Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av Team Lotus, onsdag 05. september 2012, klokken 19:51

« forrige - neste »

Noel

Oppdatering:

- I følge BNH Lillestrøm har Nissan sentralt visstnok bestemt å sette ned prisen på første års service fra 4100-5000 (som deres forhandlere tok), til nå 3690,-.

Dette ble bekreftet hos BNH Lillestrøm i forrige uke. De vil da gjennomføre servicen som tidligere nevnt i denne tråden (gjennomgang av bremse-systemet og batteri). Alle de andre forhandlerne er pålagt det samme, kanskje greit å vite for alle her.
Nissan Leaf 2012 SL (US)
48674km

leafster

Jeg fikk tilbud på 3690 fra BNH Rud i høst, så den prisen er ikke ny. Slo til på 2500m/lånebil hos Brennes, men de har visst skrudd opp noe.

Aspiranten

Betalte også 3700,- ca.

Denne behandlingen gjør at jeg trolig aldri vil vurdere Nissan igjen.

Bare så synd Toyota er helt elendige kjøremaskiner... Føles som båter med hjul.
Nissan Leaf

Smiling when sailing

Var på ferie i Finnland i sommer og hadde bilen på service der, siden jeg ikke fikk tid til å levere den inn før ferien i Tromsø. Jeg betalte 156 Euro og dette inkluderte i tillegg til vanlig service med bremseservice også reparasjon av pakningen til bakluka som jeg hadde ødelagt og vasking av bil... og en veldig vennlig og serviceinnstilt kundebehandling... Det var bare andre Leaf de hadde hatt på service. Det var også første gang med hurtiglading for Leafen. En hurtiglader hadde de og. Jeg ringte forhandleren egentlig bare fordi bestemora leverte sin quas... ågurk til forhandleren for service og sporte samtidig om leafen. Tenkte de kan sikkert ikke det siden forhandleren er midt på landet (Virrat). Men de overrasket  meg med å kunne tilby service siden de selger også Leaf og har hurtiglader osv.
Prisen inkluderte forresten også luftfilter, vinduvæske og vet ikke hva. Jeg forstår ikke helt prisene her i Norge og det gjorde han ikke heller men han er glad å ta meg i mot til andre service om ett år... og jeg vet ikke hvorfor jeg ikke skulle ta service der på ferie neste gang også.
I Tyskland er forresten prisen til første service ganske lik... Det kan nesten være lønnsomt å ta Kielferga bare for å ta service på Leafen...
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

kjbu

Sier forbrukerkjøpsloven at leverandør kan kreve årlig (kostbar) service på bil for at 5-års reklamasjonsfrist skal gjelde?

Greit, låser bremsekalipperene seg innen 5-års-fristen og jeg ikke har hatt service, så tar jeg den kostnaden selv. Men ryker andre deler som overhode ikke har noe med servicen å gjøre så skal vel garantien fortsatt gjelde?

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Thomas Parsli

Spørsmålet blir om det du reklamerer på er ment å vare vesentlig lenger enn to år uten service/vedlikehold.
(Jeg antar du tenker på forbrukerkjøpsloven, ikke garantien fra Nissan)

Jeg tolker forbrukerkjøpsloven dit hen at det er fem år reklamasjonsrett på bilen -og at den inkluderer batteriene.

Når det gjelder garanti, er ikke denne lovpålagt og selger kan stille krav om serviceintervaller og merkedeler.
Garanti kommer i tillegg til forbrukerkjøpsloven og kan ikke innskrenke de rettighetene du allerede har.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kjbu

Nissan sin 5-årsgaranti gjelder ikke slitedeler uansett.

Men er det forskjell på Nissan sin 5-års garanti og det som står i forbrukerkjøpsloven med 5 års reklamasjonrett?

Det frister meg å kun kjøpe årlig batteri-diagnose (5min, 1000kr?) og ta resten av servicen selv. Nissan-forhandleren sier nok at da ryker garantien, men gjør den virkelig det?


Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Thomas Parsli

Hva mener du er slitedel da?
Er turboen eller svinghjulet på en fire år gammel bil som har gått 120.000km slitedeler?

Forbrukerombudet mener du er like godt sikret med forbrukerkjøpsloven som med en garanti.
Jeg tror garanti sparer deg for en del tid og ev. bruk av advokat i enkelte tilfeller.

Det siste punktet tror jeg du bør ringe forbrukerrådet om, jeg tviler på at de kan styrke hele garantien.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 12. august 2013, klokken 15:07
Hva mener du er slitedel da?
Er turboen eller svinghjulet på en fire år gammel bil som har gått 120.000km slitedeler
Jeg ante ikke at Leaf hadde "turbo eller svinghjul". :)

Garanti kan knyttes til service, reklamasjonsretten gjelder uansett.
Men om feilen kommer av manglene service, har en et problem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BE

Dersom delen som svikter ikke et et servicepunkt, eller følgefeil av dette, må forhandleren kunne dra frem noen fantasifulle argumenter for å slippe å dekke dette på reklamasjon.

Vi har masse potensielle feil som kan oppstå. F.eks. vindusheiser, varmekolbe, alt av elektronikk o.l.
Alt dette går inn i 5 års reklamasjon uavhengig av hvor service er utført.

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Electrix

Jeg ble litt bekymret etter å ha lest denne tråden, men har nettopp fått bilen hjem fra service og endte opp på 2863, omtrent det jeg ble forespeilet da jeg kjøpte bilen for et år siden (Sørlandets Bilsenter, Nissan-forhandler i Kristiansand).
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Electrix på søndag 18. august 2013, klokken 20:38
Jeg ble litt bekymret etter å ha lest denne tråden, men har nettopp fått bilen hjem fra service og endte opp på 2863, omtrent det jeg ble forespeilet da jeg kjøpte bilen for et år siden (Sørlandets Bilsenter, Nissan-forhandler i Kristiansand).
Det er bra at Sørlandets Bilsenter verdsetter sine kunder og ikke utelukkende prøver å melke dem  ;)

FrodeK

Lurer bare på en ting: Nå er det 19 sider med klager og kommentarer rundt serviceprisene bare på denne ene tråden. Hvor er Elbilforeningen? Mener de noe om dette? Har de tenkt å gjøre noe på vegne av ganske mange medlemmer som kjører Leaf? Er det vår interesseforening, eller hva?
Synes det er pussig at foreningen ikke har kommet seg på banen for lengst.
Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

jorgen.s

Nissan Norge: Du kan få utført service på Nissan Leaf hos en autorisert Nissan-forhandler uansett hvor i Europa

Det blir nok til at jeg tar en harrytur, der tar de 1850SEK for første service!

I Kiel tar de forresten 165 Euro.

Kjenner at jeg ikke skal være Nissankunde ut livet, som Morfar var (Datsun/Nissan)

:)
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

fael

Har kjørt snart 33.000 km uten service. Er det flere som har planlagt å sløyfe serviceprogrammet til Nissan? Vi satser på første service etter 5 år :-)
Hvit Nissan Leaf - 2012 modell
Hvit VW Caravelle - 1994 modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA