Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på 400V

Startet av Wendel, onsdag 09. mars 2022, klokken 15:37

« forrige - neste »

Wendel

Hei godtfolk.

Min samboer har kjøpt seg en ny 2022 modell E-niro. Hjemme har vi Easee lader, 400V anlegg. Jeg lader min Audi E-tron med 11kw på denne.

Jeg gikk ut i fra at dagens 2022 modeller støttet 11kw lading, også hos Kia, men fikk beskjed om at dette så klart var ekstrautstyr.

Men, over til problemet. Ved hjemmelading får vi kun 3.6kw. Bilen skal vel i hvert fall støtte 7.4? Jeg har låst laderen til 1-fas, satt 32A tilgjengelig til laderen, men likevel trekker den kun 3.6kw fra 16A. Noen som har vært borti samme problemstilling?

Vh

Erik Wendel

Fjeldern

Har ikke noe å hjelpe til med, annet enn at det må være en innstilling i bilen et sted?

Men at 400V lading, altså for det som er mest vanlig i hele verden, er ekstra utstyr er jo forkastelig. Kanskje vært OK på de første leafen som kom, men alt etter det burde jo det være standard.
Er det sånn på alle Kia sine biler?

geear

Den skal være på 7,2 kW. Men for å oppnå det, så må du ha 32A kabel. Hvis du prøver med en 16A 1-fas eller 3-fas, så vil den få maks 3,6 kW på 32A 1-fas.

Du trenger ikke sette veggboksen til 1-fas for å få 1-fas 32A, den kan stå satt opp som 3-fas 32A hele tiden. Bilen tar ikke mer enn den får.

Har selv en 2019 e-Niro, før 11 kW var tilgjengelig som opsjon, og den får 7 kW fra Tesla Wall Connector 3 på 3-fas 32A 230V.

Wendel

Sitat fra: geear på onsdag 09. mars 2022, klokken 16:48
Den skal være på 7,2 kW. Men for å oppnå det, så må du ha 32A kabel. Hvis du prøver med en 16A 1-fas eller 3-fas, så vil den få maks 3,6 kW på 32A 1-fas.

Du trenger ikke sette veggboksen til 1-fas for å få 1-fas 32A, den kan stå satt opp som 3-fas 32A hele tiden. Bilen tar ikke mer enn den får.

Har selv en 2019 e-Niro, før 11 kW var tilgjengelig som opsjon, og den får 7 kW fra Tesla Wall Connector 3 på 3-fas 32A 230V.

Har så klart 32A kabel :) Men bilen nekter å trekke mer enn 16A selv om 32A er tilgjengelig. Jeg har dog 400V nett, ikke 230 :-)

Erik Ola Ulvestad

400V er mest kurant for 3 fas. For din 1 fas bil spelar det absolutt inga rolle.
(230V IT 3fas vil er ikkje anbefalt for alle andre enn Tesla 3/Y)

Du nemner 'trekker kun 3.6kW fra 16A'. Har du 3 x 32A kurs eller 3 x16A i sikr.skap?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Wendel

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 09. mars 2022, klokken 17:12
400V er mest kurant for 3 fas. For din 1 fas bil spelar det absolutt inga rolle.
(230V IT 3fas vil er ikkje anbefalt for alle andre enn Tesla 3/Y)

Du nemner 'trekker kun 3.6kW fra 16A'. Har du 3 x 32A kurs eller 3 x16A i sikr.skap?

Er klar over at 400V er mest kurrant for 3-fas, og bruker dette på min E-tron :) Jeg har 3x32A lurs og har satt 32A tilgjengelig for lader. Likevel trekker den kun 16A. Ladekabel støtter opptil 32A og 22kw.

Erik Ola Ulvestad

"Redusert", kanskje? (Side 1-10)

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

geear

Mener vår lader rundt 6 kW på redusert.. og muligens det er 4,2 eller noe på minimum, på 32 A kurs. Nivåene er ikke strøm, men en eller annen prosent av tilbudt lading, så de er ganske udefinerbare.

Batman

min kia lader med 11kw hjemme, jeg kan se det på skjermen til bilen når jeg begynner å lade

Wendel

Dessverre glemt bort denne tråden, men fasiten var at 11kw lading var ekstrautstyr som ingen selger nevnte for oss :P Jeg tok for gitt at ny bil i 2022 støttet dette som standard, men den gang ei :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA