Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

JorgenM

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 18. juli 2017, klokken 21:58
Toyota? Burde de ikke faktisk produsere elbiler for å starte elbilrevolusjonen?
Toyota startet utviklingen av elbiler i år.
Er vel en selvfølge at de største produsentene må komme igang skal "revolusjonen" starte. Nissan klarer ikke dra lasset alene. Kjenner mange som ikke vil vurdere elbil før Toyota lanserer sin første :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Nasatech

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 18. juli 2017, klokken 22:10
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 18. juli 2017, klokken 21:58
Toyota? Burde de ikke faktisk produsere elbiler for å starte elbilrevolusjonen?
Toyota startet utviklingen av elbiler i år.
Er vel en selvfølge at de største produsentene må komme igang skal "revolusjonen" starte. Nissan klarer ikke dra lasset alene. Kjenner mange som ikke vil vurdere elbil før Toyota lanserer sin første :)

Toyota lagde vel elbiler i 1997?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 18. juli 2017, klokken 22:10Toyota startet utviklingen av elbiler i år.
Er vel en selvfølge at de største produsentene må komme igang skal "revolusjonen" starte. Nissan klarer ikke dra lasset alene. Kjenner mange som ikke vil vurdere elbil før Toyota lanserer sin første :)
Jeg ser ikke på det som noen nødvendighet for at de største bilprodusentene må delta. Deltar de ikke vil de gå konk og bli erstattet av andre bilselskaper.

Å starte utviklingen nå er i vel seneste laget. Kanskje for å overleve, men i hvert fall for å delta på starten av elbilrevolusjonen. Men vi får håpe de klarer å ta inn forspranget til konkurrentene, og klarer delta i revolusjonen før den er over.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 18. juli 2017, klokken 21:38
Og VW har vel allerede vist at de mener alvor med elbil. Er de, samt Toyota og noen flere som starter den virkelige elbilrevolusjonen.

Hmm, in a galaxy far,far away ?  ;D Tesla startet vel elbilrevolusjonen her nede så vidt jeg har forstått, så
fulgte Nissan og mye,mye senere puttet VW kinesiske hyllevarebatterier i noen bensinbiler ........
Toyota solgte noen få elbiler  Tesla lagde for dem .

doldis1

Sitat fra: Elmo på tirsdag 18. juli 2017, klokken 20:18
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 18. juli 2017, klokken 02:01
Den dagen de fjerner dagens up'en og e-golfer fra sortimentet mener de alvor med elbil, ikke
før..

SitatIkke mobb eUp >:( 
Den fyller behovene til maaange i sentrale strøk - som gjerne har en fossil nr.2 bil med hytte-rekkevidde og hengerfeste (og som har flatt batteri den ene gangen i kvartalet den skal bruker)  ;) ;D ;D

Nei,nei var absolutt ikke planen det  :-[ Påpeker bare det faktum at bilsalg handler om psykologi og
merkevarebygging. Hvis VAG ønsker å få kundene over på elbil vil de selge toppmodellene med eldrift
først.
Det er lettere å selge nyheter til folk som vil kjøpe seg OPP, det er også grunnen til at hver ny modell
med samme navn har større yttre mål enn forgjengeren.
Altså e-up kan fungere for ungdom som kjøper seg opp fra moped/scooter men i en overgangsfase vil en
elbil uansett størrelse være for dyr for denne gruppen.... Som merkevarebygger er den en katastrofe, siden sgs.
alle VAG,s kunder måtte kjøpe seg ned for å velge e-up..

goggo

Jeg anbefaler folket å kaste et blikk på trådtittelen før de legger inn et innlegg, for å se om det hører hjemme i denne tråden.  Såpass respekt synes jeg vi skylder jkirkebo for at han startet denne flotte tråden for snart 5 år siden. Synes det ble vel mye E-UP her nå...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Nasatech

Sitat fra: goggo på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:28
Jeg anbefaler folket å kaste et blikk på trådtittelen før de legger inn et innlegg, for å se om det hører hjemme i denne tråden.  Såpass respekt synes jeg vi skylder jkirkebo for at han startet denne flotte tråden for snart 5 år siden. Synes det ble vel mye E-UP her nå...

mvh
Hugo

Enig!

Ser forresten at vi bare er ca. 100 biler fra og at Leaf vinner nok en måned!

http://elbilstatistikk.no/?sort=2

doldis1

Sitat fra: goggo på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:28
Jeg anbefaler folket å kaste et blikk på trådtittelen før de legger inn et innlegg, for å se om det hører hjemme i denne tråden.  Såpass respekt synes jeg vi skylder jkirkebo for at han startet denne flotte tråden for snart 5 år siden. Synes det ble vel mye E-UP her nå...

mvh
Hugo

Jada, forstår godt den instillingen, men trådene blir veldig blodfattige dersom en holder alle innlegg on topic,
skulle derimot jkirkebo selv oppfordre til vasking av tråden, sletter jeg gjerne mine OT innlegg

timingbeltkiller

En god latter forlenger livet.
En god avsporing forlenger debatten.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

JorgenM

KACHING! Der passerte vi juli 2016.

1526 biler (mot 1487 i 2016)
7 ukedager igjen, men juli-rekorden fra 2015 på 2189 biler blir nok vanskelig å slå hvis ikke VW får fart på sakene snarest :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

doldis1

#985
 Dette går faktisk raskere enn til og med jeg spådde  :+1: Jeg har satt opp en graf der fossilbilen ender sine
dager på høsten 2021, eller om du vil, har en markedsandel under 5 % og juni ligger langt over den! Det kommer
ikke juli til å gjøre men enkel matematikk sier at juli rekorden fra 2015 faller om 11 dager, med god margin !!

Mateusz

Doldis, Kan du vise oss denne grafen? Høres interessant ut
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for juli så langt (pr. 21. juli):

409   Nissan   Leaf   (4077)   [31956]
184   Renault   Zoe   (1645)   [5610]
173   Bmw   I3   (2991)   [11459]
162   Opel   Ampera-e   (796)   [796]
156   Kia   Soul   (1641)   [8670]
139   Volkswagen   Golf   (2683)   [19011]
112   Hyundai   Ioniq   (1033)   [1678]
109   Mercedes-benz   B 250 E   (1083)   [4549]
83   Tesla Motors   Model X   (1592)   [3026]
44   Tesla Motors   Model S   (898)   [13153]
37   Nissan   E-nv200   (400)   [2034]
33   Volkswagen   Up!   (464)   [7260]
16   Smart   Electric Drive   (60)   [240]
10   Ford   Focus Electric   (35)   [451]
4   Mitsubishi   I-miev   (129)   [3492]
3   Peugeot   Partner   (115)   [993]
2   Citroen   Berlingo   (75)   [205]
2   Fiat   Fiat 500   (11)   [42]
1   Chevrolet   Bolt   (1)   [1]
1   Citroen   C-zero   (65)   [2348]
1   Peugeot   Ion   (115)   [2496]

Totalt 1681

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 34685, høyeste EL 99101
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 12669, høyeste EK 48736

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2017&month=07
Bare å bytte ut year og month med ønsket tidsrom, så får man ut alle data om bilene i aktuell periode.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Carl Anton Stenling

Fascinerende å se at Leaf selger så godt selv som utgående modell. Riktignok ganske tøffe kampanjer fra Nissan, men likevel godt gjort å selge såpass bra på slutten av en modellperiode.

Dette viser vel også at Nissan har gjort noe rett når de la lokk på nyheter om neste generasjon Leaf slik at de har opprettholdt salget helt inn til de stopper ordremottak for den gamle modellen.

Modelloverganger for elbiler er definitivt litt annerledes enn for fossilbiler. Det finnes mye læring i å observere markedet i Norge :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Nasatech

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 22. juli 2017, klokken 12:42
Fascinerende å se at Leaf selger så godt selv som utgående modell. Riktignok ganske tøffe kampanjer fra Nissan, men likevel godt gjort å selge såpass bra på slutten av en modellperiode.

Dette viser vel også at Nissan har gjort noe rett når de la lokk på nyheter om neste generasjon Leaf slik at de har opprettholdt salget helt inn til de stopper ordremottak for den gamle modellen.

Modelloverganger for elbiler er definitivt litt annerledes enn for fossilbiler. Det finnes mye læring i å observere markedet i Norge :-)

Ja. Se på totalen for Leaf i Norge: 31.981. Neste på listen er Golf på 19.007.

http://elbilstatistikk.no/?sort=4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA