Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

3-barn, 5 eller 7-seter?

Startet av MyMuffin, søndag 06. mars 2022, klokken 18:41

« forrige - neste »

MyMuffin

Har sakte men sikkert innsett at vår eldste model 3 skal byttes ut i en Y om ikke lenge, 3 kids på 1-4-7år.

Er det noen her som har 3 barn i 5-setern?
Eller er 7-setern veien å gå?
Bagasjeplassen er vel ganske minimal om skal benytte seg av bakerste rad.
Er for det aller meste daglige småturer med noen få lengre turer ila. Året.
I all hovedsak kjører vi lite hele gjengen samlet.

Erfaringer og tanker?
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Trultefan

Denne er ganske enkel. 7 seteren leveres ikke
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

MyMuffin

Sitat fra: Trultefan på søndag 06. mars 2022, klokken 18:53
Denne er ganske enkel. 7 seteren leveres ikke

Å vente til 7 seteren leveres kan være aktuelt om det kan forsvares i nytteverdi for oss.
Dermed er jeg på jakt etter erfaringer med de som har 3 barn og 5 seteren.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Radial

Svaret er kort fortalt: prøv.

Lån bil noen timer en lørdag hos Tesla, dra hjem og putt alle 5 i bilen 👍
Ta dere en tur kanskje også.

Y oppleves mer romslig enn 3, særlig i lengden.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Har Y og barn 6-11-13. Minste sitter i forovervendt bilstol festet med isofix. Fungerer fint for oss.

Hadde X med syvseter i fire år før dette (og syvseters X5 og XC90 før det).

Det er ikke alltid den ekstra seteraden gir helt den forventede effekten. Syns Y ser veldig trang ut i tredje rad, så spørs og hvordan adkomsten blir med barneseter på andre rad. Utfordringen deres er gjerne at dere har tre barneseter? Barnesete på tredje rad var ikke optimalt i X heller, selv om det er en romslig 7-seter med justerbar andre seterad. Gikk til en viss grad med forovervendt, men problemet er i perioden mens barna ikke har lange nok ben til å få føttene inn under setet foran, for det er god plass til knær og legger, men ikke når de stikker rett frem.

Skal også sies at Y egentlig er forbausende romslig på andre rad. God lengde, brukbar bredde, god høyde på sitteputa, og romslig plass under seter og midtkonsoll til føtter.

Vil anbefale å prøve den som faktisk kan kjøpes.

markusthorsen

Vi har Y med 5 seter, 3 kids på 1,  3 og 5 år. Oppgraderte fra en Mazda 6 stasjonsvogn. I MY får vi plass til 2 Isofix seter på sidene til 1 og 3 åringen og eldstemann sitter på en pute i midten. Det er et sabla knot å feste setebeltet i midten da de er nedfelt i setet og isofixene stjeler en del plass, men vi har lært oss en slags teknikk og "overlevd" siden september 2021 i allefall. Det får heller bli en velkommen bonus når 3 åringen kan gå over til et ikke ISO sete og vi får litt mer wiggle room men når det er sagt er det god plass i baksetet og ingen av setene treffer bildørene osv. Seteryggen kan vinkles litt opp og ned som har vært greit for eldstemann på lengre turer. Jeg er 188cm og trenger naturligvis å ha førersetet en viss lengde bakover, og det går fint foran 3 åringen som sitter framovervendt. Det gikk ikke foran 1 åringen som sitter i bakovervendt... Sistnevnte sitter da bak kona og da er det såpass plass i mellom at eldstemann kan komme seg mellom og sette seg selv. Men alt dette her kommer jo så klart an på hvilke seter dere har og hvordan dere liker å ha framsetene. MY er forresten 3cm smalere i baksetet enn M3, men siden MY har en god del jevnere baksete uten så alt for mye lårstøtte ut mot dørene så får man bruke hele bredden mer effektivt enn man får gjort på M3. Om jeg husker riktig så ligger MY på 130 ish cm og M3 var oppe på 133 ish.


Ang bagasjerom osv, så var det bedre plass i Mazdaen, spesielt mtp å få inn en barnevogn/søskenvogn i bredden. Men syns også å huske at vi hadde litt mer dybde også i Mazdaen. Men mangelen på hattehylle som gjør at man har en del høyde å gå på + brønnen under gulvet gjør at det aldri har vært noe problem for oss. Man har jo også frunken, men den glemmer vi av at vi har. Men man får en god bag nedi der også. Takboks har vi enda ikke prøvd da det som regel er utsolgt for takstativ hos Tesla og hengerfeste har også latt vente på seg. Men når en av disse, eventuelt begge 2 er på plass, så blir ikke plassmangel et tema. Min MY er av varianten med beskjeden totalvekt, men skjønner det slik at det er i orden på de bilene som blir levert nå.

Vi har jo også naturligvis vurdert 7-seteren, all den tid den ikke er tilgjengelig utenfor USA(?) Men det ryktes vel at den kanskje skal komme en vakker dag... Ikke fordi vi planlegger kid nr. 4 og 5, men bare for at det kanskje er "kjekt å ha"... Når det er sagt så har jeg sett litt videoer fra folk i USA og da syntes jeg bagasjerommet begynner å virke veldig knapt. Da er nesten takboks/hengerfeste et must vil jeg tro. Men skal man kjøre med dette permanent så vil jo det spise av rekkevidde osv. Så da må man igjen vurdere hvor lang rekkevidde man trenger i det daglige/ukentlige. Men det blir en annen diskusjon:)

Men da tror jeg det er nok babbel fra meg, du får heller skrike ut om du har noen spesifikke spm:) jeg har en god del stash fra AliExpress som jeg kan anbefale mtp å babyproofe baksetet og inngangspartiene, hvis det skulle være av interesse

Sent from my BE2029 using Tapatalk


Daniel_0007

Sitat fra: markusthorsen på søndag 06. mars 2022, klokken 23:01
Vi har Y med 5 seter, 3 kids på 1,  3 og 5 år. Oppgraderte fra en Mazda 6 stasjonsvogn. I MY får vi plass til 2 Isofix seter på sidene til 1 og 3 åringen og eldstemann sitter på en pute i midten. Det er et sabla knot å feste setebeltet i midten da de er nedfelt i setet og isofixene stjeler en del plass, men vi har lært oss en slags teknikk og "overlevd" siden september 2021 i allefall. Det får heller bli en velkommen bonus når 3 åringen kan gå over til et ikke ISO sete og vi får litt mer wiggle room men når det er sagt er det god plass i baksetet og ingen av setene treffer bildørene osv. Seteryggen kan vinkles litt opp og ned som har vært greit for eldstemann på lengre turer. Jeg er 188cm og trenger naturligvis å ha førersetet en viss lengde bakover, og det går fint foran 3 åringen som sitter framovervendt. Det gikk ikke foran 1 åringen som sitter i bakovervendt... Sistnevnte sitter da bak kona og da er det såpass plass i mellom at eldstemann kan komme seg mellom og sette seg selv. Men alt dette her kommer jo så klart an på hvilke seter dere har og hvordan dere liker å ha framsetene. MY er forresten 3cm smalere i baksetet enn M3, men siden MY har en god del jevnere baksete uten så alt for mye lårstøtte ut mot dørene så får man bruke hele bredden mer effektivt enn man får gjort på M3. Om jeg husker riktig så ligger MY på 130 ish cm og M3 var oppe på 133 ish.


Ang bagasjerom osv, så var det bedre plass i Mazdaen, spesielt mtp å få inn en barnevogn/søskenvogn i bredden. Men syns også å huske at vi hadde litt mer dybde også i Mazdaen. Men mangelen på hattehylle som gjør at man har en del høyde å gå på + brønnen under gulvet gjør at det aldri har vært noe problem for oss. Man har jo også frunken, men den glemmer vi av at vi har. Men man får en god bag nedi der også. Takboks har vi enda ikke prøvd da det som regel er utsolgt for takstativ hos Tesla og hengerfeste har også latt vente på seg. Men når en av disse, eventuelt begge 2 er på plass, så blir ikke plassmangel et tema. Min MY er av varianten med beskjeden totalvekt, men skjønner det slik at det er i orden på de bilene som blir levert nå.

Vi har jo også naturligvis vurdert 7-seteren, all den tid den ikke er tilgjengelig utenfor USA(?) Men det ryktes vel at den kanskje skal komme en vakker dag... Ikke fordi vi planlegger kid nr. 4 og 5, men bare for at det kanskje er "kjekt å ha"... Når det er sagt så har jeg sett litt videoer fra folk i USA og da syntes jeg bagasjerommet begynner å virke veldig knapt. Da er nesten takboks/hengerfeste et must vil jeg tro. Men skal man kjøre med dette permanent så vil jo det spise av rekkevidde osv. Så da må man igjen vurdere hvor lang rekkevidde man trenger i det daglige/ukentlige. Men det blir en annen diskusjon:)

Men da tror jeg det er nok babbel fra meg, du får heller skrike ut om du har noen spesifikke spm:) jeg har en god del stash fra AliExpress som jeg kan anbefale mtp å babyproofe baksetet og inngangspartiene, hvis det skulle være av interesse

Sent from my BE2029 using Tapatalk

Det med nedfelt feste kan fikses med en forlenger, som vil nok gjøre lettere å feste beltet https://www.fruugo.no/seat-belt-extender-car-seatbelt-extenders-seatbelt-buckle/p-64550905-130164189?language=en&ac=croud&gclid=CjwKCAiA1JGRBhBSEiwAxXblwaPNlMhyYUxzxA86x_UQ_qa9RwIr4aPpOTWbb1MPvXiiQbk0gkpQLxoCPdUQAvD_BwE
Model 3 2019 LR Rwd

IvarAndreas

Sitat fra: markusthorsen på søndag 06. mars 2022, klokken 23:01
Vi har Y med 5 seter, 3 kids på 1,  3 og 5 år. Oppgraderte fra en Mazda 6 stasjonsvogn. I MY får vi plass til 2 Isofix seter på sidene til 1 og 3 åringen og eldstemann sitter på en pute i midten.
5 åring på pute? Lite tips, ta en kikk på tryggtrafikk.no om sikring av barn i bil.. Våre barn er 7 og 9. Begge er over 135 cm og sitter i beltestol.

Simmelim

Venter selv på Model Y og har 3 kids. Har testet og får to forovervendte isofix stoler med pute imellom uten problem. At noen skal ha en bil som er 4,75 m lang som syvseter forstår jeg ikke. Trenger man 7-seter så må man opp på Q7, Model X, XC90 størrelse for at det skal ha noe poeng mener jeg. Hvertfall om det er barn som skal sitte i barnestol på tredje rad.

RJK

Sitat fra: Simmelim på mandag 07. mars 2022, klokken 09:12
Venter selv på Model Y og har 3 kids. Har testet og får to forovervendte isofix stoler med pute imellom uten problem. At noen skal ha en bil som er 4,75 m lang som syvseter forstår jeg ikke. Trenger man 7-seter så må man opp på Q7, Model X, XC90 størrelse for at det skal ha noe poeng mener jeg. Hvertfall om det er barn som skal sitte i barnestol på tredje rad.
Er ikke alle som kan regne hjem å kjøpe bil som er opptil flere 100K dyrere. Man kjøper selvsagt innenfor budsjettet man kan, og da må man prøve å finne det beste innenfor begrensningene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Sitat fra: Simmelim på mandag 07. mars 2022, klokken 09:12
Venter selv på Model Y og har 3 kids. Har testet og får to forovervendte isofix stoler med pute imellom uten problem. At noen skal ha en bil som er 4,75 m lang som syvseter forstår jeg ikke. Trenger man 7-seter så må man opp på Q7, Model X, XC90 størrelse for at det skal ha noe poeng mener jeg. Hvertfall om det er barn som skal sitte i barnestol på tredje rad.

Neida, du kan kjøpe en stor Opel/Citroen/Peugeot med opptil 9seter og 50/75kWh batteri (og lader senest hver 20 mil)

Men da har man joggu plass.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Thalgar

Sitat fra: Simmelim på mandag 07. mars 2022, klokken 09:12
Venter selv på Model Y og har 3 kids. Har testet og får to forovervendte isofix stoler med pute imellom uten problem. At noen skal ha en bil som er 4,75 m lang som syvseter forstår jeg ikke. Trenger man 7-seter så må man opp på Q7, Model X, XC90 størrelse for at det skal ha noe poeng mener jeg. Hvertfall om det er barn som skal sitte i barnestol på tredje rad.

Poenget er vel å ha fleksibilitet i kvardagen. Ville ikkje hatt Model Y med fem ungar, men med tre er det digg å kunna putta 9-åringen på tredje rad, eller å kunna kjøra heile venninnegjengen på fotballtrening. Og tapet av plass med 7 vs 5 seter er minimalt.
Model Y LR Quicksilver, 2023

torsteinlyngoy

Nå er 7-seter fjernet helt som alternativ i konfiguratoren. Selger på Tesla i Bergen, sa det ikke var planer om å produsere 7-seter i overskuelig framtid fra Berlin. På Model Y-gruppen på FB var det personer med gamle 7-seters reservasjoner (fra starten når det gikk an å bestille) som nå hadde fått beskjed om at 7-seter for Europa var avlyst inntil videre, og tillegget for de ekstra setene ville bli tatt vekk fra deres totalsum. På utenlandske forum beskriver reservasjonsholdere i England og Tyskland å ha mottatt tilsvarende mailer.

De bakerste setene i 7-seteren hadde vært gull mtp håndballkamper og ta med kompiser til ungene på tur. De er tilsynlatende ok for barn/personer <165 cm. Vi har egentlig ventet lenge på 7-seteren og, men når det når virker å være helt i det blå om/når 7-seter blir tilgjengelig i Europa, har vi takket ja til 5-seter i Mai i stedet. Men utrolig irriterende at de ikke prioriterer 7-seter for det Europeiske markedet!

Leaf79

Har gammel 7-seterreservasjon fra 2019 og den ligger fortsatt inne med 7 seter på tesla-kontoen. Der står det forøvrig beregnet leveringstid «mai 2022». Regner med at det er feil, men kan jo håpe.

REN-BIL

Jeg har det samme, står også mai hos meg...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA