Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av Team Lotus, onsdag 05. september 2012, klokken 19:51

« forrige - neste »

sla

Vestlandske Auto i Ålesund skal ha kr 3800,- for førstegangsservice på Leaf.
Noen som vet om dette er mulig å gjøre andre steder i området?
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

eivisa

Skal på service for andre gang på onsdag. Vel 53000km. Prøver Biltunet voss denne gangen... ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Ellbil

Sitat fra: Team Lotus på onsdag 05. september 2012, klokken 19:51
Etter å først ha henvendt meg til forbrukerrådet sa de at problemstillingen med unødig og for dyr service var en sak for konkurransetilsynet. Men at NAF var den vanligste aktøren som fremmet slike saker, det er lettere og enklere enn at privatpersoner gjør det.

Så jeg snakket med NAF og forklarte mitt synspunkt om at Nissan Norge både krever urimelig hyppig service og tar for mye betalt i forhold til arbeidet som utføres.

Men mitt synspunkt er bare basert på "hearsay" etter å ha googlet rundt en stund etter først å ha blitt sjokkert over de oppgitte prisene fra Ålgård Auto.

NAF sa at dette var første gang de hadde blitt presentert bekymringen og at de var interessert i å undersøke dette nærmere. Det er en kjent sak at verkstedsinntekter er den viktigste inntekten for norske forhandlere, og det er ikke vanskelig å forstå at Nissans ryggmarksrefleks er å forsøke å videreføre denne modellen selv for en bil som ikke krever like omfattende vedlikehold som en forbrenningsbil.

MEN for å undersøke saken nærmere må de få se eksakt hva manualen sier skal utføres ved hvert service-interval. Jeg har ikke fått levert min bil enda så jeg har ingen manual! Så kanskje kan noen her scanne informasjonen og laste den opp her eller til dropbox?

Om du velger å ikke ta service på bilen, og noe skjer i løpet av 5-års-perioden, tror jeg ikke Nissan unnslipper forbrukers reklamasjonrettigheter i flg. norsk lov. Garantien fra Nissan får du ikke, men den er ikke bedre en Forbrukerkjøpsloven så vidt jeg vet. Det er vel ikke mer enn 5 års garanti på bilen? I så fall kan du droppe servisene og spare de 20 000 kronene og allikevel ha samme rettigheter. For Forbrukerkjøpsloven gjelder også elbil, og dyre serviser er ikke en del av dine plikter i forhold til FKL. FKL sier at et produkt som er ment å vare over 5 år skal vare over 5 år og nevner ikke dyre servicer. Batteriet skal altså vare over 5 år uten at det skal trengs å etterses årlig for 5000 kroner.


knuterik

Sitat fra: Ellbil på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 02:48
Om du velger å ikke ta service på bilen, og noe skjer i løpet av 5-års-perioden, tror jeg ikke Nissan unnslipper forbrukers reklamasjonrettigheter i flg. norsk lov. Garantien fra Nissan får du ikke, men den er ikke bedre en Forbrukerkjøpsloven så vidt jeg vet. Det er vel ikke mer enn 5 års garanti på bilen? I så fall kan du droppe servisene og spare de 20 000 kronene og allikevel ha samme rettigheter. For Forbrukerkjøpsloven gjelder også elbil, og dyre serviser er ikke en del av dine plikter i forhold til FKL. FKL sier at et produkt som er ment å vare over 5 år skal vare over 5 år og nevner ikke dyre servicer. Batteriet skal altså vare over 5 år uten at det skal trengs å etterses årlig for 5000 kroner.

Men:
Om du har kjøpt en parallellimportert Leaf, så hjelper det ikke stort å avkreve Nissan reklamasjonsrett - da må du gå til forhandler/importør. Da blir det fort slik at det er tryggest å ha gjennomgått serviceprogrammet slik at du allikevel kan forholde deg direkte til Nissan!
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

el nino

Hei Leafeiere! Fikk svar fra Hedins bil i Strømstad idag på pris for 1.gangs service: 1.880 sek. :D
I Oslo skal de ha kr. 3.600. :( Og de har alt utstyr som skal til for å ta sevice på Leaf.
Så det blir nok en "Harrytur" til Strømstad i Oktober ;)

Kim Amlien

#306
Boikottet Nissan pga. prisen, Haugaland Bilsenter skulle ha 3690 kr. og da valgte jeg heller lokalt verksted og fikk jobben gjort hos Automester Stord til 1810,-.
Hvis Nissan i det hele tatt ønsker at kundene skal bruke de, får de ta og legge prisen på ett realistisk nivå. Det er ikke fossilbiler som skal inn på service.
Stord
Svart Nissan Leaf 2012

Ellis

Sitat fra: el nino på onsdag 02. oktober 2013, klokken 21:14
Hei Leafeiere! Fikk svar fra Hedins bil i Strømstad idag på pris for 1.gangs service: 1.880 sek. :D
I Oslo skal de ha kr. 3.600. :( Og de har alt utstyr som skal til for å ta sevice på Leaf.
Så det blir nok en "Harrytur" til Strømstad i Oktober ;)

Merkelig, for under en mnd siden svarte de meg at de ikke hadde kommet i gang med service på Leaf, og at de ikke kom i gang før om et års tid? Kunne du ha sendt meg PM med epostadresse til kunderådgiver du hadde kontakt med, evt legge den ut?
Nissan Leaf, sølv.
Asker

el nino

Hej igen,
Jag har gjort ett prisförslag på första service på denna bilen som du kan se i den bifogade filen.
Vi är autoriserade för Leaf och har dem verktyg som behövs. När det kommer till batteriet så kan vi se det i våran dator.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Med vänlig hälsning
______________________________
Martin Hilmersson

Servicerådgivare

Hedin Göteborg Bil AB
452 32 Strömstad
Besöksadress:  Prästängsvägen 23

Direkt: +46 526 28573
Växel:  +46 526 28570
E-post: Martin.Hilmersson@hedinbil.se
www.Hedinbil.se  | www.facebook.se/hedinbil
Dette skulle vel tyde på at de tar service på Leaf. Men for å få eksakt pris, må man sende dem bilnr.

Ellis

Sitat fra: el nino på torsdag 03. oktober 2013, klokken 11:14
Dette skulle vel tyde på at de tar service på Leaf. Men for å få eksakt pris, må man sende dem bilnr.

Det ser slik ut, har sendt de epost igjen... så får vi se. Tusen takk.
Nissan Leaf, sølv.
Asker

Red1963

Samme svar som jeg har fått og det tyder på at det vil bli betydelig billigere å ta service i Strømstad. På sikt kan vi vel håpe på at det vil bli en "prispresser" i Østfold...
Pendler Sarpsborg - Oslo i en Nissan Leaf Tekna - 2013 modell :-)

Lev vel!

Arha

Er det noen som har prøvd service i Strømstad ennå? Sjekket med BNH Økern i dag ang pris på 2. års service, og denne skulle de ha 5100 for. >:(
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

kjbu

Sitat fra: Arha på onsdag 09. oktober 2013, klokken 19:04
Er det noen som har prøvd service i Strømstad ennå? Sjekket med BNH Økern i dag ang pris på 2. års service, og denne skulle de ha 5100 for. >:(

UFF for en pris! Da hadde jeg glatt hoppet over og tatt service neste år.
Garantien forsvinner ikke ved manglende service (bortsett fra på servicepunktene).
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

vangli

Hva er egentlig forskjellen i service på en Leaf og en fossilbil som ikke et vanlig verksted kan gjøre. Så vidt min ringe forstand sier, er det tre ting som skiller.

1) Null behov for motorolje, kontroll av eksos og partikkelfiltre, men vanlig mekanisk kontroll/service.
2) Ekstra behov for kontroll/smøring/justering av bremser grunnet lite bruk p.g.a. regenerering.
3) Måling av driftsbatteri.

Pkt 1. tilsier lavere pris. Pkt 2. noe ekstraarbeid (1 time?). Pkt 3 gjøres enkelt selv med billig OBDII enhet og mobiltelefon. Min ODBII enhet kostet 60 kroner og den gratis mobilapplikasjonen gir verdier for 96 cellegrupper, SOC med mere.

Pkt 1 og 2 kan hvilket som helst verksted utføre. Så hva skjer om man gjør de tingene på et vanlig verksted. Da vil vel garantien gjelde, eller er det noe jeg har glemt?

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

marric

Hej.

Jag mailade Martin Hilmersson, Hedin Bil i Strömstad om frågade om 2-årsservicen för Nissan LEAF (2012).

Jag fick till svar att det skulle kosta 6.023 SEK! De har nu uppjusterat priset. Motiveringen vet jag inte riktigt, men de grundade det med att år 2-servicen är det större jobb (3 timmar mot 2 timmar för 1-årsservicen), samt att de byter bromsvätska samt kupèfilter.

Med det priset är det inte längre prisvärt att åka till Strömstad.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA