Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#2535
Et sideblikk over til Germany 🇩🇪 🙌

Zoe vant der altså - foran både
Model 3 og e-tron. Jeg så ikke den komme :D :D

Most sold BEVs by Model in Germany
1. Renault Zoe
2. Tesla Model 3
3. VW ID.3*
4. Hyundai Kona
4. BMW i3
5. Audi e-tron
6. Nissan Leaf
7. Porsche Taycan
8. VW ID.4*
9. Jaguar i-Pace
10. Tesla Model S
11. Tesla Model X

*ID.3 delivery started in August & ID.4 in Dec

https://mobile.twitter.com/alex_avoigt/status/1348601841664335872

Daniel_0007

#2536
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 11. januar 2021, klokken 20:03
Et sideblikk over til Germany 🇩🇪 🙌

Zoe vant der altså - foran både
Model 3 og e-tron. Jeg så ikke den komme :D :D

Most sold BEVs by Model in Germany
1. Renault Zoe
2. Tesla Model 3
3. VW ID.3*
4. Hyundai Kona
4. BMW i3
5. Audi e-tron
6. Nissan Leaf
7. Porsche Taycan
8. VW ID.4*
9. Jaguar i-Pace
10. Tesla Model S
11. Tesla Model X

*ID.3 delivery started in August & ID.4 in Dec

https://mobile.twitter.com/alex_avoigt/status/1348601841664335872


Hvorfor ikke? Zoe er en knall bil spesielt når man ikke har it nett og trolig kan få 22kw lader hjemme.
Tror og folk er redde for id3 etter å ha hørt mye av problemene den har hatt, da er zoe en mer trygg bil, er som her i Norge hvor leaf fortsatt selges bra, zoe har vel en del kampanjer nedover i europa hvor man får lade stasjon inkludert i prisen.
Tipper og mange av zoene er nr2 biler så har de sikkert en litt råere fosil bil for å cruise på autobahn, er rimelig sikker på at bilhold er vesentlig rimeligere i Tyskland enn i Norge.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Daniel_0007 :+1: :+1: ja enig i at Zoe er en knallbra bil, dog litt lite baksete plass. Men mitt poeng var at jeg regnet med at de tre på topp i Norge 8f hvert fall e-tron skulle gjøre det bedre i Germany...men jeg tok feil der.   

pst

Zoe koster fratrukket ca 10.000 Euro i stats- / produsent-støtte netto ca 14.000,- Euro i Tyskland ;
andre billige el-biler ( VW E-Up o.l. ) er det lange ventelister på.
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

JorgenM

Men det er ID-bilene som er stjernene i den lista. Såpass høyt etter å ha værti salg i kort tid er jo fantastisk :+1:

Også sære i3 fra 2013 er imponerende høyt oppe.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Speeder

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 12. januar 2021, klokken 07:52
Men det er ID-bilene som er stjernene i den lista. Såpass høyt etter å ha værti salg i kort tid er jo fantastisk :+1:

Også sære i3 fra 2013 er imponerende høyt oppe.
Ble ikke ID bilene solgt lenge før de startet utlevering?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Øyvind.h

Sitat fra: Speeder på tirsdag 12. januar 2021, klokken 10:27
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 12. januar 2021, klokken 07:52
Men det er ID-bilene som er stjernene i den lista. Såpass høyt etter å ha værti salg i kort tid er jo fantastisk :+1:

Også sære i3 fra 2013 er imponerende høyt oppe.
Ble ikke ID bilene solgt lenge før de startet utlevering?
Kunne i hvert fall bestilles fra mai 2019 i Norge. Ikke ulikt hvordan andre merker har samlet store ventelister og plasserer seg bra på lista fra dag 1.
I VWs tilfelle har de vel slitt med programvare og fått litt opphopning på fabrikken av biler som måtte oppdateres, så produksjonen har pågått en god stund før leveransene startet. Dermed gir det en skikkelig flying start.
Samtidig er det garantert at tyske elbiler vil legge seg helt i toppen i Tyskland. ID vil garantert ligge svært høyt på den lista i årene som kommer. Tyske biler har en stor fanbase, spesielt i Tyskland. Og bilene er relativt gode.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 12. januar 2021, klokken 07:52

Også sære i3 fra 2013 er imponerende høyt oppe.

JorgenM  :+1: du vet BMW :+1: de har en stor fanklubb. Flotte biler. Og som de selv sier: The Ultimate Driving Machine :+1:

JorgenM

Har hatt såpass mye BMW med både 6 og 8 sylindre at jeg vet at i3 ikke er den ultimate kjøremaskinen hehe  :+1:
Men morsom å kjøre? JA :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Apache

Zoe er en liten bil. Store biler som Tesla sliter i byene i Europa med trange gater og små parkeringsplasser.
Zoe er et godt valg som en by bil i Europa slik jeg ser det.

kaiat

Ikke så rart om Zoe selger bra, den er jo bygd på Clio som er en av Europas mest solgte biler (jeg tror Clio faktisk ble mest solgte bil på det europeiske markedet i fjor). Så den er egentlig helt "riktig" biltype i forhold til det mange bilkunder i Europa etterspør.

Speeder

Sitat fra: kaiat på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:06
Ikke så rart om Zoe selger bra, den er jo bygd på Clio som er en av Europas mest solgte biler (jeg tror Clio faktisk ble mest solgte bil på det europeiske markedet i fjor). Så den er egentlig helt "riktig" biltype i forhold til det mange bilkunder i Europa etterspør.

Dette stemmer vel ikke? Den har endel understellsdeler felles med Clio, men er bygget på en dedikert elbilplattform.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Desti

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 11. januar 2021, klokken 20:03
Et sideblikk over til Germany 🇩🇪 🙌

Zoe vant der altså - foran både
Model 3 og e-tron. Jeg så ikke den komme :D :D

Most sold BEVs by Model in Germany
1. Renault Zoe
2. Tesla Model 3
3. VW ID.3*
4. Hyundai Kona
4. BMW i3
5. Audi e-tron
6. Nissan Leaf
7. Porsche Taycan
8. VW ID.4*
9. Jaguar i-Pace
10. Tesla Model S
11. Tesla Model X

*ID.3 delivery started in August & ID.4 in Dec

https://mobile.twitter.com/alex_avoigt/status/1348601841664335872


FAKE FAKE FAKE  :-1: :-1: :-1:

This are the real sales

kaiat

Sitat fra: Speeder på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:24
Sitat fra: kaiat på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:06
Ikke så rart om Zoe selger bra, den er jo bygd på Clio som er en av Europas mest solgte biler (jeg tror Clio faktisk ble mest solgte bil på det europeiske markedet i fjor). Så den er egentlig helt "riktig" biltype i forhold til det mange bilkunder i Europa etterspør.

Dette stemmer vel ikke? Den har endel understellsdeler felles med Clio, men er bygget på en dedikert elbilplattform.


All info jeg har sett, sier at Zoe er basert på samme plattform som Clio. Det er f.eks. lik akselavstand på disse to. Som du selv sier, deler de dessuten en del understellsdeler. Denne infoen kan være feil, men Renault/Nissan er normalt flinke til å få fram mange forskjellige modeller på samme plattform. Da det ble mye snakk om hengerfeste på Zoe, ble det sagt at det allerede var monteringspunkter for hengerfeste på bilen og at dette var likt Clio. Men som sagt, det kan godt være at dette ikke stemmer.

Uansett hvor mye Clio det er i Zoe, er tross alt bilene omtrent like store og i samme segment. Det er altså et segment som Renault har godt grep om, så de bør derfor ha god kunnskap om hva kundene etterspør i dette segmentet. En kan kanskje si at Zoe er bygd på erfaringene Renault har gjort seg i dette segmentet med Clio.

(Siste generasjon Clio er forøvrig bygd på en helt ny plattform.)

Øyvind.h

#2549
Sitat fra: Desti på onsdag 13. januar 2021, klokken 14:31
FAKE FAKE FAKE  :-1: :-1: :-1:

This are the real sales
Ikke gå helt Trump nå da. Det eneste han har gjort er vel å sile ut biler hvor han ikke klarte å skille mellom elbil, hybrid og fossil? Eller mener du denne listen er renset for fossiler og hybridversjoner av samme bil, noe opprinnelig kilde mente var tilfelle? Dvs opprinnelig kilde gjorde en feil?

Kilden var i hvert fall åpen om dette, selv om du hevder det er forfalskning.
SitatPlease note that the VW e-UP! and e-Golf also sold in high numbers and could be included too but the KBA statistic (registration authorities) contains blended and unclear data therefore I did not include them
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA