dragsuget av pengesløseriet til håpløse politikere er helt latterlig. Det er greit at vi skal betale bompenger, men at de skal utvide bomringene hele tiden, at prisene skal økes stadig vekk, og at inntektene sløses bort på alt mulig gjør ikke akkurat at man er veldig positiv til denne utviklingen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA