Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I dag ble den lansert, vad tycks?

Startet av elektro, onsdag 09. mars 2022, klokken 20:36

« forrige - neste »

RJK

Er vel mer rettferdig å sammenligne med ID.3 og ID.4 som og har korte overheng. Men nå har vel aldri disse varebilbaserte bilene tilbydt den beste kollisjonssikkerheten. Et langt panser har sin fordel, som du antyder, ved at det gir større plass til deformasjonssone.

Tviler på at vi får se disse med større nese, selv om det ville kunne betydd bedre sikkerhet. Praktikalitet blir et valg der noe må ofres, og med kort snute vil kollisjonssikkerhet måtte gi endel.

Ikke det at man ikke kan designe en bedre løsning sammenlignet med andre kortsnutebiler, men de vil ikke kunne tilby samme sikkerhet som en langsnutebil som er designet med sikkerhet like høyt oppe på agendaen.

Men, er jo mange som ikke ser fordelen av lang snute og plass til endel bagasje i absorbsjonsområdet, dersom dette kan føre til noe mindre bagasjerom tatt totallengden i betraktning. Men samtidig ser vi at f.eks. BMW med sine langsnutebiler har valgt å ikke utnytte området til å gi "frunkspace".

Og i iX er det vel pakka slik at det i realiteten ikke er plass til så mye, selv ikke et område for ladekabler. På iX får man jo ikke engang lov å åpne panseret.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

02jan

Tipper den vil ha høyre passiv sikkerhet en samtlige personbiler der ut på under 1.8 tonn.  Dessuten sitter fører et godt stykke bak.
Vil også tro det vil være meget høy sikkerhet for de som sitter på 2.rad vs vanlig personbil.  Tviler på at fører som idag kjører nyere "kortsnute" Transporter sitter mer utsatt en fører langpanser i bmw 1/3 serie eller Rav4,Golf etc.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trond.m

#32
Jeg vil anta at man kan oppnå bedre passiv sikkerhet uten bagasjeplass foran siden man da har best kontroll med deformasjonen. Sammenlikningen med id.3 og 4 er jo relevant, men vekt kommer jo også inn. Med største batteri, så er det store krefter som skal opptas på en kort sone. Vekten er også en fordel om man treffer en liten personbil på 1000 kg, men ikke like bra i møte med et vogntog. Vekten gir større påkjenning for kroppen, selv om stivheten er stor nok til å hindre strukturell kollaps. Men jeg får vente på testresultater før jeg feller en dom. Kan gi avkall på litt sikkerhet mot mulighetene i en California versjon.

RJK

Sitat fra: 02jan på fredag 11. mars 2022, klokken 22:06
Tipper den vil ha høyre passiv sikkerhet en samtlige personbiler der ut på under 1.8 tonn.  Dessuten sitter fører et godt stykke bak.
Vil også tro det vil være meget høy sikkerhet for de som sitter på 2.rad vs vanlig personbil.  Tviler på at fører som idag kjører nyere "kortsnute" Transporter sitter mer utsatt en fører langpanser i bmw 1/3 serie eller Rav4,Golf etc.
Hva begrunner du dette i? All tidligere erfaring er at disse bilene er mindre sikker enn personbiler, og spesielt fører og passasjer fremme er utsatt pga den korte deformasjonssonen. Hva spesifikt mener du er kommet av info som tilsier at denne er revolusjonerende bedre enn nye biler med snute, inkludert elbilversjoner av disse?

Det er all grunn til å tro at mye av det som gjaldt før, fremdeles ikke er kommet helt opp til par på disse. Og det er at langt panser gir større mulighet for større deformasjonssoner.

Og baksetepassasjerer har jo normalt sett ingen airbags til å hjelpe seg, foruten eventuell sidekollisjonspute. Hvordan kan de da gi bedre sikkerhet for disse om de ikke har innført kollisjonsputer og for baksetepassasjerer?

Jeg ser du nevner Golf bl.a. men jeg regner med at du vil sammenligne denne mot nye Golf som vi ikke får i Norge, og ikke eldre versjoner. Poenget med å nevne eldre versjoner er jo bare for å sammenligne de med andre biltyper fra samme generasjon. Ikke for å sammenligne en gammel personbil mot en ny "varebil".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

02jan

Legg merke til at jeg skriver , de under 1.8 tonn. Buzz med sin konstruksjon, sitter du høyere en tradisjonell personbil, batteri-ramme konstruksjonen har vist at det kan bidra positivt for sikkerhet, buzz slik jeg forstår det har 3 meter akselavstand på den korte utgaven. Vekt er vel ukjent men neppe under 2T, og mer for den lange utgave med det store batteri.

Samt jeg ser en ganske grei deformasjonssone foran, og den stopper ikke der frontruta begynner (er det derfor man mener det er kort deformasjonsone?

Forventer at baksete passasjerer er utstyr minst med airbag gardiner, slik det er i en 17 år gammel Honda CR-V, passasjerene bak er beskyttet bra da de sitter høyere oppe, lengre avstand til å skalle i takkonstruksjoner, batterirammen sikrer sidekollisjon bedre en biler uten, vekten på bilen er langt over snitt personbil pr.idag.

+ Forventer at enhver ny genereasjon av bilmodell er minst like sikker som de beste fra forrige generasjon + noen forbedringer.

(Ser bilen også er satt opp med nettingvegg både mellom bagasje + mellom fører, bra )
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Daniel_0007

Sitat fra: 02jan på lørdag 12. mars 2022, klokken 00:37
Legg merke til at jeg skriver , de under 1.8 tonn. Buzz med sin konstruksjon, sitter du høyere en tradisjonell personbil, batteri-ramme konstruksjonen har vist at det kan bidra positivt for sikkerhet, buzz slik jeg forstår det har 3 meter akselavstand på den korte utgaven. Vekt er vel ukjent men neppe under 2T, og mer for den lange utgave med det store batteri.

Samt jeg ser en ganske grei deformasjonssone foran, og den stopper ikke der frontruta begynner (er det derfor man mener det er kort deformasjonsone?

Forventer at baksete passasjerer er utstyr minst med airbag gardiner, slik det er i en 17 år gammel Honda CR-V, passasjerene bak er beskyttet bra da de sitter høyere oppe, lengre avstand til å skalle i takkonstruksjoner, batterirammen sikrer sidekollisjon bedre en biler uten, vekten på bilen er langt over snitt personbil pr.idag.

+ Forventer at enhver ny genereasjon av bilmodell er minst like sikker som de beste fra forrige generasjon + noen forbedringer.

(Ser bilen også er satt opp med nettingvegg både mellom bagasje + mellom fører, bra )

Den veier 2,3 tonn
SitatWeight Unladen (EU) *   2300 kg

https://ev-database.org/car/1651/Volkswagen-ID-Buzz
Model 3 2019 LR Rwd

THE

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 12. mars 2022, klokken 11:31
Den veier 2,3 tonn
SitatWeight Unladen (EU) *   2300 kg

https://ev-database.org/car/1651/Volkswagen-ID-Buzz

Lurer på hvor mye en lang versjon med største batteri vil veie?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

Sitat fra: Trond.m på fredag 11. mars 2022, klokken 21:01
Kan ikke forstå annet enn at passiv sikkerhet for id. Buzz er er langt dårligere enn det man får i eksempelvis bmw iX. Avstanden fra front til førerplass må være betydelig kortere, og dermed kortere støtabsorberende sone.
Blir interessant å se EuroNcap test.
Nja, det var jaggu langt fra rattet og frem til nesa på bilen når man satt inn. Tror ikke det er et problem. Diger bil. Mer Caravelle enn Kangoo/Touran for å si det slik. ID.4 fremstår som liten ved siden av.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Fikk sett bilen på Ryen i dag. Den er diger. Subjektivt større enn Galaxy.  som en Transporter vil jeg si.

Interiøret virker noe mer eksklusivt i gråhvit enn ID.4 som har masse piano-plast. Dette var bra.

Bagasjerommet måler ca 130 dypt og 120 bredt. Det er armlener i bagasjerommet bak. Det hadde vært god plass til 7 seter i kortversjon, men ikke all verdens bagasje da. Mulig dette kommer en vakker dag.

Under baksetet har man kanskje 20 cm, men ganske små åpninger. Da får vi 150 cm lengde under setene. Men, på diagonalen langs gulvet målte jeg 180cm. Kankskje 10 cm til, da vil skia stikke litt ut i stigtrinnet til baksetet uten at det blir problematisk.

Man kan antagelig laste 2 stk barnevogner/bagvogn ved siden i bagasjen uten å slå de sammen.

Baksetene står som kjent på skinner og de kan vippes bakover. Men synes det er gjerrig av VW å ikke putte inn de 3-delte "franske" setene som brukes i Citroen Picasso eller S-max. Mer benplass bak enn i BMW iX og man sitter luftigere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hakotorg

Det er allerede sagt at det kommer både seks og sju-seter variant. 2+2+2 og 2+3+2. Tror det var på autogefül på YouTube jeg hørte det.

kodax

Den originale bussen var jo beryktet for å være en dødsfelle, men her blir det nok bra score på sikkerhet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: kodax på lørdag 12. mars 2022, klokken 21:42
Den originale bussen var jo beryktet for å være en dødsfelle, men her blir det nok bra score på sikkerhet.
Det var utstilt en T1 på Ryen, og knærne er rett bak fronten på bilen, så ca 2 mm stål som skiller utenfor og innefor i bilen.man satt vel oppå eller foran forhjulene på originalen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA