Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

1000kwh

Ser ikke akkurat ut som at sedanen Model 3 har kollapset  :D

Motorwatt

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 01. oktober 2020, klokken 07:44
Ser ikke akkurat ut som at sedanen Model 3 har kollapset  :D

TM3:
År
2018          2
2019   15686
2020     3196


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 01. oktober 2020, klokken 07:44
Ser ikke akkurat ut som at sedanen Model 3 har kollapset  :D

Nei, kollaps-overskriftene kommer alltid etter 1. måned i hvert kvartal, når det ikke ankommer båter med Tesla 😆. Mens det er "eksplosjonsartet vekst" hver gang siste måned i et kvartal er ferdig 🤣
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 01. oktober 2020, klokken 07:53
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 01. oktober 2020, klokken 07:44
Ser ikke akkurat ut som at sedanen Model 3 har kollapset  :D

TM3:
År
2018          2
2019   15686
2020     3196

Dette er tall på utleveringer. Tallet for utleveringer i 2019 inkluderer salg i 2017 og 2018, men som ikke ble produsert før 2019. I tillegg har vi hatt noe som kalles Covid 19 i 2019, som enkelte har hørt om 🤪😆🤣🙂😀😁😀🤪😆🤣
Tesla Model Y                         2021-

1000kwh

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 01. oktober 2020, klokken 07:53
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 01. oktober 2020, klokken 07:44
Ser ikke akkurat ut som at sedanen Model 3 har kollapset  :D

TM3:
År
2018          2
2019   15686
2020     3196
Har du noen ytterligere kommentarer? ;D

Polestar

Interessant å se hvordan salget av TM3 har kollapset.

TM3:
2.341 i september 2019.
1.116 i september 2020.

I Norge er TM3 en salgsflopp både ut fra andelen av totalmarkedet for elbiler og relativt sett sammenliknet med totalsalget av Model S og Model X. For så vidt som forventet for en sedan.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

DagfinnN

Sitat fra: Polestar på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:31
Interessant å se hvordan salget av TM3 har kollapset.

TM3:
2.341 i september 2019.
1.116 i september 2020.

I Norge er TM3 en salgsflopp både ut fra andelen av totalmarkedet for elbiler og relativt sett sammenliknet med totalsalget av Model S og Model X. For så vidt som forventet for en sedan.
I Norge ja, men for resten av verden...
Tesla selger fortsatt alt de produserer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Polestar på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:31
Interessant å se hvordan salget av TM3 har kollapset.

TM3:
2.341 i september 2019.
1.116 i september 2020.

I Norge er TM3 en salgsflopp både ut fra andelen av totalmarkedet for elbiler og relativt sett sammenliknet med totalsalget av Model S og Model X. For så vidt som forventet for en sedan.

Blir vanskelig å kalle "sedanen" TM3 en flopp vs TMX og TMS når salgstallene så langt i 2020 er:
TM3: 3198
TMX:  439
TMS:  268
Det er altså utlevert 4,5 ganger så mange TM3 i år som TMS og TMX til sammen. Er flere grunner til dette, men kan peke på at TMS og TMX har blitt for dyre for gjennomsnittsmannen siden de bare selger 100kWh versjoner med full pakke, (hhv fra 780.000 og 880.000) samt at folk har ventet på Battery Day for å se om de kjøper noe gammalt ræl.

Hovedgrunnen til nedgangen på TM3 er nok at TMY nå er kommet i salg, men som blir utlevert i 2021...Det er klart at folk godtok en del kompromisser med TM3 ettersom det ikke fantes alternativer. Nå kommer TMY som tar vare på de fleste bra tingene med TM3 og gir i tillegg bedre benplass i baksetene, høyere bakseter, stort bagasjerom med stor åpning, og til bare litt høyere pris.

For min egen del har TM3 fungert mye bedre enn forventet som familiebil. Får faktisk plass til veldig mye bagasje når en tar ut gulvplaten bak, og så kan en ha takboks på sommerferien, som gikk overraskende bra, samt sykler på hengerfestet. Nå er det jo superladere og Grønn Kontakt ladere over alt, i tillegg til destinasjonsladere, og bilen ligger jo utrolig godt på veien....så skjønner de som velger TM3 og...ser jo litt bedre ut og, synes jeg... Det bra med Grønn Kontakt ladere er at de er i byene, og så går det ikke for raskt, så en slipper å flytte bilen midt i en middag på en restaurant...

Tesla Model Y                         2021-

Mateusz

Eg synes at TM3 må ned i pris for å selge enda bedre i Norge, sarlig etter at konkuransen har kommet (Polestar) og snart kommer ID4, Enyaq, Mustang og TMY.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Magnus Hansen

Model 3 blir fremdeles en av Norges mest solgte biler i år. Og ble den nr 2 i september? Snodig måte å definere en flopp på. Er nok mange konkurrenter som kunne tenke seg en slik flopp...

1000kwh


Stikkkontakt

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:59
Sitat fra: Polestar på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:31
Interessant å se hvordan salget av TM3 har kollapset.

TM3:
2.341 i september 2019.
1.116 i september 2020.

I Norge er TM3 en salgsflopp både ut fra andelen av totalmarkedet for elbiler og relativt sett sammenliknet med totalsalget av Model S og Model X. For så vidt som forventet for en sedan.

Hovedgrunnen til nedgangen på TM3 er nok at TMY nå er kommet i salg, men som blir utlevert i 2021..

Hovedgrunnen er at det idag finnes alternativer med lang nok rekkevidde og lav nok pris for den vanlige mann.
Da TM3  kom var den alene. Kona og e-Niro var i salg, men de var ikke tilgjengelig. Om løpet av året kan du få en stor og praktisk godt utstyrt VW SUV med lang rekkevidde til 430.000. Det er en type bil som selger pga fasong/biltype. Model3 solgte enormt på tross av at den er en sedan. De aller fleste merker i forbrukersegmentet har tatt bort sedan fra prislistene i Norge fordi det ikke selger. TM3 fikk markedet for seg selv. Om det var Y som kom på markedet i stedet for 3 ville den garantert ha solgt MYE bedre.
Når det er sagt så kan det godt være at 3 har åpnet øynene for mange mtp sedanens fortrinn. Kompakt, oversiktlig, effektiv, sportslig osv.

Polestar

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:59
Sitat fra: Polestar på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:31
Interessant å se hvordan salget av TM3 har kollapset.

TM3:
2.341 i september 2019.
1.116 i september 2020.

I Norge er TM3 en salgsflopp både ut fra andelen av totalmarkedet for elbiler og relativt sett sammenliknet med totalsalget av Model S og Model X. For så vidt som forventet for en sedan.

Blir vanskelig å kalle "sedanen" TM3 en flopp vs TMX og TMS når salgstallene så langt i 2020 er:
TM3: 3198
TMX:  439
TMS:  268
Det er altså utlevert 4,5 ganger så mange TM3 i år som TMS og TMX til sammen. Er flere grunner til dette, men kan peke på at TMS og TMX har blitt for dyre for gjennomsnittsmannen siden de bare selger 100kWh versjoner med full pakke, (hhv fra 780.000 og 880.000) samt at folk har ventet på Battery Day for å se om de kjøper noe gammalt ræl.

Hovedgrunnen til nedgangen på TM3 er nok at TMY nå er kommet i salg, men som blir utlevert i 2021...Det er klart at folk godtok en del kompromisser med TM3 ettersom det ikke fantes alternativer. Nå kommer TMY som tar vare på de fleste bra tingene med TM3 og gir i tillegg bedre benplass i baksetene, høyere bakseter, stort bagasjerom med stor åpning, og til bare litt høyere pris.

For min egen del har TM3 fungert mye bedre enn forventet som familiebil. Får faktisk plass til veldig mye bagasje når en tar ut gulvplaten bak, og så kan en ha takboks på sommerferien, som gikk overraskende bra, samt sykler på hengerfestet. Nå er det jo superladere og Grønn Kontakt ladere over alt, i tillegg til destinasjonsladere, og bilen ligger jo utrolig godt på veien....så skjønner de som velger TM3 og...ser jo litt bedre ut og, synes jeg... Det bra med Grønn Kontakt ladere er at de er i byene, og så går det ikke for raskt, så en slipper å flytte bilen midt i en middag på en restaurant...
Markedsandelen til Tesla for elbiler i Norge siste 12 måneder er på sitt laveste nivå siden 2013. Salget av TM3 i september er halvert siden i fjor i et stigende marked.

Med totalsalget sammenliknet med S og X mente jeg for alle år. Flere Model S enn Model 3 er utlevert i Norge. Neppe mange andre land hvor Model 3 har solgt dårligere enn Model S i perioden frem til Q3 2020.

Utover det er jeg enig, og TMY kommer sikkert til å dominere TM3.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 01. oktober 2020, klokken 10:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:59
Sitat fra: Polestar på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:31
Interessant å se hvordan salget av TM3 har kollapset.

TM3:
2.341 i september 2019.
1.116 i september 2020.

I Norge er TM3 en salgsflopp både ut fra andelen av totalmarkedet for elbiler og relativt sett sammenliknet med totalsalget av Model S og Model X. For så vidt som forventet for en sedan.

Hovedgrunnen til nedgangen på TM3 er nok at TMY nå er kommet i salg, men som blir utlevert i 2021..

Hovedgrunnen er at det idag finnes alternativer med lang nok rekkevidde og lav nok pris for den vanlige mann.
Da TM3  kom var den alene. Kona og e-Niro var i salg, men de var ikke tilgjengelig. Om løpet av året kan du få en stor og praktisk godt utstyrt VW SUV med lang rekkevidde til 430.000. Det er en type bil som selger pga fasong/biltype. Model3 solgte enormt på tross av at den er en sedan. De aller fleste merker i forbrukersegmentet har tatt bort sedan fra prislistene i Norge fordi det ikke selger. TM3 fikk markedet for seg selv. Om det var Y som kom på markedet i stedet for 3 ville den garantert ha solgt MYE bedre.
Når det er sagt så kan det godt være at 3 har åpnet øynene for mange mtp sedanens fortrinn. Kompakt, oversiktlig, effektiv, sportslig osv.

Jeg tror Tesla ville inngått like mange salgskontrakter av TM3 i 2020 som i 2019 (jeg snakker ikke om utlveringer av biler i 2019 med salgskontrakt i 2017-2108) dersom det ikke var for TMY. Veldig mange har fått øynene opp for TM3 fordi de ser at noen i gata har den, venner osv...og får lyst på en sånn selv...før de finner ut at de heller bestiller TMY. Det er litt av dynamikken ved at Tesla bruker 0 kroner på reklame. Jeg tror imidlertid at TM3 kunne økt salget hvis det heller ikke var konkurrenter som kom på banen (i tillegg til at TMY ikke fantes). TM3 er tross alt kåret til vinner av en del priser pga at det er en fantastisk bil, som f.eks. "Car of the Year" hos WHATCAR? i kategorien "Large Electric Car" 2020. Og som eier så forstår jeg hvorfor den vinner. https://www.whatcar.com/tesla/model-3/saloon/review/n19010

Nå fremover tror og håper jeg at VW ID4 og Skoda Enyaq vil selge i bøtter og spann, selv om de er ekstremt mye tregere til 100 enn Tesla Model Y (de sparer raskere versjoner til senere, selv om det ikke ville kostet dem særlig å hatt raskere biler med en gang - er sånt taktikkeri jeg ikke liker, som Tesla gjør på en annen måte). Men de ser ikke på Tesla som hovedkonkurrent til VW ID4 - de ser mer på dem som en ledestjerne - noe å rekke seg etter. Der VW ønsker å stjele salg fra er RAV4 og tilsvarende - dette har de uttalt i USA. Det er mer enn nok plass til både Tesla og de andre som kommer med gode alternativ, dersom de legger til rette for lading osv, som Tesla har gjort.

Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Sitat fra: Polestar på torsdag 01. oktober 2020, klokken 10:35
Markedsandelen til Tesla for elbiler i Norge siste 12 måneder er på sitt laveste nivå siden 2013. Salget av TM3 i september er halvert siden i fjor i et stigende marked.

Med totalsalget sammenliknet med S og X mente jeg for alle år. Flere Model S enn Model 3 er utlevert i Norge. Neppe mange andre land hvor Model 3 har solgt dårligere enn Model S i perioden frem til Q3 2020.

Utover det er jeg enig, og TMY kommer sikkert til å dominere TM3.

Som det blir skrevet over så var salget til Model 3 i fjor åpenbart helt spesiell da de leverte ut til alle som hadde stått årevis på venteliste.  Så sammenligning med fjor er veldig misvisende. At den fremdeles ble Norges nest mest solgte bil i september viser tydelig at det fremdeles er god etterspørsel. Det samme gjør de svært høye bruktprisene.

Når det er sagt, så blir jeg veldig overrasket hvis ikke id.4 blir Norges mest solgte bil neste år. Den er åpenbar en mer mainstream bil for norske forhold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA