Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Tellus på søndag 02. juni 2019, klokken 16:04
Sitat fra: Motorwatt på søndag 02. juni 2019, klokken 14:58
Kanskje det har noe med prisforskjellen å gjøre?  :D

Kanskje....
Men både e-tron og I-Pace solgte fler enn 10ggr så mange biler. Kanskje elbilmarkedet begynner å ligne mer på det ordinære markedet. Dvs at tradisjonelle sedaner selger dårlig når man kan få CUV/SUV alternativer.
Jeg tror Model S nybilsalg først og fremst er utsatt for intern konkurranse fra Model 3. Spesielt etter at den fikk hengerfeste vipper nok mange nybilkjøpere over.  Og endel bytter fra Model S til Model 3, så det er  mange brukte Model S tilgjengelig.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Model S og X kjøperne venter nok på den store refreshen i hovedsak, i tillegg til det som er skrevet om flere nye alternativer på markedet (Kona, ENiro, Model 3, E-tron,
I tillegg så har jo Tesla selv fjernet de store incentivene i referalsystemet.


jkirkebo

Sitat fra: jlan på søndag 02. juni 2019, klokken 16:22
Sitat fra: Tellus på søndag 02. juni 2019, klokken 16:04
Sitat fra: Motorwatt på søndag 02. juni 2019, klokken 14:58
Kanskje det har noe med prisforskjellen å gjøre?  :D

Kanskje....
Men både e-tron og I-Pace solgte fler enn 10ggr så mange biler. Kanskje elbilmarkedet begynner å ligne mer på det ordinære markedet. Dvs at tradisjonelle sedaner selger dårlig når man kan få CUV/SUV alternativer.
Jeg tror Model S nybilsalg først og fremst er utsatt for intern konkurranse fra Model 3. Spesielt etter at den fikk hengerfeste vipper nok mange nybilkjøpere over.  Og endel bytter fra Model S til Model 3, så det er  mange brukte Model S tilgjengelig.

Ikke bare 3 men også X. S faller mellom to stoler nå. De som ikke trenger plassen sparer mye penger (og får med hengerfeste) med å gå for Model 3. De som trenger plassen går for Model X (som bare koster litt mer, tilbyr MYE mer plass samt hengerfeste). S blir for spesielt interesserte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OhmPaPa

Sitat fra: Rollep på søndag 02. juni 2019, klokken 14:08
Er dette det samme VW/Audi som mange her på forumet hevder vil lide samme skjebne som Kodak innen et par år?

Det var vel Mercedes - etter at BOS begynte å si opp folk? Det ble flittig referert i utenlandske media i allefall:

https://cleantechnica.com/2019/05/25/skyrocketing-tesla-sales-force-mercedes-dealer-in-norway-to-face-a-kodak-moment/

Utfordringen til de velkjente produsentene er vel at selv om de eventuelt lager gode elbiler så er det bare nok batterier til å lage noen ytterst få. Så hvis de går i fortjeneste på elbilene vl det likevel ikke monne hvis fossilbiler blir mindre populære.

xyzzy

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 02. juni 2019, klokken 18:58
Sitat fra: Rollep på søndag 02. juni 2019, klokken 14:08
Er dette det samme VW/Audi som mange her på forumet hevder vil lide samme skjebne som Kodak innen et par år?

Det var vel Mercedes - etter at BOS begynte å si opp folk? Det ble flittig referert i utenlandske media i allefall:

https://cleantechnica.com/2019/05/25/skyrocketing-tesla-sales-force-mercedes-dealer-in-norway-to-face-a-kodak-moment/

Utfordringen til de velkjente produsentene er vel at selv om de eventuelt lager gode elbiler så er det bare nok batterier til å lage noen ytterst få. Så hvis de går i fortjeneste på elbilene vl det likevel ikke monne hvis fossilbiler blir mindre populære.

Det ironiske med er at BOS har en svært konkurransedyktig elbil, og kunne solgt tusenvis av biler om de faktisk hadde hatt dem...   de har en venteliste på mange tusen, og listen er begrenset av at mange har trukket seg eller har unngått å tegne seg på grunn av håpløst lang ventetid.


MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for juni så langt (pr. 10. juni):

MerkeModellMånedImportÅrTotalt
Tesla MotorsModel 3424-79777979
VolkswagenGolf22111%476937107
AudiE-tron1703%18891896
NissanLeaf13143%371354570
JaguarI-pace1221%19183011
BmwI38010%286822998
Tesla MotorsModel X693%104212261
HyundaiKona6611%18242674
RenaultZoe662%127411168
HyundaiIoniq4614%16637634
NissanE-nv2004113%10374671
Tesla MotorsModel S363%39420221
KiaSoul2868%83316724
VolkswagenUp!157%4349195
OpelAmpera-e138%3242459
Fiat500e11100%2661175
KiaNiro10-535569
VolkswagenCrafter5-4157
ChevroletBolt Ev475%39223
RenaultKangoo Z.e.4-1291640
CitroenC-zero3-452570
Mercedes-benzEcitaro3-33
PeugeotPartner3-1621694
SmartForfour Electric250%24118
SmartFortwo Electric2-43773
VdlCitea2-3636
CitroenBerlingo Electric1-67572
MaxusEv801-2930
Mercedes-benzB 250 E1100%85204
SolarisUrbino 8.9 Electric1-11
ToyotaRav4 Ev1100%4114

Totalt 1582

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.

Av disse er laveste regnr i EL-serien -, høyeste -
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 33506, høyeste EK 33507
Av disse er laveste regnr i EV-serien EV 10426, høyeste EV 80390

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2019&month=6
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

z4rd

En liten detalj. Tesla heter kun Tesla. De sløyfet «Motors» for et par år siden.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Elmo

Sitat fra: z4rd på tirsdag 11. juni 2019, klokken 07:10
En liten detalj. Tesla heter kun Tesla. De sløyfet «Motors» for et par år siden.
Vel . . . . .   ikke i Norge
https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=997433173
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

gigafactory

Ser ut til at TM3 passerer 10 000 stk. registrert i første halvår, og det kun med LR og P levert så langt. Tror rekorden på 16 699 bobler fra 1969 ryker i år.

Amoss

https://www.tek.no/artikler/juni-blir-en-ny-stor-leveringsmaned-for-tesla/468389
Sitat
Juni blir en ny stor leveringsmåned for Tesla

Men rekorden fra mars er tilsynelatende fortsatt langt unna.

Så langt i juni er det i skrivende stund nyregistrert nesten 2 200 Tesla Model 3 i Norge – over tre ganger så mange som Tesla klarte å levere i hele mai.

Det gjør Model 3 til den soleklart mest solgte bilen så langt denne måneden, med godt over tre ganger så mange registrerte biler som nummer to på lista – Volkswagen e-Golf.
Model S 85D

jog1

Kult med api:) Hvor finner du sted/kommune for registrering? Finner ikke det i det åpne datasettet til statens vegvesen... du har vel ikke for hele 2019, fikk problemer når jeg prøvde å hente ut mars?

Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 11. juni 2019, klokken 01:47
Her er førstegangsregistreringer i Norge for juni så langt (pr. 10. juni):

MerkeModellMånedImportÅrTotalt
Tesla MotorsModel 3424-79777979
VolkswagenGolf22111%476937107
AudiE-tron1703%18891896
NissanLeaf13143%371354570
JaguarI-pace1221%19183011
BmwI38010%286822998
Tesla MotorsModel X693%104212261
HyundaiKona6611%18242674
RenaultZoe662%127411168
HyundaiIoniq4614%16637634
NissanE-nv2004113%10374671
Tesla MotorsModel S363%39420221
KiaSoul2868%83316724
VolkswagenUp!157%4349195
OpelAmpera-e138%3242459
Fiat500e11100%2661175
KiaNiro10-535569
VolkswagenCrafter5-4157
ChevroletBolt Ev475%39223
RenaultKangoo Z.e.4-1291640
CitroenC-zero3-452570
Mercedes-benzEcitaro3-33
PeugeotPartner3-1621694
SmartForfour Electric250%24118
SmartFortwo Electric2-43773
VdlCitea2-3636
CitroenBerlingo Electric1-67572
MaxusEv801-2930
Mercedes-benzB 250 E1100%85204
SolarisUrbino 8.9 Electric1-11
ToyotaRav4 Ev1100%4114

Totalt 1582

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.

Av disse er laveste regnr i EL-serien -, høyeste -
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 33506, høyeste EK 33507
Av disse er laveste regnr i EV-serien EV 10426, høyeste EV 80390

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2019&month=6

Philip Marlowe

https://www.elbil24.no/nyheter/knuser-alle-tidligere-rekorder/71289650

Ellers så ligger Tesla an til å få alle sine tre modeller blant de 8 mest solgte elbilene.

??? Lurer på hvorfor de store bilprodusentene Hyundai og Kia ikke klarer å levere flere elbiler.

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

OhmPaPa

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 28. juni 2019, klokken 15:03
??? Lurer på hvorfor de store bilprodusentene Hyundai og Kia ikke klarer å levere flere elbiler.

De har et batteri av problemer.

Roy Aasen


Amoss

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 28. juni 2019, klokken 17:02
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 28. juni 2019, klokken 15:03
??? Lurer på hvorfor de store bilprodusentene Hyundai og Kia ikke klarer å levere flere elbiler.

De har et batteri av problemer.

... og mere blir det...
https://www.tek.no/artikler/kia-varsler-full-brems-i-e-niro-leveransene-resten-av-aret/468828

Sitat
Kia varsler full brems i leveransene av både e-Niro og e-Soul resten av året

Og kanskje også neste år.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA