Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OTA og Functions on Demand

Startet av LMOR, fredag 04. mars 2022, klokken 20:07

« forrige - neste »

LMOR

Noen som har hørt noe om marsoppdateringen?

Noen sprer rykter om at Parking Professional ikke skal tilbys som Functions on Demand i Norge.

Noen her som vet noe mer faktabasert?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#1
Det siste jeg fikk vite (ca 3 uker siden) var at det skulle komme via connected drive portalen. Leste selv en epost forhandleren hadde fått fra importøren. Det stod riktignok «ikke konfirmert», men det er visstnok et standard forbehold.
Er det nyere informasjon som tyder på en endring ?

LMOR

Nei, ikke som vi kan stole på. Kan godt være en selger som har misforstått.
Begrunnelsen var at det nivå av selvkjøring inne er godkjent for Norge.
Men i så fall burde det bety at de som får det fabrikkinstallert heller ikke får brukt det. Uansett blir dette i så fall litt spesielt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Det er ikke så utenkelig at automatisk parkering uten at man sitter i bilen ikke er tillatt. Men Parking Assistent Pro inneholder vel mer enn det.
I prislisten fra mars står det:

« Ink utvidet display funksjon og Maneuvering Assistant»

LMOR

Ja, vi får se, satser på at du har fått riktig info.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Har fått info fra andre kilder også nå at BMW i hvert fall i første omgang bare typegodkjenner de nye funksjonene på biler som leveres fra fabrikk med denne softwaren. Det betyr i så fall at de som får Parking Assist Professional i mars ikke får oppdatere til Remote Parking i juli osv.

Er det BMW som ikke prioriterer oss som er tidlig ute?
Mangler bilene noe uten at vi har blitt informert?
Er det det norske regelverket som ikke er tilpasset softwareoppdateringer?
Hvordan får Tesla det til i så fall?

Kanskje det hjelper at mange nok klager på dette?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#6
Forstår ikke hvordan de kan selge Parking Assitant Pro uten å levere det man betaler for. Da må de i så fall kompensere på en måte. Men de leverer jo heller ikke Flexible Charger, så i disse tider er det kanskje litt bingo hva de leverer. Remote parking er vel ikke et eget produkt ?

«Assistansesystemet Parkeringsassistent Professional kan i tillegg til omfanget i Parkeringsassistent Plus parkere uten fører ombord. Da gjentar den automatisk manøveren som du selv har utført. Ved siden av markeringslinjer registrerer den også fortauskanter og orienter seg mot dem. Du trenger bare å overvåke den automatiske manøveren på nært hold ved hjelp av nøkkel.

På denne måten kan du la bilen kjøre inn i luker som er for trange for at du kan gå ut av bilen. Først kjører du selv inn i luken, og spiller inn manøveren. Så kjører du ut igjen og lar bilen gjenta det samme automatisk.

Likeså nyttig er ryggeassistenten Professional. Også her husker systemet en strekning på inntil 200 meter som du har kjørt før, og rygger eksakt samme vei tilbake. Det avlaster deg f.eks. i trange gater eller innkjørsler»


LMOR

De som kjøper dette med bilen, får brukt det.
Men de typegodkjenner ikke dette som Function on Demand for biler produsert før mars.
Hvis jeg har forstått det riktig.

Remote Parking kan leveres til biler produsert etter juli.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#8
Men remote parking er jo en integrert del av parking assistent pro som leveres fra mars. Da må man forvente at de som kjøper den pakken får oppdatert sw når den er klar. Har du informasjon om noe annet ?

Foøvrig vet jeg ikke om remote parking er nyttig. Å parkere på steder som er for trange til å komme ut er ikke veldig attraktivt 😉

LMOR

Jeg vet ingenting sikkert, annet enn at disse funksjonene i hvert fall ikke er godkjent for biler produsert før mars.
Er ellers enig i at det ikke egentlig ikke betyr så mye, men føler meg likevel lurt. Villedende markedsføring.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Men eposten fra importøren som Bilia hadde fått tydet på at funksjonaliteten kan kjøpes i etterkant. Så det er vel fortsatt håp om det.

Trond.m

Ser forresten at den svenske prislisten fra mars har denne beskrivelsen.
Det står ikke noe om at dette først er tilgjengelig fra 07-22.

5DW Parking Assistant Professional, innehåller bland annat möjlighet att parkera in/ut bilen via en Smartphone

LMOR

#12
Så en ny pakke i Store i dag:

DIN CONNECTED BOOSTER-PAKKE.
Connected Booster-pakken din inneholder en rekke tjenester for din iX xDrive40
kr 1 000,00

Noe som vet hva jeg egentlig får da?

Eller er det feil på BMW serveren?
Andre som får opp denne pakken?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Hmm...vet ikke om jeg ble mye klokere av dette ?

« The Connected Booster Package* combines the wide-ranging digital services of BMW ConnectedDrive. Whether navigation, infotainment, or innovative operating options, the numerous available services and features make every drive a digital experience. The result for you is a vehicle that is totally networked»

LMOR

Nettopp, har lest alt jeg fant, men forstår ikke hva dette i praksis er.
Men du fikk det opp på din bil også?
Trodde vi hadde betalt for alle disse tjenestene i 3år?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA