Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Phantom drain i 2022.4.5.3?

Startet av RuneW, fredag 11. mars 2022, klokken 09:43

« forrige - neste »

RuneW

Føler med litt dust med spørsmål om phantom drain etter 60kkm med bilen, men har opplevd litt merkelige ting i det siste.

Var for et par dager siden en tur til Sverige og opplevde at soc gikk fra 48% fra til 40% fra en ettermiddag til den andre. I går ettermiddag satte jeg fra meg bilen med 20% soc og når jeg skulle et ærend på kvelden (etter 5 timer), var den på 15% soc. Bruker ikke sentry mode. Temperaturen var 2-6 grader både når jeg satte fra meg bilen og startet igjen.

Særlig den siste var svært overraskende. At resterende km-visning kan endre seg ved parkering er jo forståelig, men slik dramatisk endring av soc (i %) kan jeg virkelig ikke skjønne.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Sikker på at du ikke har fått sentry over på automatikk? Har du koblet til en tredjepartsapp? Prøvd en reboot?

Er bilen våken noen timer senere når du starter app eller går bort til bilen? Hvis den sover vil det ta litt tid før appen oppdaterer seg, eller hvis du er ved bilen så vil du høre at den våkner, med et lite smell i en kontaktor eller hva det nå er...

RuneW

Sitat fra: geear på fredag 11. mars 2022, klokken 14:00
Sikker på at du ikke har fått sentry over på automatikk? Har du koblet til en tredjepartsapp? Prøvd en reboot?

Er bilen våken noen timer senere når du starter app eller går bort til bilen? Hvis den sover vil det ta litt tid før appen oppdaterer seg, eller hvis du er ved bilen så vil du høre at den våkner, med et lite smell i en kontaktor eller hva det nå er...

Sentry står til AV nå i alle fall og tror ikke den noen gang har vært PÅ/Auto. Skulle til å si at jeg ikke har noen tredjepartsapp, men jeg har en gammel Tesla-app på Garmin-klokka (som ikke har virket og jeg ikke har brukt på et år). Bilen virker like treig til å våkne som den alltid har vært, dvs det tar - si - 10-15 sekunder før jeg får respons. Tror ikke den ikke sover. Men selv om den er våken, bruker den en kW?

Jeg har faktisk ikke prøvd å boote, men de siste dagene har min phantom drain forsvunnet like raskt som den kom.

Go figure...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Kim-

Bare å gå til bilen uten å ha åpnet appen først, så åpner du døren og venter til du hører et høyt klikk. Da er strømmen fra hovedbatteriet tilkoblet og bilen sov. Hvis du ikke hører noe klikk sov den ikke.

Eventuelt kan du skaffe deg 14-dagers prøveperiode på teslafi.com
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Sitat fra: Kim- på mandag 14. mars 2022, klokken 20:08
Eventuelt kan du skaffe deg 14-dagers prøveperiode på teslafi.com
Som er oppskriften på phantom drain...  :o

Iallfall for noen.

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 15. mars 2022, klokken 08:24
Sitat fra: Kim- på mandag 14. mars 2022, klokken 20:08
Eventuelt kan du skaffe deg 14-dagers prøveperiode på teslafi.com
Som er oppskriften på phantom drain...  :o

Iallfall for noen.
Denne appen https://www.getcharged.app/ vekker aldri bilen. Dersom du vil vekke bilen må du trykke "Force refresh". Appen viser status på bilen, og siste data før den sovnet. Logger lading, turer pluss en masse annet. Norsk utvikler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GOS

Sitat fra: geear på tirsdag 15. mars 2022, klokken 08:24
Sitat fra: Kim- på mandag 14. mars 2022, klokken 20:08
Eventuelt kan du skaffe deg 14-dagers prøveperiode på teslafi.com
Som er oppskriften på phantom drain...  :o

Iallfall for noen.

Er ikke noe Phantom Drain og snakke om på min Model 3 med TeslaFi de 37 månedene jeg har brukt det.

På min Model S  var Phantom Drain helt annet nivå, men selv der fikk en ikke mer enn ca 1 % med TeslaFi.

Med de rette innstillingene så skal det gå bra på Model 3  med TeslaFi
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA