Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Polestar?

Startet av terjewa, onsdag 09. mars 2022, klokken 19:45

« forrige - neste »

terjewa

Hei. Jeg vurderer bytte bil og da står det mellom Polestar og Tesla. Siden de har 4x4 og ladekontakt på samme plass, dvs enklest bruke tesla sine ladere hvis flere åpner.
Er det noen med erfaringer med Tesla mod 3/y og Polestar. Er det bare ladestasjonene og rekkevidden som gjør Tesla til "best" valg?
Jeg har ikke kjørt Polestar selv enda så er derfor jeg ønsker høre av de som har erfaring med begge bilene.
Takk på forhånd.

Terje

Amadeus

Anbefaler å teste Polestar da og gjøre deg opp din egen mening, om ikke rekkevidde er det absolutt viktigste for deg så er det en no brainer etter at du har kjørt Polestar.

hELgenen

Kjørt både Tesla og Polestar og prøvekjøring er helt nødvendig av begge.

Hva du liker og vektlegger er det bare du som vet.

turfsurf

+1 til siste taler. Veldig forskjellige biler til å være så like...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Er det Model Y som er aktuell, prøv den, anta ikke (som jeg gjorde) at model 3 er forholdsvis lik å kjøre. De er veldig forskjellige.

Polestar selger ut pre-owned med en grei rabatt og om bilen er registrert før august 2021 får en med alt utstyr minus varmepumpe. Nye P2 mangler etterhvert litt pga halvleder krisen (ribbet pilot pakke og håndsfri åpning av bakluke)
Varmepumpen ga ikke noe særlig utslag i NAFs rekkevidde test i vinter.

THE

Som hELgenen sier så er Polestar og TM3/TMY ganske forskjellige biler. Her er det smak, egne preferanser som bestemmer hva som er best for deg. Jeg vil også anbefale å få en skikkelig test av bilene, ikke bare en liten times prøvekjøring hvis du har mulighet for det.

Nå begynner det å bli så godt utvalg av elbiler at det skal være mulig for de aller fleste å finne en bil man både liker og som samtidig oppfyller de praktiske behovene man har.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ReneM

De har akkurat testet elbiler på vinterføre. Og ikke vektlagt rekkevidde som 100% kriteria.

Polestar vant testen. Rask oppvarming av kupe, suverene kjøreegenskaper og de beste lysene i testen.

Oppsiktsvekkende tapte Tesla Y testen, vant på rekkevidden og lading men hadde ikke mye å stille opp med ellers.

Moralen her er at ingen kan svare for deg hva som er best bil. Du må bare prøve alle. 
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

turfsurf

Sitat fra: ReneM på fredag 11. mars 2022, klokken 17:29

Oppsiktsvekkende tapte Tesla Y testen, vant på rekkevidden og lading men hadde ikke mye å stille opp med ellers.

Tesla fikk berettiget kritikk for varmeapparatet, men resten av kritikken var syltynn.

Vektingen av punktene kunne snudd helt om på resultatet, Y fikk egentlig bare dårlig resultat for varmeapparat og kjøreegenskaper.

Det motstrider og veldig denne testen:

https://elbil.no/ingen-grunn-til-a-frykte-model-y-ionic-5-fikk-banesar/
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

1. spør du i dette forumet får du en overvekt av Polestar anbefalinger. Spør du i Tesla forumet er det motsatt.
2. men det er noen svært fornuftige råd her (nesten overraskende gode, vil jeg si). Og de rådene er å gjøre jobben med å finne ut av dette selv ved å lese her inne og på andre fora samt prøve bilene ordentlig. De er svært forskjellige.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

samotholt

Ting verdt å tenke på:

  • Serviceapparat
  • Lys
  • Kvalitet og opplevd kvalitet
  • Støynivå
  • Dørhåndtak
  • Rekkevidde og lading
  • Bagasjerom og generell plass
  • Hengerfesteløsning?
  • Vil du ha rammeløse vinduer?
Sikkert mer også (f.eks. selvkjøring), men dette er ting hvor det er merkbare forskjeller.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

dundun

Kjøremessig er Polestar fantastisk, både på sommer- og vinterføre. Den er også bedre skrudd sammen og langt penere.

Tesla vinner hands down på rekkevidde og software - programvaren i Polestar er ganske krise.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Bmwi3

Sitat fra: dundun på fredag 11. mars 2022, klokken 20:31
Kjøremessig er Polestar fantastisk, både på sommer- og vinterføre. Den er også bedre skrudd sammen og langt penere.

Tesla vinner hands down på rekkevidde og software - programvaren i Polestar er ganske krise.

Støtter den :+1:
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

hELgenen

Er programvaren i Polestar krise?
Eier både vw id.4 og Polestar og om Polestar sin programvare er krise tør jeg ikke tenke på hva en skal si om vw sin.

Tenker en på mobil app så forstår jeg litt bedre,men software i Polestar er noe av det bedre en får mener nå jeg. Alt fungerer sømløst enkelt. Du har også en del apps som nettleser og faktisk mulighet til å se live tv både nrk,tv2 og naturligvis youtube og hbo på skjermen i bilen. Navigasjon er jo google maps og da med anbefaling om.ladestopp underveis. Selvfølgelig med batteriprosent angitt ved destinasjon/ladestopp. Spotify er naturligvis der sammen med en del andre som f.eks tunein. Og jeg kan selvfølgelig styre hele smarthuset fra bilen med talekommandoer. F.eks åpne garasjeport,skru opp/ned varme i både bil og hus osv..osv da alt som integrert mot din google konto bare fungerer akkurat som fra din android telefon.

Så helt krise vil jeg nå ikke si det er..

BubbaJoFet

Er vel mest utfall av TCAM i P2 som har vært krisen med ustabil App, og det er vel strengt talt hardware, OTA var også ett sjansespill i begynnelsen, polestar-forum viste opp mot 10% av bilene som ble mursteinet og måtte taues på verksted.
Dette har blitt langt bedre etter 1.7 etter hva jeg forstår.

En litt morsom sak var at software versjon som vistes i bilen berodde på datoen du hadde lastet ned oppdateringen... Det er også rettet, men helt stødig på SW kan en vanskelig si at Polestar er.

hELgenen

#14
1.7..er på 1.9 nå..

Tror det er mye gammelt grums som henger igjen..Men aldri hatt behov for noen reset etter 1.8. Selv Tesla hadde jo sabla mye rot tidlig husker jeg . Som sagt 1.9 nå og ikke noe tull så langt

Og min er 2022,så kanskje litt hardware er byttet ut?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA