Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

JorgenM

Her er elbilandelen fordelt på fylkene (fra mn24.no):

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 02. november 2020, klokken 15:58Dette tror jeg blir Topp 3 for 2020:

1. Audi E-tron    9492 biler
2. VW ID3          7721 biler
3. Tesla M3         6472 biler (etter prisnedgang og utleveringer slutten av november/desember)

Drister meg til også å tippe.
1. Audi e-Tron 9200 stk
2. VW ID3 7300 stk
3. Nissan Leaf 6100 stk

Tror også Kona kommer til å passere Golf, men ser elbilstatestikk tar med import biler her, så golfen kan henge med på 4 plass.

goggo

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 03. november 2020, klokken 10:49
Her er elbilandelen fordelt på fylkene (fra mn24.no):



Virkelig imponerende at Troms og Finnmark ligger på hele 46 prosent elbil andel mens det fremdeles er så dårlig stelt med ladestasjoner.   Kan dette virkelig stemme?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Stikkkontakt

Sitat fra: goggo på tirsdag 03. november 2020, klokken 15:28
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 03. november 2020, klokken 10:49
Her er elbilandelen fordelt på fylkene (fra mn24.no):



Virkelig imponerende at Troms og Finnmark ligger på hele 46 prosent elbil andel mens det fremdeles er så dårlig stelt med ladestasjoner.   Kan dette virkelig stemme?

mvh
Hugo

Tipper andelen i Finnmark er 1-sifret.
1/3 av befolkningen i T&F bor i Tromsø og der er nok andelen svært høy.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 03. november 2020, klokken 15:36
Sitat fra: goggo på tirsdag 03. november 2020, klokken 15:28
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 03. november 2020, klokken 10:49
Her er elbilandelen fordelt på fylkene (fra mn24.no):

[

Virkelig imponerende at Troms og Finnmark ligger på hele 46 prosent elbil andel mens det fremdeles er så dårlig stelt med ladestasjoner.   Kan dette virkelig stemme?

mvh
Hugo

Tipper andelen i Finnmark er 1-sifret.
1/3 av befolkningen i T&F bor i Tromsø og der er nok andelen svært høy.

Det kan jo godt være at Finnmarkingene har sett hvordan Tesla satser (se alle nye Tesla-superchargerstasjoner under bygging i gult på bildet), og de skjønner at det er en perfekt bil for lange distanser og med fantastisk varmeapparat. Når det i tillegg koster kun 1,70 per kWh med strøm på dem (altså ca 3,40kr per mil når du ikke lader på hjemmestrøm) så er det vel bare et tidsspørsmål før salget på f.eks. Model Y og Model 3 eksploderer der oppe.
(Til sammenligning så stopper Ionity rett nord for Trondheim...., så skjønner hvis Audi-salg ikke er så populært der oppe)
Tesla Model Y                         2021-

JorgenM

Litt vel langt til nærmeste Tesla-verksted fra Finnmark så tipper det er andre merker som dominerer der oppe :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

pekle

Men så er kanskje ikke nybilsalget lengst i nord kjempehøyt heller, så relativt få biler kan slå ut mye på statistikken. Denne artikkelen fra i vår typer på at 8 elbiler utgjorde 10% av nybilsalget i Finnmark, og 59 elbiler utgjorde 25% av nybilsalget i Troms: https://elbil.no/nybilsalget-i-februar-igjen-valgte-halvparten-elbil/

Men ja, imponerende at alle fylker er over 45%

ToWalkOrDrive

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 03. november 2020, klokken 16:25
Litt vel langt til nærmeste Tesla-verksted fra Finnmark så tipper det er andre merker som dominerer der oppe :+1:

Ja, det er et godt poeng. Tror ikke jeg ville kjøpt en eldre Model S / X i Finnmark. Men Model 3'en bare går og går... Er jo litt langt å dra til Tromsø, ja. Men de har visst noe som heter Mobile Service, så kanskje de planlegger samleturer for å holde kostnaden nede.
https://www.tesla.com/no_NO/support/service-visits
Tesla Model Y                         2021-

THE

OFV sin registreringsstatistikk viser fordelingen mellom BEV, HYEV, PHEV, HEV, bensin og diesel for personbiler og varebiler. Når det gjelder lastebiler og busser så vises kun et antall registreringer. For tunge kjøretøy hadde det vært interessant å se utviklingen over tid på drivstoff. I mange år har det vært registrert en del gassbusser i tillegg til rene dieselbusser, men nå er det etter hvert mange batterielektriske, og muligens hybriddrift, busser som settes i drift. Det har jo også blitt registrert en del distribusjonslastebiler med både batterielektrisk og hydrogenelektrisk drivlinje.

Er det noen som vet om det er mulig å finne ei oversikt over antall tunge kjøretøy med nullutslipp i Norge?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arnkl

Ikkje månad for månad, men du kan finne årsstatistikk for alle køyretøygrupper på ssb.no.

https://www.ssb.no/statbank/table/11823
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

hanche

Hmm, interessant. Men jeg klarer ikke finne ut av euroklasse-systemet, enda jeg har googlet en del uten å bli klokere av det. Alle treff jeg har sett på så langt, antar at euroklasser er velkjent. Nå ser det ut til at alle elbiler solgt er i euroklasse 0, med unntak av om lag et par promille. Men hva går denne klassifiseringen ut på?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

ToWalkOrDrive

Et alternativ er å gå på www.elbilstatistikk.no, sortere på navn, "finn på side" = bus, kopiere over til excel, ha en kolonne du skriver '1' i for busser og andre tunge, og google navnene som er ukjente 🤪😜🤪😜
Men da bør du gjerne heller gå en tur i skogen...
Tesla Model Y                         2021-

JorgenM

Nå er det vel så godt som umulig at ID.3 tar igjen e-tron i år. e-tron selger bra for tiden.
Ikke sikkert ID.3 slår Leaf heller. Ellers er det svært jevnt på plassene under e-tron.

e-tron: 8839
Leaf: 5428
ID.3: 5147
e-Golf: 5096
Kona: 4908
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

elektro

Sitat fra: JorgenM på torsdag 19. november 2020, klokken 19:40
Nå er det vel så godt som umulig at ID.3 tar igjen e-tron i år. e-tron selger bra for tiden.
Ikke sikkert ID.3 slår Leaf heller. Ellers er det svært jevnt på plassene under e-tron.

e-tron: 8839
Leaf: 5428
ID.3: 5147
e-Golf: 5096
Kona: 4908

Anser det som rimelig sikkert at ID.3 havner på 2. plass, mens Leaf nok sikrer 3. plassen foran Kona. Overraskende nok. Så spørs det om Model 3 spurter forbi e-Golf med rentekampanje, nedsatt pris og en del interessante oppgraderinger, kaprer 5. plassen.. :+1:

Hvem vil tippe topp 5 neste år?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA