Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til høsten øker Oslo bomring avgiftene igjen, blir elbiler skjermet?

Startet av Electric cars in Norway, mandag 14. mars 2022, klokken 19:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. april 2022, klokken 13:29
Personlig er jeg lei alle disse enorme veiprosjektene som bare stenger folk ute  og bygger ned natur. Ikke liker jeg å bruke disse nye veiene heller og tar heller en omvei..men betale må en jo uansett også på sideveier...
Hm, ikke vil du ha kollektivtrafikk og ikke vil du ha gode veier. Hvordan skal folk komme seg frem da, flyvende biler?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. april 2022, klokken 15:01
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. april 2022, klokken 13:29
Personlig er jeg lei alle disse enorme veiprosjektene som bare stenger folk ute  og bygger ned natur. Ikke liker jeg å bruke disse nye veiene heller og tar heller en omvei..men betale må en jo uansett også på sideveier...
Hm, ikke vil du ha kollektivtrafikk og ikke vil du ha gode veier. Hvordan skal folk komme seg frem da, flyvende biler?

For det første har folk nå sett at man kan faktisk jobbe hjemmefra - pandemien beviste det. Dermed er behovet for kollektivtrafikk mindre.  Det er jo den første siden av dette. Den andre er at de veiene som bygges i dette landet - de bygges for svært høy hastighet. Unødvendig høy hastighet vil jeg mene. Dermed blir kostnaden for disse stor - noe som selvfølgelig gir mye bompenger. En del av prosjektene gir ikke folk kortere reistetid heller - bare dyrere. Jeg vet om ett slik prosjekt som gir meg lengre reisetid til min familie. Jeg må betale ekstra fordi den da passerer over et nytt veiprosjekt - den gamle veien - som jeg da må bruke - går over den nye - og på veien over den nye må jeg betale bompenger - og veien er faktisk lengre enn den opprinnelig var. Så sånn sett lager man bare økonomiske hindre for å besøke familie og er frekk nok til å dytte på en lengre reisevei også i samme slengen.  Er sikkert flere slike prosjekter i dette landet - så antar det ikke er noe unikt med dette.

Så sløses det ekstremt med penger generelt på å bygge ut nye veier i sentrale strøk. F.eks har man i Oslo nå ny E18 som skal utvides fordi trafikken er økende inn mot byen. Hvorfor er den økende? Jo fordi våre politikere gjør beslutninger som sentraliserer alle funksjoner inn mot Oslo. Hvorfor skal Stortinget f.eks ligge på landets kanskje dyreste tomt? Hvorfor skal departementer osv ligge på rekke og rad på noen av landets dyreste tomter?
Alt dette gjør jo at folk trekkes inn mot byen og man regelrett lager seg kollektive utfordringer. Selvfølgelig burde det offentlige Norge bare flytte ut av storbyen og etablere seg på en av asfaltflekkene nær Gardermoen. Da kunne vi trolig spart både utgifter til mer kollektivtransport og nye veier inn mot Oslo - de vi allerede har villet vel rukket ennå i noen generasjoner?

Electric cars in Norway

Sitat fra: eisa01 på onsdag 13. april 2022, klokken 13:19
Gir nok mening det, å gjøre det mer attraktivt å velge kollektivt

Blir veldig dyrt/ekstremt høye bompenger om man skal bygge seg ut av bilkøene – og er nok derfor man bør skrinlegge E18-utbyggingen og bygge Fornebubanen som planlagt

eisa01  :+1: ja ser den..men å skrinlegge E18 utbyggingen.... er ikke det svært drastiske grep?

Electric cars in Norway

#33
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. april 2022, klokken 15:54
Den andre er at de veiene som bygges i dette landet - de bygges for svært høy hastighet. Unødvendig høy hastighet vil jeg mene. Dermed blir kostnaden for disse stor - noe som selvfølgelig gir mye bompenger. En del av prosjektene gir ikke folk kortere reistetid heller - bare dyrere.

hELgenen  :+1:  du har mange gode momenter men dette med at lavere fart på E18 ved Oslo vil bli veeeeldig mye billigere å bygge.... hmmm.... er du sikker på dette? Ville tro at det er dyre ekspropriasjoner og andre forhold som gjør dette dyrt å bygge... traseen ligger jo der... kan da høyere fart medføre så mye økte kostnader?

Jeg vet ikke. . ..

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. april 2022, klokken 19:31
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. april 2022, klokken 15:54
Den andre er at de veiene som bygges i dette landet - de bygges for svært høy hastighet. Unødvendig høy hastighet vil jeg mene. Dermed blir kostnaden for disse stor - noe som selvfølgelig gir mye bompenger. En del av prosjektene gir ikke folk kortere reistetid heller - bare dyrere.

hELgenen  :+1:  du har mange gode momenter men dette med at lavere fart på E18 ved Oslo vil bli veeeeldig mye billigere å bygge.... hmmm.... er du sikker på dette? Ville tro at det er dyre ekspropriasjoner og andre forhold som gjør dette dyrt å bygge... traseen ligger jo der... kan da høyere fart medføre så mye økte kostnader?

Jeg vet ikke. . ..

Nå har jeg ikke argumentert for lavere fart på E18 inn mot Oslo - mulig det gikk i ball ettersom jeg på generelt grunnlag sa at " de veiene som bygges i dette landet - de bygges for svært høy hastighet.... Dermed blir kostnaden for disse stor - noe som selvfølgelig gir mye bompenger."

Her er innlegg i TU som underbygger dette :

https://www.tu.no/artikler/slik-bor-norske-hovedveier-bygges-br/517350

Fra denne saken : "I 2016 bestemte departementet at firefelts veier skulle planlegges kun for 110 km/t dersom trafikken oversteg 12.000 biler pr. døgn"

Professoren mener vi i 2016 gjorde en tabbe - og at utbyggingen siden har kostet for mye.

I innlegget som følger etter er det også kommentar jeg synes passer :
"Vi har ingen store byer og har ikke hastverk. Disse ekstremutbyggingene er sløsing av både offentlige midler, natur og klimautslipp, og forsinker det grønne skiftet. De store veiene kaster bort penger og ressurser vi kunne brukt til noe fornuftig."

Mao. noen vil gå ennå lengre og vil knapt ha 110 soner. Uansett - det koster ekstremt å bygge kun for 110 soner med ÅDT på 12.000 kjøretøy - og det er virkelig å bruke penger som fulle sjømenn på en vei med kun 12.000 ÅDT og bygge den som 110 sone.

Når det kommer til innfartsveien til Oslo langs E18 vestfra - så er det trolig gjort mye dyr ekspropriasjon her - det sier seg vel egentlig selv - men mitt poeng var mer generelt at man bygger for dyrt og for stort på en del nye veier nå - og forklaringen ligger jo i endringen som ble gjort i 2016.

eisa01

Nå har Statens Vegvesen kommet med råd til Samferdselsdepartementet om hva man bør gjøre:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-rapport-foreslar-tiltak-for-at-fleire-reisande-skal-velje-kollektivtransport/id2908635/

Oslo-området har størst nedgang i kollektivtrafikken og det er særlig elbilene som tar veksten, så de vil differensiere virkemidlene etter behov

Noen punkter:

  • Redusere elbilfordeler i byområder: Bomring, kollektivfelt og parkering så man får riktig prising av kostnadene elbilene forårsaker
  • Nullsats på moms for kollektivbilletter, og skattefri finansiering av arbeidsgiver
  • Skattlegge fordel av fri parkering på jobb

elektrolux

Mer om dette i denne artikkelen:

https://dinside.dagbladet.no/motor/foreslar-elbil-kutt/75857277

Igjen ser det ut som jeg har vært forutseende med å velge vekk elbil til fordel for #bomfrie 2-3 og 4 hjuls MC etter 12 gode år med elbiler mens de enda var ansett som et gode.

Velger en elektriske motorsykler får en i tillegg til null sats mva også en kontant støtte, men dette må en ikke si til vegvesenet og den nye samferdselsministeren da de virker besatt på å vanskeligjøre personlig transport.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: eisa01 på onsdag 13. april 2022, klokken 21:32
Nå har Statens Vegvesen kommet med råd til Samferdselsdepartementet om hva man bør gjøre:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-rapport-foreslar-tiltak-for-at-fleire-reisande-skal-velje-kollektivtransport/id2908635/

Oslo-området har størst nedgang i kollektivtrafikken og det er særlig elbilene som tar veksten, så de vil differensiere virkemidlene etter behov

Noen punkter:

  • Redusere elbilfordeler i byområder: Bomring, kollektivfelt og parkering så man får riktig prising av kostnadene elbilene forårsaker
  • Nullsats på moms for kollektivbilletter, og skattefri finansiering av arbeidsgiver
  • Skattlegge fordel av fri parkering på jobb

Hvilke ekstra kostnader er det elbilen gir? Husk frafall av inntekter på et budsjett er ikke kostnader - men det er vel kanskje slik enkelte politikere tenker? Kostnader oppstår også når man skal opprettholde tilbud større en behovet. 

02jan

Tall materialet her som brukes for å legitimere å redusere elbil trafikk, er den basert på tall fra pre-pandemi eller tall under pandemi.

Pendler selv inn til Oslo fra nabokommune, toget er omtrent like fult som tidligere. Dvs ikke helt sild i tønne, men siden jeg ikke trenger meg på , så er det oftest ståplass i gangen. Avgang med med 40 min mellomrom i rush tid, mens bussene internt i Oslo ser jeg har 7 min. På bussen har jeg ikke lenger ståplass i frontruta. her er det nå mulighet for sitteplass.
Men jeg ser bussene som gjerne går internt i Oslo med 7 min mellomrom har på dagtid redusert antall passasjerer.

Kunne ønske pendlermulighet inn til byen var bedre, gjerne at togstasjon lå nærme t-bane. eksempel mitt er at når Ring t-bane ble satt opp 2000-2010, hvor T-bane linje og toglinje går parallelt Nydalen - Oslo S, klarte man å plassere de 3 nye T-bane stasjoner lengst mulig vekk ifra de to eksisterende Togstasjoner (Grefsen og Nydalen), har burde man feks sett på å slå sammen til en ved Storo , og eller Sinsen.

Så har vi Fornebubanen, fint for de som bor på Fornebu, men med økte bomsatser er det greit å vite hva pengene skal gå til : bedre framkommelighet på hovedveiene i gjennom Oslo eller til interne Kollektiv trafikk ?
Jeg har ikke noe inntrykk av at bompengene går til styrking av kollektivtrafikken for pendlere inn til byen, noe som hadde kunnet redusert antall biler inn i det daglige.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Electric cars in Norway

Sitat fra: 02jan på torsdag 14. april 2022, klokken 11:31
Så har vi Fornebubanen, fint for de som bor på Fornebu, men med økte bomsatser er det greit å vite hva pengene skal gå til : bedre framkommelighet på hovedveiene i gjennom Oslo eller til interne Kollektiv trafikk ?

02jan :+1: Den Fornebubanen skal også frakte til og fra alle de tusener som arbeider på Fornebu..... ikke bare de som bor der

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 15. april 2022, klokken 18:34
Sitat fra: 02jan på torsdag 14. april 2022, klokken 11:31
Så har vi Fornebubanen, fint for de som bor på Fornebu, men med økte bomsatser er det greit å vite hva pengene skal gå til : bedre framkommelighet på hovedveiene i gjennom Oslo eller til interne Kollektiv trafikk ?

02jan :+1: Den Fornebubanen skal også frakte til og fra alle de tusener som arbeider på Fornebu..... ikke bare de som bor der

Tviler på de dresskledde folkene som jobber for equinor eller Telenor har lyst å være som sild i tønne på t banen når de kan kjøre til jobb
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

#41
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 14. april 2022, klokken 11:31


Jeg tviler faktisk på at selv de dresskledde folkene som jobber for Equinor eller Telenor har lyst å være som sild i tønne på t banen når de kan kjøre til jobb

Daniel_0007  :+1: kansje du har rett i det eller ikke... jeg vet ikke. Men jeg gjetter litt anerledes. For jeg tror de er veldig miljø bevisste de som arbeider på Fornebu enten det er i Equinor eller Telenor eller noen av de andre virksomhetene der ute.

Så jeg tror svært mange av de kommer til å benytte Fornebubanen.. hvertfall mange av de som bor sentralt til i Oslo eller på/langs strekningen der banen skal bygges...

ToWalkOrDrive

Det er ganske sært at det er 25%mva på vanlige sykler og elsykler, når det er 0% på elbiler, elmotorsykler og elmopeder...pluss kontantstøtte for de to sistnevnte!....de burde i hvert fall hatt redusert mva på sykler og elsykler. De sier at de ønsker at trafikkøkning blant annet skal gjøres på sykler. Da må de jo gjøre tiltak for at folk har råd til gode sykler. En 20.000 kroners landeveissykkel er helt fantastisk å sykle på - folk som eier en sånn pleier å sykle mye. Et incentiv til å kjøpe en sånn, f.eks. mva sats på 12% (som øvrig persontransport), eller 0%) ville hjulpet.

I dag:
Sykler og Elsykler:                25% mva -         0 støtte
Moped (inkl 45km elsykler):     0% mva -   3500 i støtte
Lett MC:                                 0% mva - 15.000 i støtte
Tung MC:                                0% mva - 25.000 i støtte

Er kun MDG som ønsker å gi null mva på elsykler, men heller ikke de vil gi redusert mva for vanlige sykler....gå i skammekroken, ALLE partier på Stortinget.

https://www.tv2.no/a/14039846/
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

Sitat fra: Orbit på torsdag 17. mars 2022, klokken 11:50
På rent gjett, havner prisene i Oslo-ringen i rush rundt 40 kr for fossil, 20 kr for elbil. I dag er er dette henholdsvis 28 og 11 kr.

Fasiten ser ut til å bli som dette, med ytterligere 20% rabatt med bombrikke:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

filtvet

Herlig:

"Bompengene i Oslos bomringer vil bli satt opp i to omganger. De vil først bli satt opp september i år og deretter i januar 2024. Det blir aller størst økning for elbiler i indre ring utenfor rushtid, og prisen vil i 2024 bli tre ganger høyere enn i dag. "

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA