Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av Team Lotus, onsdag 05. september 2012, klokken 19:51

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Daeedor på torsdag 05. juni 2014, klokken 14:36
Sitat fra: Balrog på onsdag 04. juni 2014, klokken 19:13
Sitat fra: Rio på tirsdag 27. mai 2014, klokken 09:55
Sitat fra: Balrog på mandag 26. mai 2014, klokken 18:33
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 22. mai 2014, klokken 13:10

Joda, man kan godt snakke stygt om nissan mekanikere, men da må det være når de har utført en dårlig jobb. Man kan ikke si at alle mekanikere i Norge er like late og slappe uansett hvilket bilmerke det gjelder. Man skal ikke påstå at de bare sparker i hjulene når man faktisk ikke vet om de gjør det.

Hva?! Påstår du at Nissan-mekanikerne ikke engang sparker i hjulene?


Det er en uting å komme med useriøse sleivspark, når man ikke engang klarer å treffe korrekt.

Det er ikke "Nissan" sine mekanikere som jobber hos f. eks. BNH og Brennes, men deres egne.

Jeg ser ikke helt hva du mener. Jeg påpekte korrekt et nydelig språklig selvmål på brassespark limt i vinklen fra Kjellebass.

Deretter forsøker du å si at et sleivspark skal treffe korrekt? Da blir det jo ikke noe sleivspark, men et tvert i mot et bra skudd. Fotball er kanskje ikke helt din greie?

Hvis du lurer på hva som lå bak synes jeg i likhet med de aller fleste her at det er vanvittig at "autoriserte" Nissan serviceselskaper skal ende opp med en netto timepris på langt over 2000 kr. for tidenes enkleste service, som strengt tatt mest bærer preg av visuell kontroll. Men det er jo folk som betaler kollekt for å sikre seg et "liv etter døden", så mange er kanskje ikke så kritiske til hva de bruker penger på.


Timepris på 2000 kr er jo bare tull. At du angir servicen nærmest som en "visuell kontroll" er også bare svada etter min mening ( og den regner jeg med at jeg får lov å ha , selv om du ikke er enig.)  Bilmekaniker er du nok ikke !  Det er MYE jobb som skal gjøres på en Leaf om ting skal utføres korrekt, og det er ikke for mye forlangt at folk får betalt for jobben de gjør. At du synes bilmekanikere skal ha "knapper og glansbilder" i lønn , og at du også synes at alle tjener altfor mye på tjenester du vil kjøpe , sier mere om deg enn om dem. Igjen : dette er min personlige mening , og mitt sleivspark til deg ; vær så god. :P
Er jo bare å se på bildet jeg la ved så ser man jo at første service er 99% er visuell kontroll, resten er filterbytte.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Rio

smaug1: Det hjelper jo ikke forhandlerens mekaniker om det "bare" er en visuell kontroll, hvis han/hun må bruke 2 timer på å demontere og montere det som skal visuelt kontrolleres.

Og igjen: dersom Nissan har skrevet at "bremsene må demonteres" så er det Nissans "ansvar". At forhandlerens mekaniker skal ha betalt for å gjøre det som Nissan spesifiserer, er naturlig.

Diskusjonen om "HVA" som skal gjøres er en annen diskusjon enn den om timeprisen og antall timer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jan-Børre Olsen

Har du "demontert" bremser før? Hvor lang tid tror du det tar og hva ser du for deg at det innebærer?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Rio

Sitat fra: smaug01 på torsdag 05. juni 2014, klokken 18:34
Har du "demontert" bremser før? Hvor lang tid tror du det tar og hva ser du for deg at det innebærer?

Jeg har sittet og sett på mekanikeren gjøre det på en Leaf. I tillegg har jeg fått det gjort på flere VW Golf CityStromer.

Hvis man (runde tall) sier 10 minutter for å demontere, 10 minutter for å rense/smøre, 10 minutter for å montere så betyr det 2 timer per bil. Det går selvsagt raskere hvis alt er klart, men mekanikeren må jo også hente bilen, finne frem verktøy, rydde opp, kjøre ut bilen, fylle inn skjema, osv.

Uansett, poenget mitt var ikke å diskutere om det var 2 timer eller 1 time som var korrekt, men å påpeke at det er feil å skylde på forhandlere at Nissan krever bremsene demontert. Likeledes er det feil å skylde på Nissan hvis en forhandler krever 8000 kr i timelønn! :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jan-Børre Olsen

Nissan legger føringer for dette det skjønner du vel? Nissan kan godt si at en service skal koste 1000kr, 2000kr osv men de velger å ikke sette en fastpris slik andre gjør. Det er klart at Nissan Nordic må selvsagt ta sitt ansvar for dette prissurret. Det er heller ikke sånn at et verksted MÅ tjene kjempe mye på alt. Det kan hende at kanskje service er lurt hvis det går i null og så får heller deler som faktisk blir slitt koste det det koster. Jeg tror de fleste synes det er en smule urimelig at når deler eller olje ikke blir byttet så koster det fortsatt nesten like mye som en vanlig bil hvor vi vet at de tar 250kr literen for olje, et par hundre kr pr filter osv. Blir de vanlige bilene sponset da av fabrikken for å holde lavt prisnivå?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Rio

smaug01: Du misforstår meg.

Det jeg sier, enda en gang, er at Nissan og forhandlernettet er to separate firma. Kritiser dem gjerne - jeg er enig i mye, men kritiser Nissan for det Nissan er ansvarlig for, og forhandlerne for det de er ansvarlig for. (Dette var en originalt noe jeg skrev for flere måneder siden til noen som jeg mente surret med dette.)

Det er ikke forhandlerne som er ansvarlige for at Nissan sier at bremsene skal demonteres for å få stempel i boken, for eksempel. (Hvilket er det jeg minnes det handlet om for flere måneder siden.)



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Arnt Helge

#771
Autocenteret Åsane har senket prisen betydelig på 2.års service. Fikk pris på 3064,- på min 2012mod. Artikkel på elbil.no 30/5 fortalte om lesere som hadde fått pris på kr 5077,-. Her skjer det noe i riktig retning.!
Bergen: Blå Nissan Leaf siden 22.6.2012, kjøpt ny hos Nissan i Åsane, 63500 km (Pr 25.1.2016)

reptil

Ikke verst...
(vet du hva prisen er på 1. års og....?)
Svart Leaf Acenta

bno

#773
Hadde bilen til service idag hos Ålgård auto. Pris (standard arbeid) 4996,- Det reagerte jeg på på stedet og ga uttrykk for det og jeg møtte noe forståelse hos dem i verkstedsmottak. Har sendt en mail til selgere der jeg ga uttrykk for min misnøye med slike servicepriser og at jeg ved neste korsvei vender dem ryggen om jeg ikke får et prisavslag og at prisingen blir fair.

Videre har jeg tatt noen bilder og lagt ved mailen som viser at bilen er tilgriset av oljeflekker på seter, ratt og fremseter. Den ser ikke ut med det lyse trekkene. Beklager store bilder får endre senere.

BE

Jeg hadde nektet å ta i mot bilen så tilgriset som den var her! Utrolig amatørmessig arbeid!
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Jan-Børre Olsen

Skal ikke være mulig! Hadde hengt på telefonen til selger kom på døren og hentet bilen for rengjøring samt selvsagt tilgodelapp/ekstrautstyr.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Mippen

Det var høyere priser enn jeg har opplevd og dårlig service. Hvis du har muligheten ville jeg gått et annet sted neste gang. Kanskje billigere også.
Fremtiden er elektrisk.

bno

Sitat fra: bno på torsdag 24. juli 2014, klokken 16:35
Hadde bilen til service idag hos Ålgård auto. Pris (standard arbeid) 4996,- Det reagerte jeg på på stedet og ga uttrykk for det og jeg møtte noe forståelse hos dem i verkstedsmottak. Har sendt en mail til selgere der jeg ga uttrykk for min misnøye med slike servicepriser og at jeg ved neste korsvei vender dem ryggen om jeg ikke får et prisavslag og at prisingen blir fair.

Videre har jeg tatt noen bilder og lagt ved mailen som viser at bilen er tilgriset av oljeflekker på seter, ratt og fremseter. Den ser ikke ut med det lyse trekkene. Beklager store bilder får endre senere.

I dag tok jeg bilen bort til firma Ålgård auto. De beklaget situasjonen og tok bilen inn for interiør rensing. Ga meg en fossilbil nye i venteperioden og ba om mitt konto nr. for refusjon av service honnoraret.

Da har de rettet opp dette og saken er ute av verden. Likeledes regner jeg med at de skjerper inn på kvalitetskontrollen sin fremover. Liker ikke å være streng som her, men inn i mellom er det greit å sette foten ned. Honnør til firma som løser saken som her uten noe diggedarier.

sla

2.års service (2012 modell) koster kr 3490 på Vestlandske Auto i Ålesund.
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

ingolfzp

Høylandet Auto AS (bl.a. Namsos, Høylandet, Brønnøysund)

Fikk følgende i svar på en generell henvendelse rundt "pris på service for Nissan Leaf":
SitatDa jeg ikke har data på din bil har jeg tatt utgangspunketet i en Nissan Leaf som registrert i Januar 2014. Det vil ikke være noen stor forskjell på prisene om det er en eldre modell.

2 års service koster 2680.- (inkl. arbeid og deler)

3 års service koster 2750.- (inkl. arbeid og deler)

Denne forhandleren fant jeg ved å søke via Nissan.no.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA