Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - spekulasjoner og erfaring

Startet av daktari, torsdag 10. mars 2022, klokken 08:56

« forrige - neste »

REN-BIL

Vet ikke hvilken motorvei du kjører på, men her er det i hovedsak 80 og 90 sone

turfsurf

Sitat fra: REN-BIL på tirsdag 31. mai 2022, klokken 21:55
Vet ikke hvilken motorvei du kjører på, men her er det i hovedsak 80 og 90 sone
Ønsket var 50 mil i motorveifart. Da er ikke rekkevidde i landeveisfart så interessant. Motorveifart er 120 og oppover for min del.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

REN-BIL

Okei, hvis vi skal kverulere: hvor finner du kontinuerlig strekning i Norge med 50 mil motorvei i 150? Det er ikke et relevant spørsmål mao

automat

Hvorfor begrenser du det til Norge?

Oslo-Helsingborg er 50mil. Mesteparten 110-sone. Noe 120. I Danmark har motorveier 130-sone. Ganske mange nordmenn som kjører i Sverige og Danmark.

Legger man inn tur/reur, så klarer man 50 motorveimil også i Norge.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

HaraldElBil

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. mai 2022, klokken 15:15
Sitat fra: HaraldElBil på tirsdag 31. mai 2022, klokken 13:53
Merk: dieselbilen jeg har som bil nr 2 i dag kan gå 900-1000km mellom tanking. Så drømme-elbilen hadde vært akkurat det, men jeg er klar over at batteriteknologien ikke er helt der enda. Men drømme er jo lov.
Går den 100 mil i motorveifart?

Nei, men det var heller ikke det jeg ønsket meg. Jeg ønsket meg 100 mil mellom lading. Og mer enn 500km i motorveihastighet, altså 110 km/h.

Jeg tror dieselbilen bare går 800km på motorvei (typ nedover mot Sverige)

aleksandrium

#20
Tek.no har testet bilen i kjølig høstvær. Under rådende forhold estimerer de 329 km rekkevidde. Ca. 115 av 260 km ble kjørt på motorvei (Oslo - Halden).

Det tilsvarer vel omtrent et snitt på 23,4 kWh/100 km.

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/P44r8J/plass-til-storfamilien-vi-kjoerte-volkswagen-id-buzz

"Ved start estimerte bilen 378 kilometer rekkevidde.

Oslo – Halden via E18 (mest motorvei med 90–110 km/t): 116 km, snitt ca. 85 km/t. Forbruk 100 – 63 prosent. 24,5 kWh/100 km.

Halden – Ørje (landevei med mest 60–80 km/t): 59 km, snitt ca. 65 km/t. Forbruk 63 – 46 prosent. 21,2 kWh/100 km.

Ørje – Oslo (miks av landevei og motorvei, stort sett 70–90 km/t): 85 km, snitt 82 km/t. Forbruk 46 – 21 prosent. 20,5 kWh/100 km"
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

#22
Blir interessant å se hvordan den klarer seg på vinteren. Jeg finner ingenting om hva den har av kupevarmere, og den har jo en stor kupé å varme opp. Den har vel varmepumpe, men må den bruke mye strøm for å holde temperaturen bak komfortabel nok?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

aleksandrium

Ingen varmepumpe i 2023-modellen, dessverre...
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

aleksandrium

2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

Daniel_0007

Sitat fra: aleksandrium på onsdag 19. oktober 2022, klokken 08:16
Teslabjørns rekkeviddetest:


https://youtu.be/Iw64DEmXl7M

Spoiler:

Er vel som forventa, er ikke en bil man kjører 120 i, spesielt når det begynner å bli kjøligere som nå. Blir nok bedre når den får varmepumpe om 1 år eller 2.
Model 3 2019 LR Rwd

Moas

#26
Sitat fra: aleksandrium på mandag 17. oktober 2022, klokken 10:10
Ingen varmepumpe i 2023-modellen, dessverre...
Interessant!

Bringer minner til andre VW modeller uten VP. F.eks egolf 2014 uten VP hadde en rekkevidde på knapt 30-40% i -25'c sammenlignet med sommer. 

Kanskje man får gjentagelse av energisparemoduset i egolfen uten VP som kutter varmen når det var ca. 35% prosent igjen?

Blir uansett artig å se skikkelige vintertester med denne bilen.

Håper ingen kjøper en elbil i 2022 uten VP uten å forstå hvor kaldt det bli om vinteren og hvor mye dårligere rekkevidden er inntil da..
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Mortstokk

Sitat fra: Moas på onsdag 19. oktober 2022, klokken 12:14
Sitat fra: aleksandrium på mandag 17. oktober 2022, klokken 10:10
Ingen varmepumpe i 2023-modellen, dessverre...
Interessant!

Bringer minner til andre VW modeller uten VP. F.eks egolf 2014 uten VP hadde en rekkevidde på knapt 30-40% i -25'c sammenlignet med sommer. 

Kanskje man får gjentagelse av energisparemoduset i egolfen uten VP som kutter varmen når det var ca. 35% prosent igjen?

Blir uansett artig å se skikkelige vintertester med denne bilen.

Håper ingen kjøper en elbil i 2022 uten VP uten å forstå hvor kaldt det bli om vinteren og hvor mye dårligere rekkevidden er inntil da..


Jeg får min om anslagsvis 4-5 uker. Har ikke tenkt så mye på dette med fravær av varmepumpe egentlig. Er vi sikret 20 mil i 20 minus uten å tenke på strømsparing/måtte fryse så er jeg greit fornøyd på 99% av kjøreturene tror jeg.
Det jeg er mest spent på er om sønnene mine vil sitte å fryse i baksetet siden det verken er tresonet klimaanlegg eller luftekanaler bakover i bilen.
Kanskje voffsen vår må sitte med utedress i buret sitt baki bilen?

egleh

Sitat fra: Moas på onsdag 19. oktober 2022, klokken 12:14
Håper ingen kjøper en elbil i 2022 uten VP uten å forstå hvor kaldt det bli om vinteren og hvor mye dårligere rekkevidden er inntil da..
det er ikke så enkelt at en vp magisk fikser rekkevidde når det er kaldt. det er mange hensyn å ta når man designer moderne biler. når det er kaldt er det lite varme å hente fra luften, og en bil vil heller aldri ha plass til en radiator med optimal størrelse slik vi har i luft-luft varmepumper i hus, dvs virkningsgraden vil ikke være like god som på husvarmepumper. batterier yter ikke optimalt ved lav temp og må derfor varmes opp, ingen varme å hente der heller. elmotoren er svært effektiv, over 95%, så ingen varme der. en varmepumpe må ha en kompressor og pumper, ikke gratis. tesla sitt hvac system har feks 14 ulike driftsmodus, pga at noen ganger ønsker du å kjøle batteri, men varme kupe, andre ganger varme begge, osv. aldri verden at man klarer å gjøre alle slike driftsscenario optimale. summa summarum er det helt plausibelt at det for en rekke temperaturscenarier er like greit å ikke ha varmepumpe, det er også færre komponenter det kan bli feil med.

Truls Antonsen

Når jeg vurderte VP på en id.3, fikk jeg oppgitt at denne først begynner å gi positivt bidrag på turer over 30-60 minutter.
Dette er nok pga all varme inntil VP har noe å hente kommer som 1:1 energi.
Dette betyr at VP først har effekt på lengere turer, noe jeg ikke har så mye av med id.3

Har også en Audi etron, denne har VP, langt fra like effektiv, derved mer varme. Denne straffes %-messig mindre i dårlig vær enn id.3, men om det er pga mindre andel av energi fra batteriet går til varmeproduksjon vs fremdrift, så er ikke dette pga VP at dette skjer.
Varmebehovet på en id3 er en relativt større andel av totalforbruket på en "liten og lett" bil enn den store audien, slik at å gi VP på Audi kredit for relativt mindre tap i kulde er neppe rett...



Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA