Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forslag til brukt elbil som tåler 100km på motorvei på vintertid

Startet av spiralvimpel, søndag 06. mars 2022, klokken 11:30

« forrige - neste »

spiralvimpel

Hei.


Jeg vurdere å kjøpe en brukt elbil, i prisområdet pluss minus 150.000 kroner. Den må ha godt nok batteri til også på vintertid å klare 10 mil om dagen på motorvei, samt ha rundt 5 mil å gå på etter det. Jeg ser at man i en del annonser oppgir størrelse på batteriet, men ikke hva som er forventet rekkevidde.


  • Hvordan kan jeg gå frem for å begrense søket på Finn til kun biler med ønsket rekkevidde?
  • Kan jeg ut fra batteristørrelsen generelt anta noe om rekkevidde, eller må jeg for hver enkelt modell lese meg opp på "X kWh batteri har en forventet rekkevidde på Y km for denne modellen"?
  • Dersom jeg finner en interessant bil, og få opplysninger om tilstanden på batteriet, hvordan blir regnestykket mellom reduksjon i prosent på batteriet, og forventet rekkevidde?

Tips til konkrete modeller jeg bør se nærmere på som ligger innenfor definert prissjikte og ønsket rekkevidde mottas med takk.

HouseGlover

En norsk Hyundai IONIQ 28kwh med teknikkpakke er det jeg ville gått for. Sommer- og vinterrekkevidde med klima på er 240/160 km. Elbilene mister mye rekkevidde i høye hastigheter, spesielt dersom det er også mye vind, mange minusgrader og snø på veien. De få gangene det er ekstremt dårlig værforhold kan det hende du vil måtte lade i noen få minutter. Og her er IONIQ uslåelig ift. andre i denne prisklassen.

HouseGlover

Et tips fra meg er å laste ned ABRP appen og velge de modellene du er interessert i. Her kan du legge inn destinasjonen din, værforhold, vindretning, temperatur ute, hastighet o.l. Da vil du kunne se hvordan de ulike modellene i din prisklasse gjør det mtp. rekkevidde.

Edison

Gode tips frå HouseGlover. Eg kan legge til at Ioniq 28 kWh vil kunna slite med 10 mil på motorveg pluss fem mil på landeveg dersom det er veldig kaldt eller snø. Elles går det nok stort sett bra, men du bør vera førebudd på at det kan oppstå behov for eit kort ladestopp av og til. Og du bør kanskje vera altfor hard på pedalen om vinteren.

Det einaste alternativet eg kjem på i den prisklassen, er Renault Zoe. Du må nok ha 50 kWh-batteriet for å vera sikker, men eg trur det skal vera mogleg å få tak i den sånn ca. innanfor budsjettet ditt.

automat

Motorveihastighet suger rekkevidde. Forventer du å ligge i 110+, eller er 90-100 greit? Stor forskjell i forbruk. Er du villig til å kompromisse på kjørehastighet de verste dagene?

En annen ting som koster rekkevidde er oppvarming ved kaldstart.  Hvor mange ganger blir det start med kald bil i løpet av disse 15 milene?

God aerodynamikk er viktig for forbruket i motorveigastigheter, og her kommer Ioniq gunstig ut. 28kWh-versjonen vil innbære kompromisser de verste dagene. Trøsten kan være at den lader raskt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolars

I utgangspunktet er det vanskelig å beregne rekkevidde ut fra batteristørrelse, men WLTP kan også være veldig villedende. I tillegg til ABRP vil jeg sterkt anbefale å se på oversikten til en bruker her på forumet:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CVnR2uM_xi4dKHVuC5FBTYoWqyPAX_lWtZPD1qagoUw/edit#gid=1341204073

Se på kolonnen "pendling vinter" og bruk det som en worst case. Jeg har selv ikke klart å kjøre så kort som bilen min er oppgitt til i oversikten, selv med komibinasjonen mye motorvei, vinter, full bil, mye bagasje, ski på taket og mange høydemeter stigning. Men som foregående påpeker, stor forskjell å ligge i 110+ eller om du klarer deg i 100 km/t.

Før jeg fikk elbil lå jeg som regel alltid i venstre fil på motorveien, men nå pleier jeg å finne en buss eller trailer som ligger i 100 og så ligge bak den med adaptiv cruisecontrol og noe podcast på øret. Det går overraskende greit.

Hva gjelder tilstand på batteri så tror jeg det er litt bingo. Du kan kanskje kjøpe en dongle og app på telefon og lese av, men jeg har ingen erfaring med dette. Kan eventuelt også lese seg opp her på forumet for å se andres erfaring, men les med kritisk blikk da mange mener det de selv har er best og at alt annet dermed er (mye) dårligere. Jeg har selv fulgt anbefalingene rundt lading (aldri over 80% med mindre jeg skal dra med en gang) og jeg har ikke opplevd noe reduksjon i rekkevidde etter 4 år og 54k km. Jeg tenker litt som når jeg har kjøpt brukte klokker og hifi, man kjøper selger, ikke produktet. 

Trekkoppbil

Batteristørrelse:
Det er mulig batteristørrelse i størrelsesorden 40kwt kan være noe å vurdere, litt avhengig av hvor mye du står på krava dine.
Skal man vurdere bruktbil, så kan man fullade batteriet, og deretter lese av antall kwt med en eller annen diagnoseapp. Batterier kan holde seg bra, om du parkerer i kjellertemperatur med passe låg soc, men de kan tape seg fort, hvis man gjør dumme ting med batterier som er for varme, eller for kalde, fullada, eller tomme.

Forbruk:
Det kan være stor forskjell på forbruk, om du kjører i 90 km/t, eller 120kmt.
Andre ting som spiller inn, er jevn kjøring, om det er innlandsvintre, eller kystvintre, og om du parkerer inne eller ute. Parkerer du ute  i kulda om vinteren, eller i solsteiken om sommeren, så er det mange skumle effekter som slår inn.
Så har du summen av mange forhold som dekk, felger, luftrykk, bagasje, mange sider ved kjørestil osv. Enkelte mener Ioniq er god på luftmotstand.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA