Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til høsten øker Oslo bomring avgiftene igjen, blir elbiler skjermet?

Startet av Electric cars in Norway, mandag 14. mars 2022, klokken 19:56

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: MaxLevel på onsdag 30. mars 2022, klokken 17:50
...., og at inntektene sløses bort på alt mulig gjør ikke akkurat at man er veldig positiv til denne utviklingen.

Hva mener du med "alt mulig"? Trodde inntektene var ganske klart og tydelig øremerket for konkrete formål og prosjekter, men mulig jeg tar feil.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Hmmm, etter at jeg opprettet dette temaet så har vi nylig fått den siste overskridelsen på Fornebo banen,, det gikk det noen ekstra milliarder ut  siden de hadde ikke hadde tatt med økte priser på lønn og varer på siste estimeringsrunden  ;D 

Det jeg jeg lurer på på er om det betyr at det overforbruket der skal hentes inn igjen fra enda mer økte elbil avgifter i bomringen?

Fordi det kan faktisk bli en reell mulighet for at det skjer....  nei nei nei sier jeg til det... Hører flere og flere rundt meg på ladestasjonene sier at de synes det begynner å bli dyrt å ha elbil nå.... da kan det bli vanskelig å få med den siste gruppen av petrol heads over på elbil.... Nå må Oslo kommune tenke litt smart fremover og ikke bruke elbilene som melkeku for all utbygging! La heller fossil bilene ta den regningen.

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. april 2022, klokken 07:26
Hører flere og flere rundt meg på ladestasjonene sier at de synes det begynner å bli dyrt å ha elbil nå.... da kan det bli vanskelig å få med den siste gruppen av petrol heads over på elbil.... Nå må Oslo kommune tenke litt smart fremover og ikke bruke elbilene som melkeku for all utbygging! La heller fossil bilene ta den regningen.

Da tror jeg du og de du snakker med på ladestasjonene bør ta en titt på pumpeprisene for bensin / diesel og forsåvidt også bomavgifter for "ordinære" biler.

hELgenen

Pumpeprisen er rundt 20kr for diesel. En ordinær dieselbil bruker 0.5 på mila hvilket gir ca 10 kr/mil. Hurtiglading er faktisk dyrere. Så det er den delen du klarer å lade hjemme som vipper det i elbil favør. Bompenger berører mange,men ikke alle. Så diesel er ikke helt ukonkurrert ennå tross alt. Synes selv fordelene med elbil ikke er like store som de en gang var så å få overtalt petrol heads er nok vanskeligere nå enn tidligere.

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på mandag 11. april 2022, klokken 21:38
Pumpeprisen er rundt 20kr for diesel. En ordinær dieselbil bruker 0.5 på mila hvilket gir ca 10 kr/mil. Hurtiglading er faktisk dyrere. Så det er den delen du klarer å lade hjemme som vipper det i elbil favør. Bompenger berører mange,men ikke alle. Så diesel er ikke helt ukonkurrert ennå tross alt. Synes selv fordelene med elbil ikke er like store som de en gang var så å få overtalt petrol heads er nok vanskeligere nå enn tidligere.

Stemmer det, bruker man 2kwh på mila så blir det fort dyrere enn diesel på 20kr literen når man skal på langtur, derfor bør man hvis man skal på flere dagers roadtrip få til å overnatte på hotel med lading men er lettere sagt enn gjort lenger sør i Europa
Model 3 2019 LR Rwd

Vidar_S

Sitat fra: hELgenen på mandag 11. april 2022, klokken 21:38
Pumpeprisen er rundt 20kr for diesel. En ordinær dieselbil bruker 0.5 på mila hvilket gir ca 10 kr/mil. Hurtiglading er faktisk dyrere. Så det er den delen du klarer å lade hjemme som vipper det i elbil favør. Bompenger berører mange,men ikke alle. Så diesel er ikke helt ukonkurrert ennå tross alt. Synes selv fordelene med elbil ikke er like store som de en gang var så å få overtalt petrol heads er nok vanskeligere nå enn tidligere.

Tja.. Det er en sannhet med modifikasjoner. Selv hurtiglader jeg til 1,65/kWh hos Ionity og betaler 135 kr/mnd for et abonnement. Dekker riktignok ikke hele Norge, men så lenge man reiser i Sør-Norge er man stort sett dekket. Betydelig billigere enn både diesel og bensin. Kombinert med fordeler gjennom bomringer gjør dette eksempelvis en tur/retur mellom Bergen til Oslo betydelig rimeligere enn om man hadde hatt bensin- eller dieselbil.

Jeg skal være enig i at det har vært enda billigere før, men ettersom dette tråden startet med bekymringer rundt potensielt økte bompenger for elbil i Oslo og deretter gikk inn på at elbil nå var dyrt og at man ikke må "bruke elbil som melkeku for all utbygging" tenkte jeg det var tid for litt nyanser.

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 11. april 2022, klokken 23:05
Stemmer det, bruker man 2kwh på mila så blir det fort dyrere enn diesel på 20kr literen når man skal på langtur, derfor bør man hvis man skal på flere dagers roadtrip få til å overnatte på hotel med lading men er lettere sagt enn gjort lenger sør i Europa
Så hva er sammenlignbart forbruk mellom dieselbiler og elbiler på langtur? Gitt det er sommer, og man ser på hurtiglading.


Vår gamle Passat sedan 1.9TDI uten partikkelfilter med manuell girkasse gikk på 0.4l/mil etter den notorisk optimistiske forbruksmåleren til VW med pen landeveiskjøring. I realiteten brukte den ca 10% mere. Men si at nyere biler bruker faktisk 0.4 på langkjøring da.

Vår TM3 LR AWD bruker 1.1kWh/mil eller enda mindre på tilsvarende langkjøring.

Kostnaden pr mil blir da 8 kr for diesel. Da kan man betale 7,30/kWh for hurtiglading for break even.

Selvfølgelig, har man rabattavtaler o.l forandrer bildet seg. F.eks betaler jeg som mange andre 1.70/kWh på Ionity.

Og til sist, skal man ha en dieselbil som matcher ytelsen til Model 3 og har AWD så blir både innkjøpskostnadene og forbruket helt annerledes.

Ser man dog på forbruk vinterstid og med mye småkjøring forandrer bildet seg ganske mye, har man ikke mulighet for hjemmelading da er man nesten avhengig av abonnement på Ionity, Tesla eller lignende for å gå i pluss.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

1.1 kwh/mil med model 3 er vel ikke akkurat normalen på landevei i 80-90?
Så lavt forbruk ser jeg kun det går bortover og nedover i medvind . Og tviler sterkt på at noen kan matche så lavt forbruk,mens 0.5 liter på.fossill er det jo mange som matcher. På langtur der en kun hurtiglader og ikke har en avtale med fast abonnementspris pr måned så er jeg overbevist om at mange dieselbiler matcher elbilen og vel så det.

Litt synd,men slik har det blitt

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. april 2022, klokken 10:42
1.1 kwh/mil med model 3 er vel ikke akkurat normalen på landevei i 80-90?
Så lavt forbruk ser jeg kun det går bortover og nedover i medvind . Og tviler sterkt på at noen kan matche så lavt forbruk,mens 0.5 liter på.fossill er det jo mange som matcher. På langtur der en kun hurtiglader og ikke har en avtale med fast abonnementspris pr måned så er jeg overbevist om at mange dieselbiler matcher elbilen og vel så det.

Litt synd,men slik har det blitt
Landevei er stort sett 70-80 i Norge. Ofte med snitt under 70. Men, vi snakker om pen kjøring da. Men det samme gjorde vi for å få dieselen ned på 0,4.

0,5 på mila er 20% mere, da snakker vi om 1,32kWh/mil på Model 3. På fine veier er vel det fort 90km/t i snitt. TB kom. 

I fjor sommer, alene i bilen, og i jevn kø som gikk rundt 60 og med 0m høydeforskjell brukte jeg 0,9/mil over ett strekke på 5 mil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Har en Prius 2010 som bil nr 2 nå. Bruker ca 0,4 l bensin pr mil og den kostet brukt ca 10% av ny tesla 3.  Uten om bompengeområder lønner det seg helt klart. I tillegg kan du få service og deler overalt.

Electric cars in Norway

#25
Sitat

Jeg skal være enig i at det har vært enda billigere før, men ettersom dette tråden startet med bekymringer rundt potensielt økte bompenger for elbil i Oslo og deretter gikk inn på at elbil nå var dyrt og at man ikke må "bruke elbil som melkeku for all utbygging" tenkte jeg det var tid for litt nyanser.

Vidar_S :+1:  Viktig poeng du har beskrevet ovenfor. Nyanser er viktig!

turfsurf

Sitat fra: filtvet på tirsdag 12. april 2022, klokken 19:14
Har en Prius 2010 som bil nr 2 nå. Bruker ca 0,4 l bensin pr mil og den kostet brukt ca 10% av ny tesla 3.  Uten om bompengeområder lønner det seg helt klart. I tillegg kan du få service og deler overalt.
Ny bil mot gammel bil er ikke noen fornuftig sammenligning uansett. Da får du sammenligne mot en 2011 Leaf da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#27
Hmmm...  på TV2 nyhetskanalen nå. Regjeringen vurderer å øke bomprisen for elbiler.... fordi det ikke brukes nok kollektivt.

Bilde fra TV innslaget.

eisa01

Gir nok mening det, å gjøre det mer attraktivt å velge kollektivt

Blir veldig dyrt/ekstremt høye bompenger om man skal bygge seg ut av bilkøene – og er nok derfor man bør skrinlegge E18-utbyggingen og bygge Fornebubanen som planlagt

hELgenen

Ja,alle skal tydeligvis dyttes inn i kollektiv transport sporet uavhengig av om det finnes eller ei slik at regjeringen kan tappe deg for flere kroner  Alt skal bli dyrerere og alle skal få det litt dårligere mens staten håver inn. Nå er vel politikerene i dette landet møkk lei av å bli stilt i dårlig lys og vil med økonomiske tvangsmidler vise hvem som bestemmer i dette landet. Flere av bomveiene virker jo som økonomiske murer som splitter familier og slekt,og flere og dyrere skal det jo bli også.

Personlig er jeg lei alle disse enorme veiprosjektene som bare stenger folk ute  og bygger ned natur. Ikke liker jeg å bruke disse nye veiene heller og tar heller en omvei..men betale må en jo uansett også på sideveier...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA