Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Elbilsalget måned for måned  (Lest 319717 ganger)

Amoss

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8226
    • Vis profil
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1815 på: ſøndag 04. November 2018, klokken 00:18 »
Tipper det blir en avgift basert på vekt med frigrense opptil en viss vekt og progressiv økning jo tyngre kjøretøyet er.

Vanskelig å spå noe sikkert om fremtiden, men jeg "tipper" at du tar feil :)

De prøvde seg jo på å bruke vekt som argument i fjor, og det viste seg å være ett svært lite gjennomtenkt forslag som det var lett å argumentere i mot. Det vil f.eks. "straffe" relativt sett fornuftige familiebiler som Model X hardere enn dyre sportsbiler Roadster mk. II.

Siden de har gått bort i fra å bruke HK som avgiftsgrunnlag, og forurensing ikke vil være aktuelt på disse bilene, så gjetter jeg på at det rett og slett vil bli en avgift basert på pris. Gjerne progressiv og godt mulig det blir ett "bunnfradrag" - i det minste den første tiden.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Løve

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 913
    • Vis profil
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1816 på: ſøndag 04. November 2018, klokken 00:22 »
Det eneste fornuftige er å ikke ha avgifter på elbiler.

Myrvang

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 683
    • Vis profil
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1817 på: ſøndag 04. November 2018, klokken 07:00 »
Tipper det blir en avgift basert på vekt med frigrense opptil en viss vekt og progressiv økning jo tyngre kjøretøyet er.

De prøvde seg jo på å bruke vekt som argument i fjor, og det viste seg å være ett svært lite gjennomtenkt forslag som det var lett å argumentere i mot. Det vil f.eks. "straffe" relativt sett fornuftige familiebiler som Model X hardere enn dyre sportsbiler Roadster mk. II.

Siden de har gått bort i fra å bruke HK som avgiftsgrunnlag, og forurensing ikke vil være aktuelt på disse bilene, så gjetter jeg på at det rett og slett vil bli en avgift basert på pris. Gjerne progressiv og godt mulig det blir ett "bunnfradrag" - i det minste den første tiden.

De tenker nok gjennom ulike alternativer, men ved avgift i forhold til pris kan jo selger kjøre kampanje der bilen selges dyrt mens pålagt utstyr selges ved siden. Ved å bruke vekt som grunnlag har man en fast variabel som hentes fra vognkortet. Med mindre det kun blir moms vil det åpne for mye kreativitet fra halvseriøse forhandlere. Og det samme ved bruktimport selv om dette også gjøres i dag ved bruk av 2 kontrakter, en mellom kjøper og selger og en som vises Tollvesenet.

Det eneste fornuftige er å ikke ha avgifter på elbiler.

Tja, staten har jo litt utgifter også, budsjettet skal gå opp og et sted må pengene komme inn.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Løve

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 913
    • Vis profil
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1818 på: ſøndag 04. November 2018, klokken 08:11 »
Progressiv beskatning og beskatning av selskap som Microsoft og Google fikser den biffen.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6232
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1819 på: ſøndag 04. November 2018, klokken 08:39 »
Siden de har gått bort i fra å bruke HK som avgiftsgrunnlag, og forurensing ikke vil være aktuelt på disse bilene, så gjetter jeg på at det rett og slett vil bli en avgift basert på pris. Gjerne progressiv og godt mulig det blir ett "bunnfradrag" - i det minste den første tiden.
Du får da akkurat det samme argumentet som ved vekt, en familiebil som X75D med syv seter vil straffes hardere enn en Model 3 performance. Veldig vanskelig å finne en «rettferdig» sjablongmessig avgift. Noe sånt som basert på pris delt på antall seter. Da hadde de nok blitt solgt kun 7 seter varianter av Model X. Det AP & Co vil er jo å straffe «luksus», noe som er veldig subjektivt. Jeg vil si at de aller fleste biler som har god plass til 5 med bagasje i dag vil havne i det prisnivået AP, SV, SP m. flere kategoriserer som luksus. Da snakker vi om de største flerbruksbilene og noen få SUVer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Amoss

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8226
    • Vis profil
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1820 på: ſøndag 04. November 2018, klokken 08:58 »
De tenker nok gjennom ulike alternativer, men ved avgift i forhold til pris kan jo selger kjøre kampanje der bilen selges dyrt mens pålagt utstyr selges ved siden. Ved å bruke vekt som grunnlag har man en fast variabel som hentes fra vognkortet. Med mindre det kun blir moms vil det åpne for mye kreativitet fra halvseriøse forhandlere. Og det samme ved bruktimport selv om dette også gjøres i dag ved bruk av 2 kontrakter, en mellom kjøper og selger og en som vises Tollvesenet.

Det er klart som du sier at det i så fall vil kunne bli mye triksing for å omgå dette, så langt har du rett. Men det vil så klart ikke være snakk om å selge bilen uten *pålagt* utstyr. Men at man finner måter å omgå beskattingen av div. tilleggsutstyr etc... 

Jeg har ikke noen fasit på hvordan man unngår slike kreative løsninger, men når man ser på argumentene for å innføre avgiften så brukes ofte argumentet om at det er for galt at *dyre* biler unngår beskatting, ikke at det er for galt at *tunge* biler unngår beskatting. Ja, altså sånn bortsett fra det dårlig gjennomtenkte og enda dårligere begrunnede liksom-forslaget i fjor...  Eller hvordan tror du reaksjonene blir dersom man kan spare 100-tusener i avgift på å kjøpe en karbonfiber sportsbil?  Eller kjøpe bilen uten batteri? Evnt. med ett minimums batteri som prompte blir byttet ut med ett stort og tungt batteri etter kjøp?

... og angående kreative kontrakter så er det ett problem de alt har ved beregning av MVA på importerte fossilbiler, f.eks. veteranbiler som jo kun betaler MVA. Ja, og for den sak skyld også andre importvarer som det skal betales MVA for.

Du får da akkurat det samme argumentet som ved vekt, en familiebil som X75D med syv seter vil straffes hardere enn en Model 3 performance. Veldig vanskelig å finne en «rettferdig» sjablongmessig avgift. Noe sånt som basert på pris delt på antall seter. Da hadde de nok blitt solgt kun 7 seter varianter av Model X. Det AP & Co vil er jo å straffe «luksus», noe som er veldig subjektivt. Jeg vil si at de aller fleste biler som har god plass til 5 med bagasje i dag vil havne i det prisnivået AP, SV, SP m. flere kategoriserer som luksus. Da snakker vi om de største flerbruksbilene og noen få SUVer.

Gode poeng ja, men som du sier så er det vanskelig å finne en «rettferdig» sjablongmessig avgift. Og siden de - som du også er inne på - ønsker å straffe «luksus», så er pris den mest logiske variabelen å gå ut i fra. Skal de klare å "straffe" P3D mer enn X75D så må de evnt. finne frem igjen HK avgiften i en eller annen form. Kanskje HK pr. kg. eller noe?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Løve

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 913
    • Vis profil
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1821 på: ſøndag 04. November 2018, klokken 09:17 »
Å skattlegge luksus er enkelt. Pris + utstyr. Men det som er enda enklere er å definere hva som er en fornuftig familiebil og så bare blodskatte alt annet.

Whatwatt

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 344
    • Vis profil
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1822 på: ſøndag 04. November 2018, klokken 09:24 »
Behovsprøvet 7-seter  ;D! Gjennomsnitt er det 1.74% barn pr. familie i Norge. De som har behov for 7-seter til egen familie (ikke medregnet svigermødre, tanter og onkler), kan få kjøpe 7-seter gunstig. Avregnes hvert år etter at barnene fyller 18!  ;D ;D

Kopi sendt Lan Marie.

Løve

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 913
    • Vis profil
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1823 på: ſøndag 04. November 2018, klokken 09:35 »
Ja, faktisk. Det er mye enklere å definere en «boks» som er en «folkebil» som ikke skattlegges over hodet, for å så slenge på alt en kan tenke seg av avgifter på alt som er utenfor rammene av «boksen».

Uansett så mener jeg fremdeles at elbil ikke bør skattlegges (noe særlig) og at vi må legge opp til et betydelig mer bilbasert samfunn.

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2364
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1824 på: ſøndag 04. November 2018, klokken 09:54 »
Er ikke denne diskusjonen litt uttafor tema nå?

Finnes sikkert egne tråder for elbilpolitikk.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Løve

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 913
    • Vis profil
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1825 på: Torsdag 08. November 2018, klokken 13:58 »
Hva skjer med elbilstatistikk.no  ???

Elmo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8179
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1826 på: Torsdag 08. November 2018, klokken 19:33 »
Hva skjer med elbilstatistikk.no  ???
Var iferd med å skrive PM til Nasatech og spørre det samme, men så "kom den seg"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Nasatech

  • Gjest
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1827 på: Torsdag 08. November 2018, klokken 20:28 »
Oi! Fikk ikke med meg dette!? Hva skjedde?

Det ble forresten registrert to Model 3 i dag ;)

 :+1: :+1: :+1:

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14142
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1828 på: Torsdag 08. November 2018, klokken 21:36 »
Oi! Fikk ikke med meg dette!? Hva skjedde?

Det ble forresten registrert to Model 3 i dag ;)

 :+1: :+1: :+1:

Ojda, har noen et av skiltnummerne?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Whatwatt

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 344
    • Vis profil
Sv: Elbilsalget måned for måned
« Svar #1829 på: Torsdag 08. November 2018, klokken 21:38 »
Det er kanskje de to som har stått i Drammen et par uker?

https://www.tv2.no/a/10179105/
« Siste redigering: Torsdag 08. November 2018, klokken 21:51 av Whatwatt »