Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dørhåndtak kommer ikke ut

Startet av Elsykkelogelbil, torsdag 10. mars 2022, klokken 10:14

« forrige - neste »

Elsykkelogelbil

Etter å ha sett så mange videoer med Ioniq 5 var jeg sikker på at dørhåndtakene ville poppe ut når jeg nærmet meg. Dengang ei... Så leser jeg på nett at man kan enable dette i settings. Dengang ei.

Så jeg har mest sannsynlig ikke fått denne featuren på min Ioniq 5 premium AWD?

Det er utrolig klønete å måtte dytte inn håndtaket først for så å få ut nok håndtak til å åpne døra? Er det noe jeg går glipp av her? Til og med min 10 år gamle leaf kan man bare trykke på en knapp så lenge nøkkel er i nærheten.

Mens her må jeg først låse opp med nøkkel og så "lirke ut" håndtaket?

Tell me: what am I doing wrong? Kan umulig være så omstendig? Antar det er jeg som driter meg ut :)

kjellrt

Det er klønete :(

Bak den firkantede markeringen på dørhåndtaket er det en mekanisk bryter slik at døren låses / låses opp ved å dytte den firkantede markeringen noen millimeter inn. Den elektroniske nøkkelen må være i nærheten. Det er både tungvint og virker "brutalt".

Men dørhåndtaket kommer ikke ut. Det må dyttes og dras  :o

o.b.lix

#2
Håndtakene kommer ut når jeg låser opp min AWD Premium.

(Dvs når jeg nærmer meg bilen med nøkkel i lommen)


Her er tips https://www.youtube.com/watch?v=Lv6wwn8m-8U&list=PLxjlWoFMSh25EQdXgA2yHFBXJjCuZUmWK
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Elsykkelogelbil

Takk for svar, men jeg skriver jo i første innlegg at jeg ikke finner den innstillingen i settings.

Takk for tips om opplåsning! :) Men ser ut til at jeg må få ut håndtaket på samme klønete måte. Helt idiotisk når man har en ettåring på armen som skal inn i bilsetet. Bruke 2 hender for å åpne døra liksom. Ikke akkurat Mensa-kvalifikasjoner i den beslutningen.

Elsykkelogelbil

Leser et par steder på nett (glemt linken nå) at "... due to chip shortages" så ble en del biler levert uten den approach unlock door :( Mulig det er derfor jeg ikke har det, og den andre som skriver her...

Når man har vist fram så mange videoer av denne featuren og man har valgt premium som gir maks utstyr, må jeg si at jeg forventet at dette var på plass... Men mitt ansvar å sjekke, klandrer ikke bilforhandler ;)

o.b.lix

Fullt mulig å åpne med en hånd, på demobilen jeg prøvde åpnet selger manuelt, brukte pekefinger for å trykke inn og grep håndtak med tommel.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Elsykkelogelbil

Haha, det er super-keitete, jeg har jo gjort og prøvd dette flere titalls ganger de siste dagene. Mulig at det går an, men det er en idiot-løsning :-1:

yrune

Hvis man bestilte litt utpå høsten var det kun toppmodellen med alle tillegg (soltak) som fikk disse automatiske håndtakene. Påståelig pga chip mangel.

Litt klønete med en hånd, men pekefinger og tommel funker.

o.b.lix

Sitat fra: yrune på fredag 11. mars 2022, klokken 19:08
Hvis man bestilte litt utpå høsten var det kun toppmodellen med alle tillegg (soltak) som fikk disse automatiske håndtakene. Påståelig pga chip mangel.


Ok, det kan kanskje foreklare det, jeg har glasstak på min.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

bluesmann


Mrtiger

Blir sikkert veldig dyrt:(
Ettermontering av hengerfeste fikk jeg en pris på 25000kr:(
2013 Nissan Leaf, Acenta.

rdybli

Sitat fra: bluesmann på søndag 18. desember 2022, klokken 17:20
Kan dette oppgraderes?
Må bytte alle dørhåndtakene og det er iallefall en styreenhet som må inn.
Og ser ut til at kabel"matte" i alle dørene må byttes.(muligens i selve bilen også ?)
Software i bilen er vel heller ikke "registrert" for å ha de nødvendige funksjonene.
Er en hogger i Litauen som har håndtak,styreenheten og kabelmattene...rundt kr.15000.- ++(toll,moms etc.)

Exit elbil

For oss som har kjørt bil siden 80-tallet, når vi måtte stikke inn en nøkkel i et hull, og til og med måtte fri den rundt (vi ble veldig svette og utmattet av dette, og måtte hvile i bilen en god stund før vi var fit 2 drive), så er det ikke noe problem ved å bruke to fingre for å lukke opp bilen. Det er ren luksus, faktisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA