Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilforsikring i mors navn?

Startet av Gullars, lørdag 05. mars 2022, klokken 12:33

« forrige - neste »

Gullars

Jeg mottar en TMY til uken. Dette blir min første bil og jeg har ingen opparbeidet bonus. I denne forbindelse hadde jeg en interessant prat med en forsikringsselger i Tryg.

De har en avtale med Utdanningsforbundet som gir 75% startbonus. Min mor er lærer og medlem, og selgeren hevdet bastant at jeg kan ha bilen i mitt navn, forsikringen i min mors navn, og etter 6 mnd «speile» avtalen over på meg slik at forsikringen står i mitt navn med 75% bonus.

Kan dette virkelig stemme? Vil det være mitt eller Tryg sitt problem hvis det om 6 mnd viser seg å ikke fungere?

TB

#1
Husk, de fleste selskap gir en startbonus på 50-60 prosent. Forskjellen opp til 75% er ikke dermed så stor.

Nå kan Tryg ha andre regler, men Sparebank 1 tillater ikke at eier og forsikringstager er ulike personer, annet enn i noen få tilfeller.

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/forsikring/bilforsikring/sporsmal-svar-bilforsikring.html
SitatKan man forsikre en bil man ikke eier?
I utgangspunktet kan du ikke det. Men det finnes noen unntak der du kan forsikre en bil som står registrert på en annen person enn bileier. Forsikringen må stå på bileier, med mindre:

Bilen er registrert på din ektefelle, samboer eller registrerte partner.
Bilen er en leasingbil.
Bilen er en trygdebil eid av en mindreårig.

Om din mor også står som formell eier kan forsikringen stå på hennes navn.
Om du da vil "arve" bonus for forsikringen ved å flytte den over tviler jeg på, men Tryg kan ha andre regler:

SitatKan jeg overføre bonusen min til andre personer?
Både ja og nei. Bonusen kan kun overføres til ektefelle, samboer eller partner. Det vil si at du ikke kan overføre bonus til barna dine.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Tidligere var det iallfall ikke mulig at noen annen enn hovedeier hadde ansvarsforsikringen, og i dag så er det også forsikringsselskapet som krever inn trafikkforsikringsavgiften, eller hva nå "veiavgiften" kalles i dag. Ville tro dette også skal være bileier. Det vil være ditt ansvar som bileier å ha korrekt forsikring, ikke Tryg, så du bør forsikre det om at det er OK.

PS: Tryg er det verste forsikringsselskapet av de store. Har bare gode erfaringer med de andre, men gjentatte problemer med Tryg. På tross av NITO-avtale.

RJK

Jeg startet "the hard way", med å å forsikre bil i eget navn, og på den tid var det normalt 20 % startbonus, men jeg fikk istedet med meg 40 % fra mor, selv om hun ikke hadde bil og lappen, men tjent opp pga bror forsikret bilen jeg overtok, i hennes navn. Den ordningen ble dog kuttet ut.

Men det var dette med tillegg for ung fører som førte til at forsikringen ble ekstra dyr for ferske førere i ung alder. Valgte gjensidige, som ikke var de billigste, men de hadde en avtale der "ungdomstillegget" ble tilbakebetalt 2 år etter at man ikke lengre ble straffet med slikt, dersom man kjørte skadefritt frem til dato for tilbakebetaling.

Etter at tillegget var tilbakebetalt, ble det byttet til billigere selskap. Har ikke benyttet Gjensidige etterpå, fordi de har vært dyre på alt annet. Og "kundeutbytte", der du får tilbakebetalt litt av det man har betalt for mye, er en vits og et hån, spesielt siden man må skatte av tilbakebetalingen. Blir som om man måtte skatte av kreditnotaer man mottar.

Vel, sett bort fra siste ranten, sjekk om de fremdeles tilbyr det med tilbakebetaling av ungdomstillegget, om du er ung nok til å bli straffet med slikt. Det er en god "gulrot" til å ta det mer piano i trafikken, som vel ingen andre har ennå så vidt jeg vet. I så tilfelle at man klarer å kjøre skadefritt, altså skader som ville gitt bonustap og ikke skader andre påfører som du ikke får skyld for, så er det litt som aksjesparing. Der er en bonus i å kunne få tillegget i retur, både pengene men og tilfredsstillelsen av å ha fortjent disse pengene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: Gullars på lørdag 05. mars 2022, klokken 12:33
Jeg mottar en TMY til uken. Dette blir min første bil og jeg har ingen opparbeidet bonus. I denne forbindelse hadde jeg en interessant prat med en forsikringsselger i Tryg.

De har en avtale med Utdanningsforbundet som gir 75% startbonus.
Min mor er lærer og medlem, og selgeren hevdet bastant at jeg kan ha bilen i mitt navn, forsikringen i min mors navn, og etter 6 mnd «speile» avtalen over på meg slik at forsikringen står i mitt navn med 75% bonus.

Kan dette virkelig stemme? Vil det være mitt eller Tryg sitt problem hvis det om 6 mnd viser seg å ikke fungere?

Føler meg lurt som startet langt nede på skalaen.

Ellers er jeg enig at Tryg ikke føltes pålitelig. En selger satt meg på 80%, som OBOS medlem og i å ha Sector alarm i huset for å få prisen ned. Når jeg påpekte at jeg ikke hadde dette, satte han ned bonus til 75+3 som den skulle være men lot det andre stå. Hadde vel blitt mitt problem om jeg ville trengt forsikringen. Har ikke opplevd slikt med andre selskaper og skifter rundt hvert 5 år. Ble ingen avtale med Tryg.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trekkoppbil

#5
Hvis hun får 75% bonus, tipper jeg det er enten snakk om å utvide bilpark, eller at hun har en gammel ubenytta bonus som hun kan ta i bruk.

I forrige århundre var det en regel om at bonus kunne overføres i nedadgående og oppadgående slektsledd, men jeg trudde det var gammel historie.

Min erfaring med privatbil, er at for ny bil må forsikringa stå på eier av bilen, men på bruktbil kan den stå på ektefelle, og bonus er felleseie.

  • Ved nyregistrering krever Vegvesenet at forsikring står på eier av kjøretøyet, ellers får man ikke registrert bilen.
  • Forsikrignsselskapene bryr seg ikke om hvilke ektefelle bilen og forsikringa står på, eller hvem av ektefellene som har opparbeida bonus
Så spørs det om det er et forsikringsselskap som lar forsikringa gå på rundgang mellom andre hustandsmedlemmer enn ektefeller.
For leasingbiler er det helt andre regler.


Edison

Det høyres litt for godt ut til å vera sant, og då er det ofte det.. Eit triks som derimot fungerer er å byte forsikringsselskap kvart halvår, og på den måten gå opp eit bonustrinn dobbelt så ofte, samtidig som du ofte får pressa ned prisen litt. Eg byrja på 20% og hadde 75% etter 3-4 år. No får du startbonus heilt opp i 60% ser eg, så det burde kunna gå ganske kjapt!

elektrolars

Sitat fra: Gullars på lørdag 05. mars 2022, klokken 12:33
Jeg mottar en TMY til uken. Dette blir min første bil og jeg har ingen opparbeidet bonus. I denne forbindelse hadde jeg en interessant prat med en forsikringsselger i Tryg.

De har en avtale med Utdanningsforbundet som gir 75% startbonus. Min mor er lærer og medlem, og selgeren hevdet bastant at jeg kan ha bilen i mitt navn, forsikringen i min mors navn, og etter 6 mnd «speile» avtalen over på meg slik at forsikringen står i mitt navn med 75% bonus.

Kan dette virkelig stemme? Vil det være mitt eller Tryg sitt problem hvis det om 6 mnd viser seg å ikke fungere?

Mange gode tips og triks her, men jeg hadde tenkt at hvis en representant/selger foreslår denne fremgangsmåten og mener at det er greit, så hadde jeg gått for det. Bare sørg for å få skriftliggjort selgers opplysninger, f. eks. ved at du sender en e-post hvor du opplyser om ovenstående og ber om en bekreftelse på at dette er riktig forstått/korrekte opplysninger.

Gullars

Det viste seg at dette ikke var riktig. Har nok møtt en urutinert selger.

Derimot fikk jeg et veldig bra tilbud fra Codan. Siden jeg kunne dokumentere såpass mye bruk av månedsabonnement på bil kunne de gi meg 70% startbonus. Når jeg i tillegg flytter hus, hytte og innbo kunne de gi meg en totalpakke som var 25% lavere enn nest beste tilbyder.

Trekkoppbil

#9
70% startbonus må man være fornøyd med.
Ellers kan du få 80% bonus, hvis du velger rette ektefelle.

Trekkoppbil

Ja, nylig såg jeg faktisk en reklamebanner om at medlemmer av Utdanningsforbundet får 75% startbonus.

For attenåringer er det viktig å skaffe ektefeller før man anskaffer bil, skal man få 80%  eller  75% bonus.

Kanskje alle 18-åringer burde velge Utdsanningsforbundet, som Emmanuel Macron gjorde?
https://www.youtube.com/watch?v=Q33jAFsst78

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA