Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

AlfaPolo

Sitat fra: gigafactory på fredag 01. januar 2021, klokken 02:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. desember 2020, klokken 17:56
Ser ut til at ID3 slår Model 3 på målstreken 🤪
...hvis ikke Tesla har noe sene utleveringer...


Ser ut til at Tesla endte på 7764 i følge Teslastats 😅 Hvis trackeren ikke fant noen flere ID.3, så blir det vel amerikansk på 2. plass bak e-tron.

Oppdaterte tall for 2020 kommer her. https://elbilstatistikk.no/index-2020.php
Ser at Lasse/elbilstatistikk skriver at det er noe forsinkelse for å oppdatere tallene for biler registrert uten e-skilt, så tallene kan fortsatt endre seg.

Orbit

For de aller fleste bilene på topp-10 listen er det stort sett solgt alt hva som har vært tilgjengelig av biler. Unntaket er kanskje Leaf, der jeg ser det annonseres med biler på lager og kort leveringstid. Sånn sett er ikke rangeringen kun ut fra etterspørsel, men også tilgjengelig produksjonsvolum og lanseringstidspunkt (ref ID.3).

Det hadde vært interessant med en oversikt over hvilke biler som ikke er "utsolgt", dvs der importør sitter med lagerbiler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Daniel_0007

Sitat fra: Orbit på fredag 01. januar 2021, klokken 12:57
For de aller fleste bilene på topp-10 listen er det stort sett solgt alt hva som har vært tilgjengelig av biler. Unntaket er kanskje Leaf, der jeg ser det annonseres med biler på lager og kort leveringstid. Sånn sett er ikke rangeringen kun ut fra etterspørsel, men også tilgjengelig produksjonsvolum og lanseringstidspunkt (ref ID.3).

Det hadde vært interessant med en oversikt over hvilke biler som ikke er "utsolgt", dvs der importør sitter med lagerbiler.

Vel man kan tippe, elbilene til psa virker litt tungsolgte f.eks corsa som solgte under 500, tipper mobile har en del på lager rundt omkring
Model 3 2019 LR Rwd

Counterpointer

Sitat fra: gigafactory på fredag 01. januar 2021, klokken 02:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. desember 2020, klokken 17:56
Ser ut til at ID3 slår Model 3 på målstreken
...hvis ikke Tesla har noe sene utleveringer...


Ser ut til at Tesla endte på 7764 i følge Teslastats Hvis trackeren ikke fant noen flere ID.3, så blir det vel amerikansk på 2. plass bak e-tron.

Men for en måned for elbiler! 70+%?
Ikke helt tallene Teslastats selv presenterer


Sharp

I november ble det registrert ca. 1300 biler som kun var fossildrevet.
Andelen el- og hybridbiler bør vel derfor i desember bli rekordhøyt, med over 90 prosent.
Jeg gjetter en elbilandel på 77 prosent.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 15:17
Sitat fra: gigafactory på fredag 01. januar 2021, klokken 02:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 31. desember 2020, klokken 17:56
Ser ut til at ID3 slår Model 3 på målstreken
...hvis ikke Tesla har noe sene utleveringer...


Ser ut til at Tesla endte på 7764 i følge Teslastats Hvis trackeren ikke fant noen flere ID.3, så blir det vel amerikansk på 2. plass bak e-tron.

Men for en måned for elbiler! 70+%?
Ikke helt tallene Teslastats selv presenterer



Ja, ser at Teslastats og har fått med seg oppsummeringssiden for 31.12.2020 som tar med seg slengere, som vist over https://elbilstatistikk.no/index-2020.php
Så grattis med 2. plassen Model 3!

Ser at det er flere Model 3 på lager.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Det er overraskende at en sedan kommer så høyt på statistikken når det er diverse SUVer i samme klasse rett rundt hjørnet og god tilgang på en litt mindre combi og større stasjonsvogn nå.

bmw2002

Mange som vil ha bil nå, vet av flere som har kjøpt Model 3 fordi det kunne de få på dagen.

Det er vel de eneste som kan tilby 4WD til en overkommelig pris også

Counterpointer

Overkommelig pris er nok veldig viktig, det viser plasseringen til E-golf og Leaf

emurof

Sitat fra: hELgenen på torsdag 31. desember 2020, klokken 18:12Tja...spørs hvordan Tesla bokfører dette.

Er noen heftige påstander her :

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/12/31/7602092/analytiker-sammenligner-tesla-med-historiens-storste-svindel

Noen tåpelige påstander fra en, beklager uttrykket men det er dekkende, klovn, som er blant de lavest rangerte analytikerne i verden, og med en av de dårligste avkastningene. Tror til og med han fikk sparken fra sin forrige jobb fordi han var så dårlig. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor han fortsetter å få taletid i media når han alltid har tatt feil.

Barid Bel

Er ikke så rart at m3 fortsatt selger bra. Ja, det er en sedan og derfor klønete bagasjerom, men fordelene med nesten 600km rekkevidde, hengerfeste og 4x4 for ~490k levert trumfer såvidt jeg kan se alle konkurrenter som kan leveres i dag.

På toppen av det er det nok mange (meg inkludert) som aldri har eid en ekte sportsbil, og kjøreopplevelsen i en m3 vs f.eks en id.3 vekker til live mange halvdøde entusiastgener hos den generelle befolkningen (igjen, meg inkludert ;) )
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

z4rd

Det er nok en relevant faktor mht popularitet - kjøregleden er høy i TM3.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tellus

Hvis ikke prishoppet til Model Y blir alt for stort så tipper jeg Model 3 lider samme skjebne som Model S og Model X. Dvs salget blir fullstendig marginalisert i Norge.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på mandag 04. januar 2021, klokken 13:10
Hvis ikke prishoppet til Model Y blir alt for stort så tipper jeg Model 3 lider samme skjebne som Model S og Model X. Dvs salget blir fullstendig marginalisert i Norge.
Jepp, prisforskjellen blir avgjørende. Men så får man jo fremdeles SR av TM3, som jo er veldig prisgunstig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA