Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av Team Lotus, onsdag 05. september 2012, klokken 19:51

« forrige - neste »

johncl

Sitat fra: edakcots på torsdag 11. april 2013, klokken 09:19
Selvfølgelig skal ikke bremsene smøres. Her har Nissan gjort fullstendig skivebom igjen! Tenk hvilken markedsføring de kunne laget? Ser for meg "vanlig verksted" på en film snutt som denger og slår i bremsene på en BMW, mens nabo verkstedet sitter med en laptop i hånden og får grønn stor OK på skjermen i en leaf, og til feks 990.- eller 0... Lagt på prisen 5000 i ny-bilprisen og gitt gratis service første 5 år? Det hadde stoppet mange trilling-kjøpere og kanskje også tiltrukket seg andre nye kunder:)

I stedet sitter en tulling i Nissan Norge og finner på ekstra kostnader... Som en i NN sa til meg, kunder tror de har garanti i lang tid, men vi dytter det over på wear'n tear.

Men det kan jo være at forhandlerne i Norge har et poeng at våre saltede veier i Norge gjør at Leaf har et større problem med bremsene da de også ikke brukes særlig mye pga regenerering. Den logiske hjernen min forteller at dette kan bli et problem på samme måte som bremser på en vanlig fossil-bil lett ruster fast hvis den står noen uker. Det vil jo være kjipt hvis du utelater denne servicen og finne ut at bremsene har alvorlig degradert når du trenger de mest.
Perlehvit Leaf 2014

BE

Problemet er bare det at det koster like mye årlig å "smøre" opp bremsene, som det det koster å bytte ut alle 4 skivene den dagen eventuelt dette må gjøres. For å unngå dette er det jo ikke verre enn at en husker å bruke bremsene kraftig en gang pr tur på vinterhalvåret, samt at en kan prøve å spyle bremsene godt med ferskvann en gang i blant!
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

keca

Av sikkerhetsgrunner velger jeg å si ja takk til demontering og oppsmøring av bremser. Det kan være det samme om det koster like mye med nye skiver og klosser hvis jeg en dag skal bremse å det viser seg at bremseklossene har satt seg og ikke gir full effekt.

Jeg har hatt service på diverse biler tidligere på Aasen Bil, Minnesund, der har de alltid på alle biler utført demontering og oppsmøring av bremser. De som jobber der kan nok si en del om hvorfor ha jeg skjønt.. Veldig mange av brukbilene som selges der får nye skiver og klosser og de gjennomgår bilen grundig. Det skal ikke være noe som går på sikkerhet på bilen som ikke er 100% i orden før den selges der..

Pris hos Aasen Bil Minnesund på service Nissan Leaf: 30 000/1 år rundt 2800,-, 60 000/2 år rundt 3500,-
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Leafy

Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

TorC

Sitat fra: keca på torsdag 14. november 2013, klokken 13:41
Av sikkerhetsgrunner velger jeg å si ja takk til demontering og oppsmøring av bremser. Det kan være det samme om det koster like mye med nye skiver og klosser hvis jeg en dag skal bremse å det viser seg at bremseklossene har satt seg og ikke gir full effekt.

Jeg har hatt service på diverse biler tidligere på Aasen Bil, Minnesund, der har de alltid på alle biler utført demontering og oppsmøring av bremser. De som jobber der kan nok si en del om hvorfor ha jeg skjønt.. Veldig mange av brukbilene som selges der får nye skiver og klosser og de gjennomgår bilen grundig. Det skal ikke være noe som går på sikkerhet på bilen som ikke er 100% i orden før den selges der..

Pris hos Aasen Bil Minnesund på service Nissan Leaf: 30 000/1 år rundt 2800,-, 60 000/2 år rundt 3500,-

Av "sikkerhetsgrunner" bør du si nei takk til "smøring av bremser":

Kaliperne er montert på hjulbeinet, dette er støpegods og har ikke godt av å bli skrudd av og på for mye. I verste fall løsner hele kaliperen, og da har du ingen bremser på det hjulet i det hele tatt.

"Smøring av bremser" er på nivå med "lufting av panser", og er bare en melkeku.

Hvis du tenker sikkerhet bør du sjekke belegg jevnlig, og bytte skiver/klosser hvis du har ujven bane eller over 25% rust. Hvis skive og klosser er montert korrekt må dette byttes hvert 4 til 10 år under norske forhold. Dette koster totalt ca 4000,- + en times arbeid.  Det å "smøre bremsene" utsetter ikke dette, men gjør at du i løpet av samme periode antakeligvis også må bytte hjulbein. Disse ligger på knappe tusenlappen per stk, og en halvtimes arbeid per stk. Og siden man først har dem av byttes gjerne støtdempere som gjerne koster en tusenlapp ekstra. 

Leafen bruker mindre bremser enn fossilbiler, men hver gang du er fulladet og bremser slår de inn. Hvis du skal vedlikeholde dem bør du bruke dem mer, og kanskje en lite dasj kopperfett på glideren når du skifter om til vinter/sommerdekk.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

valvolainen

Sitat fra: TorC på torsdag 14. november 2013, klokken 21:51
og kanskje en lite dasj kopperfett på glideren når du skifter om til vinter/sommerdekk.

Innbilte meg at kobberfett kun skal benyttes statiske steder der bevegelse ikke forekommer men fett er nødvendig for å unngå at ting setter seg?
Bruker alltid kobberfett på alle skruer, mens glidende og rullende saker alltid får annet smørefett.
Har jeg misforstått?

TorC

Sitat fra: valvolainen på torsdag 14. november 2013, klokken 22:23
Sitat fra: TorC på torsdag 14. november 2013, klokken 21:51
og kanskje en lite dasj kopperfett på glideren når du skifter om til vinter/sommerdekk.

Innbilte meg at kobberfett kun skal benyttes statiske steder der bevegelse ikke forekommer men fett er nødvendig for å unngå at ting setter seg?
Bruker alltid kobberfett på alle skruer, mens glidende og rullende saker alltid får annet smørefett.
Har jeg misforstått?

Ja. Du har misforstått. Man bruker ikke kopperfett på "dynamiske" deler fordi fettet er kostbart. Kopperfettets egenskaper endres imidlertid ikke.

Kopperfett koster bortimot 100 ganger så mye som vanlig fett. Men for vanlige forbrukere spiller det ingen rolle om det koster deg 0,001 krone eller 0,10 krone å smøre boltene.

Deler som er konstant bevegelse slik som gear, lager etc har ikke godt av kopperfett fordi det sliper litt (de fleste biler har en liten magnet på bunnpluggen for å fange opp spon som kan slipe). Kalipere kan enten settes inn med spesialfett, eller kopperpasta. 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

keca

Sitat fra: TorC på torsdag 14. november 2013, klokken 21:51
Sitat fra: keca på torsdag 14. november 2013, klokken 13:41
Av sikkerhetsgrunner velger jeg å si ja takk til demontering og oppsmøring av bremser. Det kan være det samme om det koster like mye med nye skiver og klosser hvis jeg en dag skal bremse å det viser seg at bremseklossene har satt seg og ikke gir full effekt.

Jeg har hatt service på diverse biler tidligere på Aasen Bil, Minnesund, der har de alltid på alle biler utført demontering og oppsmøring av bremser. De som jobber der kan nok si en del om hvorfor ha jeg skjønt.. Veldig mange av brukbilene som selges der får nye skiver og klosser og de gjennomgår bilen grundig. Det skal ikke være noe som går på sikkerhet på bilen som ikke er 100% i orden før den selges der..

Pris hos Aasen Bil Minnesund på service Nissan Leaf: 30 000/1 år rundt 2800,-, 60 000/2 år rundt 3500,-

Av "sikkerhetsgrunner" bør du si nei takk til "smøring av bremser":

Kaliperne er montert på hjulbeinet, dette er støpegods og har ikke godt av å bli skrudd av og på for mye. I verste fall løsner hele kaliperen, og da har du ingen bremser på det hjulet i det hele tatt.

"Smøring av bremser" er på nivå med "lufting av panser", og er bare en melkeku.

Hvis du tenker sikkerhet bør du sjekke belegg jevnlig, og bytte skiver/klosser hvis du har ujven bane eller over 25% rust. Hvis skive og klosser er montert korrekt må dette byttes hvert 4 til 10 år under norske forhold. Dette koster totalt ca 4000,- + en times arbeid.  Det å "smøre bremsene" utsetter ikke dette, men gjør at du i løpet av samme periode antakeligvis også må bytte hjulbein. Disse ligger på knappe tusenlappen per stk, og en halvtimes arbeid per stk. Og siden man først har dem av byttes gjerne støtdempere som gjerne koster en tusenlapp ekstra. 

Leafen bruker mindre bremser enn fossilbiler, men hver gang du er fulladet og bremser slår de inn. Hvis du skal vedlikeholde dem bør du bruke dem mer, og kanskje en lite dasj kopperfett på glideren når du skifter om til vinter/sommerdekk.

Flott da har vi fått oppklart det..

Selv mener jeg at om man skrur opp en gang på 30 000 og en gang på 60 000 tåler den det uten at man trenger å være redd for at noe ryker. Hobbymekanikere som skal dra til så man er sikker klarer sikkert å skru i filler dette. Er en grunn til at det finnes momentnøkler og tall på dette. Er vel også forsterket rundt hullene det støpegodset, man ser at det er en "ring" av annet metall der. At om man skrur opp disse to ganger ekstra resulterer i at hjulbein og støtdempere må skiftes føler jeg er helt søkt. Hvis du har opplevd dette selv tror jeg du bør vurdere dine evner som mekaniker. Og hvis kobberfett koster 100 ganger mer enn vanlig fett bør du heller ikke jobbe som personlig shopper...

For meg blir dette litt drøyt ihvertfall,  at det er farligere å få dette utført enn om man lar vær. Og at om man velger å få det utført til man få merkostnader på mange tusen..
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Jærbuen

Enig, Nissan hadde aldri gått for dette om det var fare for at bremsene hang og slang etter noen år....
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

TorC

Sitat fra: keca på fredag 15. november 2013, klokken 00:01
Flott da har vi fått oppklart det..

Selv mener jeg at om man skrur opp en gang på 30 000 og en gang på 60 000 tåler den det uten at man trenger å være redd for at noe ryker. Hobbymekanikere som skal dra til så man er sikker klarer sikkert å skru i filler dette. Er en grunn til at det finnes momentnøkler og tall på dette. Er vel også forsterket rundt hullene det støpegodset, man ser at det er en "ring" av annet metall der. At om man skrur opp disse to ganger ekstra resulterer i at hjulbein og støtdempere må skiftes føler jeg er helt søkt. Hvis du har opplevd dette selv tror jeg du bør vurdere dine evner som mekaniker. Og hvis kobberfett koster 100 ganger mer enn vanlig fett bør du heller ikke jobbe som personlig shopper...

For meg blir dette litt drøyt ihvertfall,  at det er farligere å få dette utført enn om man lar vær. Og at om man velger å få det utført til man få merkostnader på mange tusen..

Nå har vel Nissan i Norge ikke sagt noe om antall km, men årlig såvidt jeg vet. Men dette vet du vel egentlig?

Jeg vet ikke hvor lang levetid du antar Leaf har, men tar man utgangspunkt i andre biler så snakker vi om en levetid på rundt 15 år. Det å skru opp og igjen kaliperne årlig vil selvsagt ha en konsekvens for gjengene. Nettopp fordi de er forsterket kan man ikke bare gjenge dem opp. Men dette vet du vel egentlig?

Kjøper du fett på Biltema så er det nok ikke så store prisforskjellen. De som kjøper kvalitetsfett kjenner prisene, og kopperfett er MYE mye dyrere.

Når man skriver "hundre ganger mer" så betyr det ikke nødvendigvis bokstavelig talt. "Hundre ganger mer" er en språklig finurlighet for å understreke et poeng. Men alt dette visste du kanskje? For du ville kanskje bare forsøke å være vrang?

Bremser og kalipere kommer jo selvsagt ikke til å "henge og slenge". Men etter å ha demontert dette årlig vil man komme til et punkt hvor gjengene blir slitne. Da bytter man hele beinet.

Denne smøringen av bremsene er kun en melkeku for Nissan og intet annet. Det er jo ikke slik at Leaf er den eneste bilen i Norge som har regenerering. Toyota selger "et par" hybrider i året, og der anbefales det altså ikke så vidt jeg har forstått.

Folk må selvsagt gjøre som de vil, men garantien gjelder ikke slitedeler så man vinner ingenting garantimessig ved å smøre bremsene. Det å kaste bort 2-3 tusen i året må jo folk gjerne gjøre.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rasmus.B

Nå har ikke jeg tenkt å hive meg på diskusjonen om det er skadelig eller ikke å demontere bremsene for å smøre de opp, men jeg har vært overbevist om at smøringen ikke har så mye med sikkerhet å gjøre, men heller det å forhindre at bremsene skal henge littt og redusere rekkevidden. På en fossil bil er ikke dette noe krise før det blir skikkelig varmt, men på en elbil er bremser som henger noe skikkelig dritt, og gjør sitt til at rekkeviddeangsten blir opprettholdt.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

RoundTrip

Sitat fra: Kim Amlien på onsdag 02. oktober 2013, klokken 21:59
Boikottet Nissan pga. prisen, Haugaland Bilsenter skulle ha 3690 kr. og da valgte jeg heller lokalt verksted og fikk jobben gjort hos Automester Stord til 1810,-.
Hvis Nissan i det hele tatt ønsker at kundene skal bruke de, får de ta og legge prisen på ett realistisk nivå. Det er ikke fossilbiler som skal inn på service.

Interessant. Kjøpte selv Leaf på Haugaland Bilsenter, og bor på Stord.
Gjelder Nissan sin garanti osv hvis en ikke gjør service hos dem?
Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

BE

De kan fraskrive seg garantien, men ikke reklamasjonen. Den er spikret med lov i Norge.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

emil

Var for noen uker siden innom Nissan for å forhøre meg om førstegangs service på min USA leaf (litt over et år og 20.000km). De sa som det var at servicen i all hovedsak var oppsmøring av bremser og bytting av pollenfilter. Totalt ca 4000kr

Min vanlige kjørerute og kjørestil tilsier at jeg i hvertfall får en kraftig oppbremsing der bremsene også tar bak daglig, så jeg ser ikke noen stor grunn til å få gjort noe med de.

Pollenfilteret ble kjøpt på Ebay og kostet en 100-lapp og med 10 minutter googling + 20 minutter mekking var filteret byttet og bilen klar til bruk.

Når neste service kommer om et år og det vel skal byttes bremsevæske kan vel et hvilken som helst anstendig verksted gjøre det i tillegg til å gå over det mekainske og se at alt der ser greit ut.

JBS

Sitat fra: emil på søndag 01. desember 2013, klokken 17:06
Var for noen uker siden innom Nissan for å forhøre meg om førstegangs service på min USA leaf (litt over et år og 20.000km). De sa som det var at servicen i all hovedsak var oppsmøring av bremser og bytting av pollenfilter. Totalt ca 4000kr

Min vanlige kjørerute og kjørestil tilsier at jeg i hvertfall får en kraftig oppbremsing der bremsene også tar bak daglig, så jeg ser ikke noen stor grunn til å få gjort noe med de.

Pollenfilteret ble kjøpt på Ebay og kostet en 100-lapp og med 10 minutter googling + 20 minutter mekking var filteret byttet og bilen klar til bruk.

Når neste service kommer om et år og det vel skal byttes bremsevæske kan vel et hvilken som helst anstendig verksted gjøre det i tillegg til å gå over det mekainske og se at alt der ser greit ut.

Der er åbenbart stor forskel mellem Danmark og Norge på 1 gangs service.

Fik selv tilbud fra 5 forskellige Nissan værksteder.
De 4 af dem holdt hårdnakket på at der SKAL efterses og smøres bremser, priser var ikke ens, men lå mellem ca 1800 og 2500 Dkr.
Det femte værksted mente at det er helt valgtfri om man VIL ha bremseeftersyn eller ikke, selvom vi bruge tonsvis af salt her i DK.
Pris 865,- Dkr og det er med et nyt pollenfilter !!! så det blev dem  ;D

Han kunne også fortælle at jeg til hver en tid gerne måtte smøre dem selv, dette skulle blot være synligt når den kom på liften.

Mvh Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA