Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Imagine

#2115
634 registrerte Model 3 pr 15. April, halvveis i måneden. Det betyr 1268 på mnd om salget holder seg likt ut måneden. Bra fart fortsatt, men bremser vel litt ned nå.

I3 er også en del ned. E-golf holder farten godt. Og må si I-Pace gjør det bra. Tett opptil tallene på den nylanserte E-tron.

Totalsalg av elbiler på under 3000 halvveis i måneden er også betydelig ned fra mars, men likevel ganske bra på generell månedsbasis.

Stephano120

The API doesnt return the JSON array if there are more than 5200 cars registered during the month. (March 2018 & March 2019)

Would it be possible to add the day at the end of the URL, like "....year=2019&month=4&day=1", to filter on a daily basis ?

I dont expect to see more than 5000 cars registered by day, even in Norway :D
BEV Registrations in Europe - Beta version - http://www.ev-trends.com

Imagine

Hvordan ser tallene ut så langt i april? Virker som elbilstatistikk gir veldig feil tall?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sharp

Sitat fra: Imagine på torsdag 25. april 2019, klokken 19:02
Hvordan ser tallene ut så langt i april? Virker som elbilstatistikk gir veldig feil tall?

I perioden 25.-28. april vil flere av kjøretøytjenestene hos Statens vegvesen være utilgjengelige.

Philip Marlowe

Blir virkelig close race dette. I øyeblikket ligger Tesla Model 3 bare fem biler foran VW Golf.
M3: 718
Golf: 713

Ref: https://elbilstatistikk.no/?sort=2

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

turfsurf

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 30. april 2019, klokken 10:10
Blir virkelig close race dette. I øyeblikket ligger Tesla Model 3 bare fem biler foran VW Golf.
M3: 718
Golf: 713
Ref: https://elbilstatistikk.no/?sort=2
Ja, men nå er vel en del av eGolf salget "nybrukt" import fra Tyskland, og vil ikke telle på den offisielle statistikken. Synd vi ikke ser ut til å slå april i fjor.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 30. april 2019, klokken 10:10
Blir virkelig close race dette. I øyeblikket ligger Tesla Model 3 bare fem biler foran VW Golf.
M3: 718
Golf: 713

Ref: https://elbilstatistikk.no/?sort=2

Hvor mange av disse er solgt siden MrBacardi sin oppsummering 12. April?
TM3: 718 minus 606 = 112 stk
Golf: 713 minus 395 = 318 stk


Stopper Model 3-salget kraftig opp eller er det bare en midlertidig dipp?

Øyvind.h

Sikkert ikke alle som har fått det med seg, men Tesla sender i store batcher med periodevis store leveranser. En del av det man ser i april er sikkert bare biler de ikke rakk få ut i mars. Ryktes nye skip på vei. For en del kan det sikkert se ut som at salget har stoppet opp :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Litt spesielt er det at e-Golf som snart er 5 år gammel (større batteri i 2017), fremdeles slåss om topplassering i april 2019. I tillegg er det en utgående modell.  og den har vel heller ikke noen stor base med interessenter som det TM3 har dratt nytte av.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 10:49
Litt spesielt er det at e-Golf som snart er 5 år gammel (større batteri i 2017), fremdeles slåss om topplassering i april 2019. I tillegg er det en utgående modell.  og den har vel heller ikke noen stor base med interessenter som det TM3 har dratt nytte av.
Massivt selgerapparat, rabattkampanjer og mye markedsføring hjelper helt sikkert på salget.
Kjenner et par som forsøker å selge brukt eGolf nå. Det virker ikke lett.
Model 3 kommer i store batcher, så det er jo som forventet at de salgstallene svinger opp og ned. Slik at det vært for S og X også med diverse historiske salgsrekorder påfulgt av "stup".
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 10:49
Litt spesielt er det at e-Golf som snart er 5 år gammel (større batteri i 2017), fremdeles slåss om topplassering i april 2019. I tillegg er det en utgående modell.  og den har vel heller ikke noen stor base med interessenter som det TM3 har dratt nytte av.

Det er høy merkelojalitet hos VW-kunder og spesielt på Golf.
Selv "dieselgate" påvirket ikke salget i Norge...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Motorwatt

#2127
Skal vel heller ikke se bort fra at vi snakker om to helt forskjellige kjøpegrupper. De som kjøper e-Golf har nok litt mere traust syn på bilkjøp når det gjelder trygghet, servicetilgang, og lokal- og historisk tilknytning. I så måte kan man vel si at også e-Golf (og den kommende ID). har en stor base å ta av.

ps. I tillegg er e-Golf en veldig god bil å kjøre, og passer sikkert bra for de mange som ikke først og fremst er interessert i fart og "Breaking Technology".....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Thomas Parsli

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 11:10
Skal vel heller ikke se bort fra at vi snakker om to helt forskjellige kjøpegrupper. De som kjøper e-Golf har nok litt mere traust syn på bilkjøp når det gjelder trygghet, servicetilgang, og lokal- og historisk tilknytning. I så måte kan man vel si at også e-Golf (og den kommende ID). har en stor base å ta av.

Det har du nok rett i -nesten alle jeg kjenner til som har e-Golf gikk fra en annen VW-modell.
Og kanskje VW-forhandlerene har gitt bedre innbyttepris til sine kunder enn konkurrenten?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Imagine

#2129
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 11:10
Skal vel heller ikke se bort fra at vi snakker om to helt forskjellige kjøpegrupper. De som kjøper e-Golf har nok litt mere traust syn på bilkjøp når det gjelder trygghet, servicetilgang, og lokal- og historisk tilknytning. I så måte kan man vel si at også e-Golf (og den kommende ID). har en stor base å ta av.

ps. I tillegg er e-Golf en veldig god bil å kjøre, og passer sikkert bra for de mange som ikke først og fremst er interessert i fart og "Breaking Technology".....

E-golfen sitt største fortrinn er at det er en helt vanlig bil, en golf, som alle kan kjøre og bli sett i og slippe å forklare bilvalget eller hva slags drivlinje det er. Og folk som vil ha en god vanlig bil elsker golf. Og folk som vil ha elbil som ser ut som en vanlig bil elsker e-golf.
E-golf kjører jo bedre enn f eks I3, mindre morsom og spennende ja, men mye mer komfortabel og stabil. Mye mer «bil». Og så er E-golf en kompaktbil med pent utseende. Leaf og slike japser og andre asiatiske biler ser ikke like stilige ut.

Det eneste VAG kunne gjort bedre (i Norge) var å tilby Audi A3 med samme drivlinje. Den hadde solgt som varme hveteboller i bolleland. Men på verdensbasis er slike markeder for små.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA