Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte bremseklosser?

Startet av kesk, tirsdag 08. mars 2022, klokken 21:08

« forrige - neste »

kesk

Hei!

Har en 2020 Raven X, kjenner pedalen tar langt litt langt inne nå, kan tenke det er slitte klosser fremme? Har dog ikke tatt av hjulet og sjekket enda.

Km stand på 41.000 nå

Burde jeg bytte alle fire, eller kun fremre?

Hvor selges det klosser?

Tenkte og bytte ifbm sommerhjul etterhvert :)

MuskElBil

Bremsepedalen skal ikkje ta lengre inne kun fordi klossene evt er slitte.
Har mer tru på at klossene henger fast i kalipperne.
Har det vært utført bremseservice på bilen siden ny?
Bør utføres årlig / hver 20.000km, spesielt i områder der det saltes.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

geear

Dette er ikke som vaierbrems på en sykkel. Når klossene blir slitt så går det bare mer væske i systemet.

På vår X var ikke klossene halvslitt engang på den kmstanden, og jeg kjørte ganske friskt og mye korte turer i 80-100, med kaldt batteri = lite regen, mye bremsebruk. Enkelt å se/kjenne om du har mye klosser igjen, gjennom felgen.

Støtter teorien om at klossene sitter fast og du trenger bremseservice. På min satt det omtrent som sementert fast etter 1,5 år. Var et helvete å få løst uten å ødelegge noe. Men i årene etterpå var det gullfint, etter den første oppsmøringen jeg hadde..

Lynet

Hydrauliske skivebremser er selvjusterende på alle personbiler. Det ligger i deres konstruksjon.
Blir pedalen lav er det fordi noe henger som bremseklosser, stempel eller glidepinner.
Bremseservice en gang i året er svaret, helst om våren for å få renset bort saltets arbeide...
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

drumfrodo

Dette er 99,9% sikkert fremre bremseklosser som har irret seg helt fast i caliperne. Har hatt to MX med nøyaktig samme problem etter ca. 1-2 års alder/20-30k km. Det er ikke nødvendig å bytte bak, kun foran. Kan kjøpe nye skiver og klosser for grei pris på autodoc.co.no - (får best pris i appen deres). Selv kjøpte jeg Brembo skiver og klosser foran til min MX Raven P 2019 og byttet det selv. Det kan være et lite h**** å få ting løs, men rent teknisk er det en ganske enkel operasjon så lenge man har et sted å holde på (nå som våren er i anmars går det jo an utendørs også på en fin dag). Det viktigste er å få smurt opp godt når man bytter (enten det er verksted/Tesla eller gjort på egenhånd), så man ikke får samme problem på nytt. Mange rapporterer om at problemet ikke kommer tilbake så lenge det blir smurt godt mellom klossene og caliperen når det skiftes, men anbefalingen er like fullt å smøre opp minst en gang i året uansett.

Rapid

Bestill klosser for sikkerhets skyld. Dersom de sitter fast vil de slites ujevnt og skjevt.

geear

Sitat fra: kesk på torsdag 10. mars 2022, klokken 22:50
Okay! Holder det og få smørt opp dette, eller er det lurt og få bestillt inn nye klosser i samme slengen? Er jo ikke så veldig lenge førsomerhjulen skal på 8)
Jeg gjorde det ikke, og hadde ikke gjort det neste gang heller. Hadde det vært behov for å bytte hadde jeg montert tilbake de som var, frem til jeg hadde nye klar. Mine satt som støpt, men etter å ha banket de løs var de altså helt i orden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA