Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til høsten øker Oslo bomring avgiftene igjen, blir elbiler skjermet?

Startet av Electric cars in Norway, mandag 14. mars 2022, klokken 19:56

« forrige - neste »

RJK

@Vidar_S

Hvor er logikken i at man skal akseptere at elbiler betaler litt "de også", dersom man er mot bompenger? Enhver krone, ethvert øre som kreves inn i bompenger, er for mye. Også når det gjelder bompenger for ice-kjøretøy. Pengene får de ta via normal beskatning, da det er dette som er grunnlaget for skatteordningen.

For min del er det kun bompengeanlegg der lokalbefolkningen via direkte folkeavstemming bestemmer at man delfinansierer et veistrekke f.eks. i ei avliggende bygd, ei bru eller en tunnel som knytter de til fastlandet (om så via andre øyer) eller hovedveinettet, for å forsere utbyggingen.

Det viktige her er at det er de lokale som selv bestemmer, og at det sånn sett er først og fremst de selv som betaler for dette.

Bomanlegg som ikke fjernes slik som var lovet, men heller forlenges og utvides for å dekke alle "gode" (og mindre gode) formål, er sykdomstegn, og viser forakt for befolkningen man er valgt inn for å jobbe på vegne av.

SitatMan må gjerne være mot bomringer generelt, men man kan alvorlig talt ikke klage på at elbiler betaler litt de også. Og her snakker vi bokstavelig talt om litt.

Må si at jeg og reagerer når man selv klager på bompenger, som man utsettes for og samtidig krever at det er de stadig færre ice-bilistene som skal dekke opp eventuelt "tap" (Les: feilberegnet inntektsgrunnlag). Enten er man for eller så er man mot bompenger. Og er man for, så må man akseptere å ta sin rettferdige andel.

Dog, som antydet over, å beregne inntekter fra en post man planlegger og tilrettelegger for at skal bli stadig mindre, er jo fullstendig idiotisk. Men det viser jo hvor korttenkt enkelte politikere og byråkrater tenker, alternativt, så er de så sleip at dette er beregnet, for stadig å kunne utvide ordningen "fordi nå taper vi penger".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Sitat fra: RJK på lørdag 07. mai 2022, klokken 01:59
Må si at jeg og reagerer når man selv klager på bompenger, som man utsettes for og samtidig krever at det er de stadig færre ice-bilistene som skal dekke opp eventuelt "tap" (Les: feilberegnet inntektsgrunnlag). Enten er man for eller så er man mot bompenger. Og er man for, så må man akseptere å ta sin rettferdige andel.

Det er to typer forskjellige bompenger. Bompenger som skal finansiere utbygging av noe, og bompenger for å redusere trafikk i perioder med stort press på vegnettet (rushtidsavgift). Jeg vil si at jeg prinsipielt er motstander av bompengefinansiering da jeg mener det er ei offentlig oppgave, men det kan finnes unntak. På lavtrafikkerte veier som ikke er viktige gjennomfartsårer er det ofte ikke mulig å få prioritert utbygging/utbedringsprosjekter. På slike veier kan det likevel være så viktig for en region og lokalsamfunn at veien blir bygd at man aksepterer bompenger for å finansiere utbygging. På disse bomveiene bør både fossil- og elbiler betale, muligens med en miljørabatt for nullutslippskjøretøy.

Rushtidsavgift er jeg derimot ikke motstander av, men mener at det ikke bør gjøres slik som i Norge der det er høye bomavgifter hele døgnet, og så er det ekstra svindyrt å kjøre gjennom bommen på formiddag og ettermiddag. Utbygging av veier og gang- og sykkelveier m.m. bør også i byene være et offentlig ansvar, så også her mener jeg det bør være gratis utenom rush. Hvordan rushtidsavgifter skal utformes er jeg usikker på, men mener det uansett bør være en betydelig miljørabatt for nullutslippskjøretøy. Hvis det skal brukes rushtidsavgift må det samtidig kreves at kollektivtilbudet er så godt utbygd og med så god kapasitet at det er et reelt alternativ til bilen for de fleste. I mange norske byer er kollektivtilbudet alt for dårlig til at det er et reelt alternativ for en stor del av trafikantene, og da blir rushtidsavgiften bare enda en måte å skattlegge folk på.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vidar_S

Sitat fra: RJK på lørdag 07. mai 2022, klokken 01:59
@Vidar_S

Hvor er logikken i at man skal akseptere at elbiler betaler litt "de også", dersom man er mot bompenger? Enhver krone, ethvert øre som kreves inn i bompenger, er for mye. Også når det gjelder bompenger for ice-kjøretøy. Pengene får de ta via normal beskatning, da det er dette som er grunnlaget for skatteordningen.

For min del er det kun bompengeanlegg der lokalbefolkningen via direkte folkeavstemming bestemmer at man delfinansierer et veistrekke f.eks. i ei avliggende bygd, ei bru eller en tunnel som knytter de til fastlandet (om så via andre øyer) eller hovedveinettet, for å forsere utbyggingen.

Det viktige her er at det er de lokale som selv bestemmer, og at det sånn sett er først og fremst de selv som betaler for dette.

Bomanlegg som ikke fjernes slik som var lovet, men heller forlenges og utvides for å dekke alle "gode" (og mindre gode) formål, er sykdomstegn, og viser forakt for befolkningen man er valgt inn for å jobbe på vegne av.

SitatMan må gjerne være mot bomringer generelt, men man kan alvorlig talt ikke klage på at elbiler betaler litt de også. Og her snakker vi bokstavelig talt om litt.

Må si at jeg og reagerer når man selv klager på bompenger, som man utsettes for og samtidig krever at det er de stadig færre ice-bilistene som skal dekke opp eventuelt "tap" (Les: feilberegnet inntektsgrunnlag). Enten er man for eller så er man mot bompenger. Og er man for, så må man akseptere å ta sin rettferdige andel.

Dog, som antydet over, å beregne inntekter fra en post man planlegger og tilrettelegger for at skal bli stadig mindre, er jo fullstendig idiotisk. Men det viser jo hvor korttenkt enkelte politikere og byråkrater tenker, alternativt, så er de så sleip at dette er beregnet, for stadig å kunne utvide ordningen "fordi nå taper vi penger".

Jeg tror du misforstår det jeg mente å skrive her. Mitt poeng var at man gjerne må være mot bompenger, men da er det i mitt hode sånn at man er mot bompenger generelt og ikke kun mot bompenger for elbiler. Dersom det er "greit" at bensin-/dieselbiler betaler bompenger må man også forvente at elbiler må betale en andel.

Mulig jeg burde formulert meg litt annerledes der, eksempelvis at man gjerne må være mot bompenger generelt, men at man da ikke ikke bare kan klage på at elbiler må betale litt.

Jeg er ellers enig i det du skriver om at det ville vært betydelig mer logisk å ta pengene for utbygging via skatteseddelen.

Electric cars in Norway

#63
Sitat fra: Vidar_S på mandag 09. mai 2022, klokken 09:58".


Jeg tror du misforstår det jeg mente å skrive her. Mitt poeng var at man gjerne må være mot bompenger, men da er det i mitt hode sånn at man er mot bompenger generelt og ikke kun mot bompenger for elbiler. Dersom det er "greit" at bensin-/dieselbiler betaler bompenger må man også forvente at elbiler må betale en andel.

Mulig jeg burde formulert meg litt annerledes der, eksempelvis at man gjerne må være mot bompenger generelt, men at man da ikke ikke bare kan klage på at elbiler må betale litt.
.

Hvorfor skal vi godta økte elbiler bompenger? Jeg forstår det ikke! Vi må jo nå 2025 målet.

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 12. mai 2022, klokken 00:59
Sitat fra: Vidar_S på mandag 09. mai 2022, klokken 09:58".


Jeg tror du misforstår det jeg mente å skrive her. Mitt poeng var at man gjerne må være mot bompenger, men da er det i mitt hode sånn at man er mot bompenger generelt og ikke kun mot bompenger for elbiler. Dersom det er "greit" at bensin-/dieselbiler betaler bompenger må man også forvente at elbiler må betale en andel.

Mulig jeg burde formulert meg litt annerledes der, eksempelvis at man gjerne må være mot bompenger generelt, men at man da ikke ikke bare kan klage på at elbiler må betale litt.
.

Hvorfor skal vi godta økte elbiler bompenger? Jeg forstår det ikke! Vi må jo nå 2025 målet.

Om man godtar bompenger generelt bør man også godta bompenger for elbiler. Om Regjering / Storting ønsker at man skal nå 2025-målet er det rikelig med andre og bedre virkemidler å bruke enn bompengefordeler.

Min påstand er at områder med bompenger (i hovedsak nær byer) allerede har en særdeles stor andel elbiler og at områder uten (eller med liten utbredelse av) bomringer (eksempelvis gamle Sogn & Fjordane fylke, Nordland, Troms og Finnmark) har betydelig lavere andel med elbiler. Skal man øke elbilandelen også i disse områdene er det ikke noe godt virkemiddel å la elbilene kjøre ekstra billig gjennom bomringer i Bergen, Stavanger og Oslo. Da må man heller se på helt andre ting.

elektrolux

Alle som kan, bør innordne seg de insentivene som finnes. Så kan det i tillegg klages på hvor rettferdig reglene slår ut.

Selv gikk jeg over til elektrisk scooter samme dag som bommen senket seg også for elbiler i Stavanger, og har bestillt en kabinemotorsykkel som gir mer komfort på de kjøligere og våtere dagene.

Et alternativ, ikke minst for dem som kjører Fiat 500 er bompengeeliminatoren, eller Ellenatoren som den heter originalt. Med "justert" akselbredde bak endres kjøretøy gruppe fra bombefengt M1 til #bomfrie L5e. I tillegg slipper en også unna ågerprisede ladestasjoner og tilhørende ladekø.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA