Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OTA! Her må Ford bli bedre!

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 12. mars 2022, klokken 08:46

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Det er bare å ta seg sammen! Det het seg jo at "kunden har bestandig rett!

Kopi, bilde og lenke under.

Etterlyser oppgraderinger på Mach-E:

Dette svarer Ford på kritikken fra Mustang-eierne

Ford Mustang Mach-E ble markedsført med muligheten for trådløse oppgraderinger av ulike funksjoner. Men eierne merker fint lite.
ØIVIND A. MONN-IVERSEN
JOURNALIST MOTOR
PUBLISERT 11/03 2022 - 18:24 SIST OPPDATERT 11/03 2022 - 18:24

https://www.motor.no/elbil/dette-svarer-ford-om-mustang-oppgraderinger/219863?fbclid=IwAR1rgWXJ6jgwM8XRk5Ino7KvoFcWU05RzNk-kCbmjey65Yg9noXDaM8B1OI

Kopi:

Motor har fått flere henvendelser om dette. Og temaet drøftes inngående i det norske Mach-E-forumet på Facebook. En bruker skriver blant annet dette:

«Bilen min for eksempel, er produsert i april 2021, og fikk den utlevert i juli, altså for 8 måneder siden. Fikk min første OTA [Over the Air, altså trådløs, red.anm.] like etter jeg fikk bilen (e-call), etter den tid har det vært helt stille, altså ingen flere OTA. Jeg har stilt nedlastingen på manuell slik at jeg godkjenner hver enkelt nedlasting, ingen flere nedlastningsikoner har altså dukket opp på skjermen siden forrige sommer.»

Her er svarene Fords informasjonsdirektør Anne Sønsteby gir på Motors spørsmål:

– Hvorfor får ikke norske kunder OTA-oppdateringer?

– Mange av de oppdateringene som har kommet, har våre kunder allerede fått gjennom en eller flere oppdateringer på verksted. OTA blir sendt ut ved behov.

– Det hevdes at OTA-systemet ikke fungerer, stemmer det?

– Nei, det stemmer ikke, men det har stått på hold en liten periode og vil snart bli aktivert igjen.

– Ifølge internasjonale Mach-E forum drøyer OTA i Europa, fordi det amerikanske markedet prioriteres. Er dette tilfelle?

– Tidslinjene for utrulling av OTA i USA og Europa er forskjellige. Det er derfor ikke mulig å bruke forskjellige fora i USA som kilder for hvilken OTA som skal komme i Europa. Det er forskjellige grunner til dette, men GDPR [general data protection regulation – altså personvernforordningen, red.anm.] er en av dem.

– Kan norske kunder få disse oppgraderingene på annet vis, for eksempel hos forhandler?

– Ja, og mange av dem har allerede fått dette, så de trenger ingen OTA.

Sønsteby sier også at Ford har gjennomført flere mindre OTA-oppdateringer siden juni 2021 som ikke kundene nødvendigvis har lagt merke til eller fått informasjon om.

Daniel_0007

Hvis ota er så viktig så burde man kanskje heller vurdert tesla, selv om Ford har reklamert med ota så kan man ikke forvente at de er like hyppig som tesla, hadde jeg hatt Mach-e så hadde jeg nok vært fornøyd med en ota i året.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA