Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 02. august 2017, klokken 10:21
Leaf har over dobbelt så mange registrerte som nr to på lista!!!!
Imponerende av en syv år gammel modell!
Her er det mange påstander om Nissan som blir gjort så grundig til skamme!
I følge mange her inne så har det blitt påstått at Nissan har vært alt for trege med ny modell til å henge med videre. I stedet så gruser de alle andre!
Hvor lenge kan dette vare?

Mye av det er bruktimport da. Nye Leaf var 334 biler, fortsatt bra men bare 20% over nesten som er i3 med 277 stk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nasatech

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. august 2017, klokken 10:25
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 02. august 2017, klokken 10:21
Leaf har over dobbelt så mange registrerte som nr to på lista!!!!
Imponerende av en syv år gammel modell!
Her er det mange påstander om Nissan som blir gjort så grundig til skamme!
I følge mange her inne så har det blitt påstått at Nissan har vært alt for trege med ny modell til å henge med videre. I stedet så gruser de alle andre!
Hvor lenge kan dette vare?

Mye av det er bruktimport da. Nye Leaf var 334 biler, fortsatt bra men bare 20% over nesten som er i3 med 277 stk.

Ja, men bruktimport her er ikke snakk om Ola Norman, men forhandlere som importerer parallelt.

Løve

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 02. august 2017, klokken 10:21
Leaf har over dobbelt så mange registrerte som nr to på lista!!!!
Imponerende av en syv år gammel modell!
Her er det mange påstander om Nissan som blir gjort så grundig til skamme!
I følge mange her inne så har det blitt påstått at Nissan har vært alt for trege med ny modell til å henge med videre. I stedet så gruser de alle andre!
Hvor lenge kan dette vare?

Til september, da kommer det en tsunami med Leaf bestillinger tipper jeg. En Leaf med 60kWh batteri? Ja takk! Ville vært sprøtt deilig om en fikk proPilot v2 i den.

JorgenM

Fasiten for nybilsalget er klar:
http://www.ofvas.no/bilsalget-i-juli/category739.html

15,9% elbilandel (inkl. 3 stk HY), opp 65% fra juli 2016

1: Nissan Leaf: 334
2: BMW i3: 277
3: Renault Zoe: 250
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ludwig_holberg

Knappe 16% elbilandel per juli 2017 er etter min mening fullstendig krise for overgangen til nullutslippsbiler. Det betyr at 84% av *nybilene* som folk i dag investerer i - som skal vare frem til ca år 2030-2035 - er fossile.

Elbilene er nå mer enn gode nok til å være førstevalget til brorparten av kjøperne. Det er nokså åpenbart at for gode avgiftsordninger for hybridene, kombinert med fraværende signaler om økning av bensinavgiftene (kommer garantert ved regjeringsskifte, og sannsynligvis også med en borgerlig regjering, om enn saktere) har ødelagt for det som burde vært en mye mer markant overgang til elbiler.

Løve

Elbil dekker ikke behovet for brorparten før det blir helt vanlig med rimelige elbiler med 400km reell rekkevidde. Ikke fordi en trenger det i hverdagen, men en trenger det nå og da. Og bilen skal dekke behovet ditt hele året.

THE

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 03. august 2017, klokken 09:10
Knappe 16% elbilandel per juli 2017 er etter min mening fullstendig krise for overgangen til nullutslippsbiler. Det betyr at 84% av *nybilene* som folk i dag investerer i - som skal vare frem til ca år 2030-2035 - er fossile.

Elbilene er nå mer enn gode nok til å være førstevalget til brorparten av kjøperne.

Da har du kanskje noen gode forslag til elektrisk versjoner av stasjonsvogner, pick-up, varebiler (med lang rekkevidde og hurtiglading), fornuftig priset elbil som kan trekke tilhenger.

Foreløpig er min påstand at det kun er Tesla som har gode nok biler til at brorparten av bilkjøpere vil vurdere elbil, og Tesla S og X er for dyre og store for brorparten av bilkjøperne. Av mindre biler så har nok eGolf, i3, Leaf osv. en betydelig større andel enn 16% av det totale salget.

Oversikten av de mest solgte bilmodellene i Norge viser vel at det ikke er flust av helelektriske varianter å velge i når det kommer til SUV og mellomstore biler, men har tar PHEV en stor del av salget.

Jeg tror nok at andelen elbiler vil øke ganske raskt de neste årene etterhvert som Audi eTron, Jaguar iPace, Tesla Model 3, Kia Niro, Hyundai Kona og andre elbiler kommer på markedet. Enn så lenge er det for mange kompromisser å ta ved kjøp av elbil til at brorparten av kjøperne kan eller vil velge elbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ludwig_holberg

Ja, forsåvidt er det mange alternativer til de fossile folk i dag velger. Men hovedproblemet er nok at folk i sin beslutning legger alt for stor vekt på tilhengerfestet de trenger en gang i skuddåret, eller langturen de tar en-til-to ganger i året. Sannsynligheten er veldig stor for at å kjøpe en splitter ny bil med forrige århundres drivstoff viser seg å være en langt større mangel ved kjøretøyet i et bittelitt lengre tidsperspektiv.

02jan

Så lenge det ikke leveres normale kompaktbiler + mellomstore og store stv, mellomstore SUV, så vil ikke andelen hos privat kjøper (familiebil) øke.

Dagens elbiler (unntak tesla, som levere i luxus sedan og luxus SUV seg entet) , så skal man ikke undervurdere at ulovellig taklast, sykkelstativ og hengerfeste gjør det utfordrende gå fra vanlig familiebil og inn i en e-up, i3 etc.

Jeg kan ikke se at det kommer noen  mellom SUV , stasjonsvogn i prisklasse med Skoda SUV eller Mondeo /Passat klassen (volum og pris) før 2025.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

THE

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 03. august 2017, klokken 10:50
Men hovedproblemet er nok at folk i sin beslutning legger alt for stor vekt på tilhengerfestet de trenger en gang i skuddåret, eller langturen de tar en-til-to ganger i året.

Nå kan jeg snakke bare for meg selv, men det er så langt i år tilbakelagt flere tusen km med tilhenger og campingvogn på slep. Selvsagt er det ikke nødvendig å ha campingvogn. Mange av tilhengerturene er i forbindelse med oppussingsprosjekter på ei hytte (som jeg strengt tatt heller ikke trenger).

Jeg vet ikke hva du legger i betegnelsen langtur, men jeg har noen få turer i løpet av året som er lengre enn 500 km pr vei, en del flere som er over 300 km hver vei, og mange turer i året som er ca 200 km hver vei. De lengste turene er som oftest med hele familien og mye oppakning, og dermed behov for god bagasjeplass. Mange av de kortere turene kjører jeg alene, eller uten behov for så mye bagasje, og da velger jeg ofte elbil. Til informasjon er den lengste dagsturen jeg har kjørt med Zoe på 640 km, så jeg vet at det er mulig å klare seg fint med elbil til mye av kjøringen.

Alternativet for meg hvis jeg skulle hatt bare en bil hadde nok vært å beholde den gamle dieselbilen til det kommer en elbil som fyller mine behov på markedet. Og mitt behov er stor bagasjeplass, takstativ, grei plass til fire personer samt mulighet til å trekke tilhenger (uansett hvor mange ganger jeg leser her at jeg ikke har behov for det, og kan leie eller låne bil de gangene jeg trenger det). Hvis jeg måtte kjøpe en ny bil, så hadde det nok blitt en PHEV pga. gunstig pris sammenlignet med en ren eksosbil. En Tesla X med vanlige bakdører (pga takstativ) eller en Model S med tilhengerfeste hadde vært et godt elektrisk alternativ selv om prisen er i drøyeste laget for min del.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Myrvang

Husk på at mange av fosilbilene som er solgt siste mnd er plug-in, så det er sikkert mer en 16% av kjørte km med biler registrert siste mnd som er elektrisk. Mange kjøreturer er korte nok til at de kun går på batteri, så det er ikke helsvart.

Frem til det kommer biler i Golf-klassen med hengerfeste, 500 km rekkevidde og 350 kW ladeeffekt kan/vil ikke alle gå over til EV.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

ludwig_holberg

Enig i det - ikke helsvart 8) - men det *kunne* og *burde* vært en langt høyere andel elektrisk allerede nå, det tror jeg er rimelig sikkert.

Øystein16

#1017
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 03. august 2017, klokken 10:50
Ja, forsåvidt er det mange alternativer til de fossile folk i dag velger. Men hovedproblemet er nok at folk i sin beslutning legger alt for stor vekt på tilhengerfestet de trenger en gang i skuddåret, eller langturen de tar en-til-to ganger i året. Sannsynligheten er veldig stor for at å kjøpe en splitter ny bil med forrige århundres drivstoff viser seg å være en langt større mangel ved kjøretøyet i et bittelitt lengre tidsperspektiv.
Me kjøpte ladbar hybrid med krok for eit par år sidan. Hadde du vore heilt nøgd med Teslaen din, hadde du ikkje kommentert slik. Me valgte bil ut frå våre visse behov, men tok og hensyn til at det ville gjera det enklare for andre i familien å velja elbil. 

Løve

Sitat fra: 02jan på torsdag 03. august 2017, klokken 11:05
Så lenge det ikke leveres normale kompaktbiler + mellomstore og store stv, mellomstore SUV, så vil ikke andelen hos privat kjøper (familiebil) øke.

Dagens elbiler (unntak tesla, som levere i luxus sedan og luxus SUV seg entet) , så skal man ikke undervurdere at ulovellig taklast, sykkelstativ og hengerfeste gjør det utfordrende gå fra vanlig familiebil og inn i en e-up, i3 etc.

Jeg kan ikke se at det kommer noen  mellom SUV , stasjonsvogn i prisklasse med Skoda SUV eller Mondeo /Passat klassen (volum og pris) før 2025.

Hyundai Kona neste år:

http://pushevs.com/2017/05/26/details-hyundai-kona-electric/

zbk

Hyundai Kona er da ingen stor bil? Er ikke den ca samme størrelse som AmperaE? (men dette har vel lite med elbilsalget å gjøre)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA