Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

bZ4 vs Tesla X eller Y

Startet av VanillaBean, torsdag 10. mars 2022, klokken 11:21

« forrige - neste »

VanillaBean

Jeg kjører Toyota RAV4 i dag, men lurer på å kjøpe elbil. I første omgang tenker jeg selvsagt på Toyota, men etter nærmere ettertanke vurderer jeg også Tesla X og y som aktuelle. Er det noen som har gode argumenter for den ene eller andre av disse bilene?
iMiev siden september 2013.

turfsurf

Nyttelast er ekstremt lav på bz4x.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Relativt forskjellige biler. X er diger og dyr. Y hadde veldig lav nyttelast, men dette har visst blitt bedre, men det gjør at et kan være lurt å ikke kjøpe brukt Y.

Hadde iallefall prøvekjørt Ioniq 5 / EV6 før jeg hadde bestemt meg.

VanillaBean

Takk for gode og relevante innspill.

iMiev siden september 2013.

Grenadier

#4
Har reservert Model Y, men BZ4X vokser litt på meg. Bare det å få mailer fra en kundekontakt hos forhandleren, og med et direkte Tlf nr, er jo en helt annen verden enn Tesla. Der tar ingen tlf når man ringer.. Så er jo Y vesentlig raskere, bedre rekkevidde, og overlegen app og bra teknologi med oppdateringer osv. Men Toyotaen er jo litt rimeligere (ca 50.000 ift mitt utstyrsvalg), virker som veldig bra AWD, og helt sikkert en veldig uproblematisk bil å eie. Dog tipper jeg at Y vil holde seg bedre i pris på sikt?

Hører gjerne synspunkter mellom de to bilene :-)

turfsurf

Sitat fra: Grenadier på lørdag 02. april 2022, klokken 22:10
Hører gjerne synspunkter mellom de to bilene :-)
Du har vel belyst forskjellene bra selv, men.

Fordeler med Toyota:
- bakkeklaring / offroad egenskaper
- batterigaranti (viktig hvis du skal ha bilen lenge)

Fordeler Tesla:
- Rekkevidde
- Forbruk (antagelse, mulig jeg tar feil)
- Ytelse
- Kjøreglede (her tipper jeg basert på andre Toyotaer jeg har prøvd)
- Tilhengervekt

Så er det mange ting man kan diskutere som serviceapparat, design, software, brukervennlighet, holdbarhet osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daghoi


De første versjonene av BZ4X kommer med 6,5 kWh (?)ombord lader. Hvilken grad er det en praktisk begrensing ?

RJK

#7
Hjemme betyr det normalt sett lite og ingenting, da man med denne hastigheten normalt klarer å toppe opp batteriet i løpet av natten, selv om du skulle komme hjem med bortimot tomt batteri. Selvsagt under forutsetning at du har lader og anlegg i garasjen/carporten/gårdsplassen som takler den hastigheten på ladingen.

Med mer vanlige 3,6 kW, så tar det betydelig lengre å lade bilen fra nesten tom til nesten full, men sjeldent at neste tur er så lang at man trenger fullt batteri. Du rekker normalt å lade mer enn standard daglig forbruk, så når du kommer jeg neste dag, vil du fortsette å toppe opp batteriet.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator

Stort sett bare begrenser det hvor ofte man vil bruke AC-lading når man er vekke fra egen lader. Jo raskere bilen klarer å lade på AC, dess billigere blir det, hos de aller fleste leverandører, siden de ofte tar betalt per tid du står i kombinasjon med per kWh du rekker å lade.

Det ser ut til å gå mot en (motvillig) endring til prising bare basert på kWh-prisen, fordi myndighetene må rasler med sablene og hinter om at dette kan bli lovpålagt.

Det andre er jo selvsagt hvor lenge man må stå før bilen er ladet "full" (alt etter satt ladegrense og batteristørrelse), eller om man ser det på en annen måte, hvor mye strøm man får på "byturen". Er jo alltids hyggelig om bilen rekker å toppe opp helt fullt innen du kommer tilbake til den.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: Grenadier på lørdag 02. april 2022, klokken 22:10
Har reservert Model Y, men BZ4X vokser litt på meg. Bare det å få mailer fra en kundekontakt hos forhandleren, og med et direkte Tlf nr, er jo en helt annen verden enn Tesla. Der tar ingen tlf når man ringer.. Så er jo Y vesentlig raskere, bedre rekkevidde, og overlegen app og bra teknologi med oppdateringer osv. Men Toyotaen er jo litt rimeligere (ca 50.000 ift mitt utstyrsvalg), virker som veldig bra AWD, og helt sikkert en veldig uproblematisk bil å eie. Dog tipper jeg at Y vil holde seg bedre i pris på sikt?

Hører gjerne synspunkter mellom de to bilene :-)

Jeg tror Toyotaen også kommer til å holde seg svært godt i pris. De skal jo lage så få av de at man omtrent må vinne i lotto for å få levert en innen en noenlunde fornuftig tidsramme. Kombinert med at mange liker Toyota og har ventet på elbil derfra tipper jeg bruktmarkedet blir ganske hett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

#9
Sitat fra: daghoi på søndag 03. april 2022, klokken 14:02

De første versjonene av BZ4X kommer med 6,5 kWh (?)ombord lader. Hvilken grad er det en praktisk begrensing ?
Da lader man vel fullt på ca 10 timer. For de fleste er jo det greit. Innimellom har vi bruksmønster som hadde gjort det litt snaut. Typisk lande på hytta med nesten tomt batteri og dra videre etter 7 timer.  Men ikke akkurat krise.

Edit: kom foresten på at på hytta så er vi begrenset til 20A, men trefas. Må man ha 30A enfas for 6,5kW så er det jo litt krise. Vil si kun enfas støtte er ett større problem en effekten i seg selv.  Noen som vet?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. april 2022, klokken 17:23
Kombinert med at mange liker Toyota og har ventet på elbil derfra tipper jeg bruktmarkedet blir ganske hett.
Er nok mange i "Toyota menigheten"  som venter på elbil ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#11
Sitat fra: turfsurf på søndag 03. april 2022, klokken 19:59
kom foresten på at på hytta så er vi begrenset til 20A, men trefas. Må man ha 30A enfas for 6,5kW så er det jo litt krise. Vil si kun enfas støtte er ett større problem en effekten i seg selv.  Noen som vet?
Vet ikke, men du vil jo ikke få mer enn ca 4,5 kW med de fleste andre elbiler heller på 20A hvis du ikke har 400V. Og jeg ser jo ikke helt problemet. Hvis du reiser videre fra hytta etter bare 7 timer, så har du rikelig med strøm til å komme til en hurtiglader. Hvis det skjer et par ganger i året at du må ha 100 % etter 7 timer, så koster det noen hundrelapper i året. Kan umulig være en dealbreaker. Har aldri savnet å lade med mer enn 16A 1-fas på hytta.

turfsurf

#12
Sitat fra: Trond.m på søndag 03. april 2022, klokken 22:19
Sitat fra: turfsurf på søndag 03. april 2022, klokken 19:59
kom foresten på at på hytta så er vi begrenset til 20A, men trefas. Må man ha 30A enfas for 6,5kW så er det jo litt krise. Vil si kun enfas støtte er ett større problem en effekten i seg selv.  Noen som vet?
Vet ikke, men du vil jo ikke få mer enn ca 4,5 kW med de fleste andre elbiler heller på 20A hvis du ikke har 400V. Og jeg ser jo ikke helt problemet. Hvis du reiser videre fra hytta etter bare 7 timer, så har du rikelig med strøm til å komme til en hurtiglader. Hvis det skjer et par ganger i året at du må ha 100 % etter 7 timer, så koster det noen hundrelapper i året. Kan umulig være en dealbreaker. Har aldri savnet å lade med mer enn 16A 1-fas på hytta.
Dealbreaker er det åpenbart ikke. Vi har 400V trefas på hytta, men I-Pacen støttet bare 32A enfas, samtidig som at den har ganske stort batteri. I praksis betyr det å starte med halvfullt batteri, sammenlignet med fulladet batteri som vi får med god margin på Model 3. Poenget med det er jo å slippe hurtiglading neste dag, i stedet for å måtte hurtiglade.

Men som sagt, en egde case helt klart, selv om det er snakk om flere enn ett par ganger i året for vår del... Viktigere er lavt forbruk, som bidrar til å senke ladetiden også, uansett type lader.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

For de som vurderer en BZ4X, så ta en titt på kommentaren min i dette forumet:

https://elbilforum.no/index.php?topic=60185.new#new

Kan være at man føler seg "avhengig" av "digital lånenøkkel", som muligens bare er på aller høyeste utstyrsnivå. Dette bør sjekkes opp med Toyotaforhandleren din. Og få gjerne svaret skriftlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

2yoda

Selv om jeg åpenbart er ganske glad i Toyota, har jeg siste året kjørt Tesla. Jeg har vært så fornøyd med Tesla-bilholdet, at det opplevdes som et stort steg å igjen skulle kjøpe Toyota. For meg stod egentlig valget mellom BZ4 og Y. X er en super bil, men oppleves for bred/stor når 80% av bilbruken er inn og ut av trange parkeringsplasser.

Det jeg vurderte var:
Tilhenger: Y = BZ4X (Jeg har ikke BE-sertifikat og kan dermed ikke trekke så mye mer enn 750kg på Y heller)

Bakkeklaring: BZ4x>Y (Året med modell 3 har jeg savnet god bakkeklaring, som muliggjør parkering langs vei når en skal bade/fiske/ gå på tur i området uten opparbeidet parkeringsplass).

Rekkevidde/ladehastighet: Y>BZ4X (Men BZ4X er nokså lik SR+ som jeg har idag, og jeg har aldri hatt rekkeviddeangst eller slitt med lang ladetid på langtur).

Service/oppfølging: Y=BZ4X (Jeg er strålende fornøyd med Tesla sin service, og har tidligere opplevd dårlig service hos Toyota. Hos Toyota får en derimot faste kontaktpunkt, og om det skulle bli en disputt opplever jeg at Toyota har et apparat for slike prosesser. Der er jeg ikke like trygg på Tesla, men det bygger mer på manglende egenopplevelser og mye "forumklaging")

Morro/Eierglede: Y>BZ4x (Tesla eierskapet har vært mer givende enn noen annen bil, med SW-oppdatering, stadig ny funksjonalitet lagt til, sprek, rikt underholdningstilbud fra skjerm mv. som vil bli savnet).

Forventet verditap: Y<BZ4X. Med Y er det vanskelig å vurdere om nybilprisene skal øke eller reduseres. Videre så har de allerede etablert en stor produksjon, og en kan forvente store leveranser i årene som kommer. For BZ4X er anslått produksjonsvolum for 2022 og 2023 nokså lavt, og en kan forvente en knapphet i markedet. I et 2-årsperpesktiv, forventer jeg derfor at Bz4x vil ha et lavere verditap enn Y neste 24 måneder, når en kjøper til introdusjonsprisen.

Basert på de vurderingene, vant den forhenværende fornuftige Toyota bilkjøperen over den nyfrelste Teslaeieren, og igjen falt altså valget på en Toyota...



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA