Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Øyvind.h

#2160
Motorene er permamagnet istedenfor induksjon. Når TM3 volumet er så høyt kan bytte til lik motor gi solide skalafordeler. Om den er rimeligere enn AC induksjon som i S og X.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. mai 2019, klokken 21:43
Motorene er permamagnet istedenfor induksjon.
Det er ikke en vanlig PM motor, men en PMSR motor. Så vidt jeg fikk med meg er det en ny motor for s og x.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Motoren er nok dyrere enn induksjonsmotor, men kanskje ikke like dyr å produsere som en tradisjonell PM motor som benytter større magneter.

Espen Hugaas Andersen

Motoren er nok ganske sikkert noe rimeligere enn induksjonsmotoren den erstatter. Skala har alt av betydning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Permanentmagneter er dyre. Utover det vet jeg ikke noe om produksjonskostnadene Tesla måtte ha. Vet du noe mer ?

Øyvind.h

#2165
Sitat fra: Tellus på fredag 03. mai 2019, klokken 23:22
Permanentmagneter er dyre. Utover det vet jeg ikke noe om produksjonskostnadene Tesla måtte ha. Vet du noe mer ?
Det som er sikkert er at dette designet ble valgt til TM3 som skal være den rimelige bilen. Jeg har dog ingen anelse. Ser bare at den gir bra forbedring i rekkevidde i de andre modellene.

Men dette får være nok off topic :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

#2166
Jeg synes jeg TM3, TMS og TMX er veldig ryddige TBFer for Teslas modeller.

Også er det ikke mulig å patentere forkortelser, de er i beste fall trademark beskyttet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elbilforum admin

MODERATOR

Her blei det stor ståhei for lite og det kulminerte med S-bolaget.

Jeg har ryddet i det meste, slik at debatten kan komme seg tilbake på sporet.
Vil også etter hvert ta noen flere innlegg.

Imidlertid, så har jeg et ønske.  Kommer det innlegg som ikke framstår lojale i debatten.
Ignorer de og rapporter de og fortsett med temaet.
Da vil min ryddejobb bli mye enklere.
Denne delen av forum kan derimot brukes til mye:  https://elbilforum.no/index.php?board=20.0

MVH

Moderator

JorgenM

Nasatech har oppdatert siden sin litt nå:
https://elbilstatistikk.no/

Viser bl.a samme periode forrige måned (altså idag 15. mai viser den stat for 1.-15. april)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

MrBacardi

#2169
Her er førstegangsregistreringer i Norge for Mai så langt (pr. 17. mai):

MerkeModellMånedImportÅrTotalt
VolkswagenGolf47311%413536468
Tesla MotorsModel 3367-72137215
NissanLeaf30837%330354152
JaguarI-pace2741%15542647
AudiE-tron2484%14211428
BmwI318514%259322722
HyundaiKona14422%16152465
HyundaiIoniq12118%14857455
RenaultZoe1183%105210944
NissanE-nv200928%8644497
Tesla MotorsModel X802%78912006
KiaSoul6855%74316632
KiaNiro597%493527
VolkswagenUp!43-3899150
Fiat500e24100%2281137
Tesla MotorsModel S239%33220156
OpelAmpera-e215%2722407
PeugeotPartner19-1481680
ManTge7-99
ChevroletBolt Ev580%31215
RenaultKangoo Z.e.5-841595
SmartForfour Electric5-21115
SmartFortwo Electric5-33763
MaxusEv804-2627
CitroenBerlingo Electric3-63568
CitroenC-zero3-412565
VdlCitea3-2727
NavyaArma Dl4 Pmr2-22
Ebusco1100%12
GoupilG41-11
GoupilGoupil1-11
Mercedes-benzE Citaro1-11
PeugeotIon1-372871
VolkswagenCrafter1-3248

Totalt 2715

Oppdatert: La til filter på E-Tron siden denne nå har begynt å bli registrert på ulikt vis hos Vegvesenet. Alle disse blir nå gruppert sammen på samme linje.

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 28400, høyeste EL 28397
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 89209, høyeste EK 95834
Av disse er laveste regnr i EV-serien EV 10103, høyeste EV 74675

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2019&month=5
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Counterpointer

Interresant at det registreres flere I-Pace enn E-tron.

Kan ikke skjønne annet enn at Audi enten holder tilbake på takten eller rett og slett har produksjonsutfordringer.

Også at det selges flere E-Golf enn noen annen, viser vel at litt tilbud og leveringsdyktighet tas godt imot.

Model 3 er alt for lavt, tror jeg, og der vil det komme en slags «ketchup» effekt.

Robert Sund

@MrBacardi
Obs: E-tron er på to linjer (med 58 stk. som Audi Audi E-tron)

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:04

Model 3 er alt for lavt, tror jeg, og der vil det komme en slags «ketchup» effekt.

Tesla har vel tradisjon for å levere mye i Norge i siste mnd i alle kvartal. Bilder fra importhavner tyder vel også på at mange er på vei. Men tallene fra mars ser vi vel aldri noe i nærheten av. Da fikk vel samtlige reelle reseevasjonsholdere bil. Akkumulert over 3 år.

Motorwatt

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:04
Model 3 er alt for lavt, tror jeg, og der vil det komme en slags «ketchup» effekt.
Tesla er velkjent for sitt enorme forbruk av ketchup, men man skal heller ikke se bort fra at de siste dagers mediedekning av negativt format kan påvirke salget. Håper de nå virkelig legger seg i selen for å rette opp dette inntrykket.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jkirkebo

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:33
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. mai 2019, klokken 11:04

Model 3 er alt for lavt, tror jeg, og der vil det komme en slags «ketchup» effekt.

Tesla har vel tradisjon for å levere mye i Norge i siste mnd i alle kvartal. Bilder fra importhavner tyder vel også på at mange er på vei. Men tallene fra mars ser vi vel aldri noe i nærheten av. Da fikk vel samtlige reelle reseevasjonsholdere bil. Akkumulert over 3 år.

Bare de som skulle ha LR AWD eller P. Vi som venter på SR venter fortsatt, og har fortsatt reservasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA