Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å kjøpe. Skinn eller delskinn? Utvidet forsikring?

Startet av bOFFE1968, onsdag 09. mars 2022, klokken 21:50

« forrige - neste »

bOFFE1968

Hei.

Vurderer å kjøpe en 2018 modellX 75D.

Den har delskinn/stoffseter. Har googlet litt og noen foretrekker det ene og noen foretrekker det andre. Setene er slik jeg forstår det identiske - kun kledningen som er forskjellig. Noen som kan gi meg noen gode råd/erfaringer når det gjelder dette?

Vurderer også å tegne utvidet forsikring. Noen som har erfaringer å dele vedr denne forsikringen. Er det å kaste penger ut av vinduet?

Noe annet jeg bør være oppmerksom på før jeg evt signerer en salgskontrakt?

Rapid

Jeg har delskinn (2018). Veldig fornøyd. Lune på vinteren og ikke klamme om sommeren. Holder fasongen og ser ut som nye fremdeles. Nå er jeg en som foretrekker stoffseter. Skai ble jeg ferdig med på 70tallsbiler.

geear

Det er riktig som du sier, setene er i praksis like enten det er "tekstilseter" eller "veganskinn". Den eneste forskjellen er at senterområdet i sitteputa og ryggen har noe stoff-greier, mens ellers er alt den samme polyuretanen (plast). Ingen av de har skinn. Dette er tilsvarende som for eksempel BMW sine "delskinn sportsseter" har vært i mange år.

Jeg har hatt Tesla med begge typene, og mine erfaringer:

Tekstil
- Mest komfortable å sitte i, oppleves litt mykere/mer fleksible.
- Opplevde at mine fikk sprekker i PU-en på venstre sidestøtte allerede etter litt over 40kkm (kun synlig om man tok to fingre og klemte det sammen), vet ikke om dette problemet kom på grunn av inn og utstigning eller fordi man sitter mer "nedi" de, og om dette også gjelder de som er 100% PU.
- Relativt sett ganske pene seter, men jeg savnet alltid "skinnlooken".
- Skal sies at jeg hadde impregnert stoffdelen av setene med G-techniq et eller annet, men de var iallfall uproblematiske å holde rene.

Veganskinn
- Pene å se til.
- Av de fleste ansett som "mest eksklusive", sannsynligvis fordi det ligner på skinn, og koster mest. Tror derfor også at biler med disse setene er lettest å omsette på bruktmarkedet, men tviler på at man får igjen prisforskjellen.
- Enda enklere å rengjøre enn tekstilsetene.

Nå blir dette ganske hypotetisk, siden tekstilsetene ikke var et valg på Model Y, men prisforskjellen skulle vært stor før jeg hadde latt være å velge "veganskinn" ved neste korsvei. De er ikke så mye verre å sitte i enn at det er verdt å ofre utseendet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA