Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første lading på supercharger. Noe å tenke på..?

Startet av Gullars, lørdag 12. mars 2022, klokken 09:15

« forrige - neste »

Gullars

Hentet akkurat min nye TMY og skal lade på en supercharger. Jeg ser at ladegrensen i appen er satt til 70%. Noen grunn til det, eller kan jeg bare sette den til 100%? Hvor lang tid tar det å lade den helt opp fra ca 10%?

Motorwatt

Du har nok en lærekurve foran deg  :D. 1ste bud: Lad aldri bilen til 100%. 80% er det du burde lade til. 100% bare i untakstilfeller, og kun hvis kjøringen begynner straks etter lading. Gratulerer med ny bil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Bud nr. 2. Siste 30 min før ankomst Superlader, sett navigasjon til denne slik at batteriet får optimal temperatur. Ikke gjør det noe særlig lenger før 30 min ankomst. Oppvarming starter litt tidlig og bruker unødvendig med strøm. 30 min er nok om det ikke er svinkaldt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Gullars

Og straks ble jeg mer kunnskapsrik :)

Da justerer jeg ladegrensen til 80%. Skjønner jeg det riktig i at hvis jeg er på langtur og umiddelbart skal kjøre videre er det ok med 100%?

Bra tips vedr. å stille inn kartet på laderen :)

Motorwatt

Ja, det går greit når du er på tur. De siste 20% tar riktignok lenger tid, så neppe noe tid å spare.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

THE

Lade til 100% på hurtiglader og Tesla Supercharger er noe jeg bare gjør om det er mye ledig kapasitet på laderen og det er noe annet som medfører så langvarig pause at bilen blir ferdigladet. Det vil som oftest si middagspause på langtur for min del.

For å ta best mulig vare på batteriet bør vel batteriet alltid ligge mellom 30 og 70 % SOC (State Of Charge), men det er jo ikke mulig i praksis. Lading til fullt og utlading til tomt sliter på batteriet, og lagring av fulladet batteri er det verste for levetid.

I hverdagen er det nok lurt å lade opp til mellom 70 og 90%, avhengig av hva som er praktisk for deg. Det er også lurt å sette bilen til lading før den er nesten tom, så i hverdagen lader jeg hjemme når prisen er lav, og prøver å holde batteriet mellom 30 og 80 % så mye som mulig. På langtur kjører jeg gjerne ned til under 10%, men lader da med en gang. Jeg lader av og til opp mot 100% rett før avreise når jeg skal på langtur, eller som sagt en sjelden gang i forbindelse med ei lengre pause på langtur.

Viktig å huske på at det kan koste ganske mye å la bilen stå ferdigladet på en superlader, så flytt bilen så snart den er ferdig ladet, uansett om ladegrense er satt til 70% eller 100%.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Handyman

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 12. mars 2022, klokken 10:00
Bud nr. 2. Siste 30 min før ankomst Superlader, sett navigasjon til denne slik at batteriet får optimal temperatur. Ikke gjør det noe særlig lenger før 30 min ankomst. Oppvarming starter litt tidlig og bruker unødvendig med strøm. 30 min er nok om det ikke er svinkaldt.
Dette er funket på min TM3 uten VP. Den hadde gjerne over 90grader på væska inn på batteriet. På min Y med VP går forvarmingen av batterie sykt mye mye tregere, ofte bare halve temperaturen inn på batteriet (ses tydelig med SMT). Varmingen slås av og på til stadighet over en lang periode. Min erfaring er at 30min på Y er alt for kort tid til å få god nok varme (les opp mot 50grader) i batteriet. I starten fikk man ikke høy nok temp i det hele tatt.

Så et helt seriøst tips til @Gullars. Les HELE manualen for bilen din fra begynnelse til slutt. Følg linken i signaturen min.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Gullars på lørdag 12. mars 2022, klokken 10:14
Og straks ble jeg mer kunnskapsrik :)

Da justerer jeg ladegrensen til 80%. Skjønner jeg det riktig i at hvis jeg er på langtur og umiddelbart skal kjøre videre er det ok med 100%?

Bra tips vedr. å stille inn kartet på laderen :)

Ja, det er ok, men vil koste deg mye tid. Bedre å stoppe hyppigere. Jeg pleier å stoppe på ca. 60% og kjøre ned til ca. 10%, det gir raskest lading i snitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

matho

Hva er grunnen til at det anbefales at bilen alltid står koblet til strøm egentlig?

Motorwatt

#9
Her er et lite kort sitat fra Teslas anbefaling om batterilading der Tesla sier følgende:
"Den viktigste måten å bevare batteren på er å la kjøretøyet være tilkoblet når du ikke bruker det. Dette er spesielt viktig hvis du ikke planlegger å kjøre Model S på flere uker. Model S våkner når det er nødvendig for automatisk å opprettholde en ladenivå som maksimerer levetiden til batteriet.
Det er ingen fordel å vente til batterinivået er lavt før du lader. Faktisk yter batteriet bedre når det lades regelmessig," står det i Teslas brukermanual.
Alle, inkludert Tesla, anbefaler å koble til elbilen din til enhver tid.


Oversatt fra https://www.torquenews.com/1/plugging-tesla-every-night-vs-waiting-until-battery-gets-lower-level

ps. Jeg gjør det ikke...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Sitat fra: matho på mandag 09. mai 2022, klokken 14:27
Hva er grunnen til at det anbefales at bilen alltid står koblet til strøm egentlig?

For bilen tapper seg for strøm av seg selv og går til slutt tom....
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

matho

Sitat fra: Kim- på onsdag 11. mai 2022, klokken 13:51
Sitat fra: matho på mandag 09. mai 2022, klokken 14:27
Hva er grunnen til at det anbefales at bilen alltid står koblet til strøm egentlig?

For bilen tapper seg for strøm av seg selv og går til slutt tom....
Det er jeg klar over, men trenger jo ikke nødvendigvis å la den stå på lading så ofte man kan for det om.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA